کد خبر: 863387
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
«امريكا قبل از تحريم سپاه پايگاه‌هاي خود را از منطقه جمع كند.» فهم و هضم اين جمله فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي امريكايي‌ها، بس سخت و دشوار خواهد بود...
دكتر يدالله جواني
دكتر يدالله جواني
 
«امريكا قبل از تحريم سپاه پايگاه‌هاي خود را از منطقه جمع كند.» فهم و هضم اين جمله فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي براي امريكايي‌ها، بس سخت و دشوار خواهد بود؛ اما امريكايي‌ها چاره‌اي جز كنار آمدن با واقعيات دنياي امروز ندارند؛ دنيايي كه متحول شده و كشورهايي چون ايالات متحده دچار افت قدرت، و قدرت‌هاي نوظهوري چون جمهوري اسلامي، پا به عرصه بين‌‌الملل گذاشته و نقش تعيين‌كنندگي در معادلات منطقه‌اي و جهاني پيدا كرده‌اند. قدرت‌هاي غربي و از جمله امريكا، در راستاي تأمين منافع خود، چاره‌اي جز پذيرش جمهوري اسلامي به عنوان يك قدرت مؤثر منطقه‌اي در غرب آسيا، و يك قدرت تعيين‌كننده در صحنه تحولات جهاني ندارند. از الزامات پذيرش اين قدرت نوظهور و كنار آمدن با آن، پذيرش نظريه امنيتي جمهوري اسلامي و حدود و ثغور مرزهاي امنيتي ايران بر مبناي اين نظريه است. نظريه امنيتي هر سرزميني، با توجه به بلوك‌بندي تاريخي و جغرافيايي و ديني آن سرزمين تعيين مي‌شود. بر اين اساس، مرزهاي امنيتي جمهوري اسلامي به عنوان يك قدرت جديد منطقه‌اي و بين‌المللي، بسيار فراتر از مرزهاي جغرافيايي ايران است.
 
امروز مرزهاي امنيتي جمهوري اسلامي از سمت غرب، شرق مديترانه محسوب مي‌شود و بر اين ‌اساس، امنيت جمهوري اسلامي با امنيت كشورهاي متحدش چون عراق و سوريه گره خورده است. اكنون مدافعين حرم و شهداي گران‌سنگ اين كاروان نوراني، علاوه بر دفاع از حريم اهل بيت عليهم‌الاسلام، از مرزهاي امنيتي جمهوري اسلامي و در واقع از امنيت ملت ايران دفاع مي‌كنند. رهبر حكيم و فرزانه انقلاب اسلامي، در چند نوبت با صراحت فرمودند، اگر نبودند اين شهداي مظلوم مدافع حرم كه بروند و در آنجا (سوريه) با دشمنان بجنگند، بايد در شهرهاي ايلام و كرمانشاه و همدان و ديگر جاها با آنان مي‌جنگيديم. اين يك واقعيت است و براساس همين واقعيت، نظريه امنيتي جمهوري اسلامي شكل گرفته است. مرزهاي امنيتي جمهوري اسلامي را اين نظريه تعيين مي‌كند. صحبت‌هاي دو مقام عالي‌رتبه نظامي كشورمان در همايش فرماندهان نيروي زميني سپاه در واكنش به تحريم‌هاي جديد ايالات متحده عليه ايران، ريشه در واقعيات داشته و منطبق بر نظريه امنيتي جمهوري اسلامي است.
 
سرلشكر باقري، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در اين همايش با اشاره به طرح تحريم‌هاي جديد امريكا عليه ايران و تحريم سپاه به اتهام واهي حمايت از تروريسم، به صورت جدي هشدار داد: «هم‌رديف شمردن سپاه با گروه‌هاي تروريستي و جاري كردن تحريم‌هاي مشابه آنان براي سپاه، ريسك بزرگي براي امريكا و پايگاه‌ها و نيروهاي مستقر آنها در منطقه است.» هشدار سردار باقري به امريكايي‌ها، به سرعت در صدر اخبار جهان قرار گرفت و در حالي كه بازتاب‌هاي گسترده آن در رسانه‌هاي خبري ادامه داشت، صحبت‌هاي سرلشكر جعفري كه با صراحت و جديت بيشتري در ادامه اين همايش بيان شده بود، توجه رسانه‌هاي جهان را به خود جلب كرد. سردار محمدعلي جعفري در اين همايش، با تصريح بر اينكه توانمندي موشكي به هيچ عنوان قابل معامله و حتي مذاكره نيست، گفت: «اگر امريكا بخواهد موضوع تحريم دفاعي و تحريم سپاه را دنبال كند، قبل از آن بايد پايگاه‌هاي منطقه‌اي خود را تا عمق هزار كيلومتر در اطراف ايران جمع‌آوري كند و بداند اشتباه محاسباتي خود را با هزينه‌هاي بالايي بايد تصحيح كند.»
 
بسيار روشن است كه چرا اين دو مقام عالي‌رتبه نظامي، با اين قاطعيت و صراحت به طرح تحريم‌هاي جديد امريكا موسوم به S722 واكنش نشان دادند. امريكايي‌ها پس از بهره‌مندي از برجام هسته‌اي، هم‌اكنون به دنبال جايگزين كردن قدرت دفاعي ايران به جاي برنامه هسته‌اي و آغاز كردن مجموعه‌اي از تحريم‌ها و فشارها به جمهوري اسلامي به اين بهانه هستند. طرح تحريم CIDA در واقع، طرحي براي هدف قرار دادن اقتدار دفاعي، توان موشكي و قدرت نظامي ايران از طريق تحريم‌هاي گسترده و بي‌سابقه مي‌باشد. طراحان اين طرح، به دنبال آن هستند تا از طريق اعمال تحريم هاي گسترده، زمينه‌هاي يك برجام نظامي را با هدف محدودسازي قدرت دفاعي ايران فراهم سازند. دشمنان تصور مي‌كنند از طريق چنين تحريم‌هايي، مي‌توانند به نفوذ منطقه‌اي جمهوري اسلامي پايان داده، ايران را در مرزهاي جغرافيايي خودش محبوس و در تنگناي استراتژيك قرار دهند. اما اين خيال‌پردازي امريكايي‌ها در شرايطي صورت مي‌پذيرد كه قدرت منطقه‌اي ايران با تشكيل يك جبهه مردم‌پايه از ملت‌هاي اين منطقه، تثبيت شده و قدرت مقاومت مردمي روندي به سرعت افزايشي دارد. پشتوانه قدرت منطقه‌اي جمهوري اسلامي، علاوه بر عناصر موجود در ايران، جبهه گسترده مقاومت در منطقه و جريان بيداري اسلامي است.
 
بر همين اساس جمهوري اسلامي، امنيت تمامي ملت‌هاي منطقه را امنيت خود دانسته، مرزهاي امنيتي‌اش را در يك شعاع هزار كيلومتري تعريف كرده است. بديهي است كه در اين محدوده، بيگانگاني چون امريكايي‌ها به عنوان حاميان اصلي تروريسم و دشمن اصلي ملت‌هاي منطقه، عامل تهديد امنيتي تلقي شده، وجود آنان براي جمهوري اسلامي و ديگر ملت‌هاي منطقه غيرقابل قبول خواهد بود.
 
امريكايي‌ها بايد بدانند از نظر تمامي ملت‌هاي منطقه سپاه پاسداران نيروي محوري و ركن اساسي در ائتلاف واقعي مبارزه با گروهك‌هاي تروريستي به حساب مي‌آيد و اين ارتش امريكاست كه بايد به دليل حمايت از تروريست‌ها، در فهرست سازمان‌هاي تروريستي قرار گيرد. به طور قطع جمهوري اسلامي، وجود گروه‌هاي تروريستي و حاميان آنها همانند ارتش امريكا را در محدوده مرزهاي امنيتي خود تحمل نخواهد كرد. ملت ايران طي 38 سال گذشته، به درستي نشان داده كه با اقتدار از مرزهاي امنيتي خود دفاع خواهد كرد. اكنون قدرت‌ دفاعي ملت ايران براي اين مهم، بيش از هر زمان ديگر ارزيابي مي‌شود و البته امريكايي‌ها با بخش‌هايي از اين قدرت آشنايي دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار