کد خبر: 863373
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
روزنامه امريكايي نيويورك‌تايمز ويدئويي سه دقيقه‌اي منتشر كرده كه در آن نقض توافق هسته‌اي از طرف امريكا بررسي و در آن نقض ماده 29 از طرف امريكا تأييد شده است.
به گزارش «جوان»، اين ويدئو ابتدا مي‌گويد كه طي هفته گذشته ايران ادعا كرده كه امريكا توافق هسته‌اي را نقض كرده است. در اين ويدئو، سخنان خانم «سارا سندرز» سخنگوي كاخ سفيد در نشستي با خبرنگاران پخش شده كه او مي‌گويد: «ترامپ در بحث‌هاي خودش با دهها نفر از رهبران خارجي در نشست گروه 20، بر اين نكته تأكيد كرد كه كشور‌ها لازم است در جلوگيري از تأمين مالي تروريست‌ها، فراهم آوردن سرزمين براي آنها و عدم حمايت ايدئولوژيكي از آنها با يكديگر همكاري كنند و با كشورهايي كه از تروريسم حمايت مي‌كنند به خصوص ايران، مبادله تجاري نكنند.» نيويورك‌تايمز سپس به ماده 29 برجام استناد كرده كه در آن تصريح شده است: «اتحاديه اروپا و دولت‌هاي عضو و همچنين ايالات متحده، منطبق با قوانين خود، از هرگونه سياست باهدف خاص تأثيرگذاري منفي و مستقيم بر عادي‌سازي تجارت و روابط اقتصادي با ايران، در تعارض با تعهدات‌شان مبني بر عدم‌اخلال در اجراي موفقيت‌آميز اين برجام خودداري خواهند كرد.» در اين ويدئو سپس به گفت و گوي محمد‌جواد ظريف با فريد زكريا اشاره شده كه فريد زكريا از ظريف مي‌خواهد نمونه‌اي از نقض برجام از طرف امريكا را بيان كند و ظريف پاسخ مي‌دهد: «به‌طور مثال وقتي چند روز پيش کاخ سفيد بيانيه‌اي منتشر كرد و گفت كه پرزيدنت ترامپ از حضور خود در هامبورگ در نشست گروه 20 استفاده كرد تا رهبران ديگر كشورها را از انجام تجارت با ايران منصرف كند، اين نه تنها نقض روح برجام، بلكه نقض متن برجام نيز است.»
 
ويدئوي سه دقيقه‌اي نيويورك‌تايمز همچنين بخش‌هايي از مصاحبه سرگئي ريابكوف را منتشر كرده كه ظاهراً در توضيح ماده 29 برجام مي‌گويد: « (ماده 29 اشاره به) وضعيتي است كه اقدام يا عدم اقدام امريكا در تناقض با اساس اين سند قرار مي‌گيرد و اين با متن و روح برجام در تناقض است.» اين گزارش ويدئويي سپس اظهارات ترامپ عليه برجام را پخش مي‌كند كه در آن وي گفته است در طول عمر خود توافقي به بدي برجام نديده است. نيويورك‌تايمز مي‌گويد كه امريكا براي فشار بر ايران سعي كرده شركت‌هايي را كه در برجام اشاره‌اي به آنها نشده، تحت تحريم‌هاي جديد خود قرار دهد. اين گزارش سپس ديدگاه دانيل جرونر استاد حقوق بين‌الملل دانشگاه آلباما را پخش مي‌كند كه به نظر او اقدام امريكا در جلوگيري از مبادلات اقتصادي كشورها با ايران عدم پايبندي امريكا به برجام محسوب مي‌شود. به گفته نيويورك‌تايمز هرچند امريكا حمايت ايران از تروريسم را جزو تعهدات برجام خود محسوب نمي‌كند ولي دانيل جرونر معتقد است، ماده 29 در بيان اينكه« ايالات متحده، بايد از هرگونه سياست باهدف خاص تأثيرگذاري منفي و مستقيم بر عادي‌سازي تجارت و روابط اقتصادي با ايران خودداري كند» استثنايي مانند مسائل تروريستي قائل نشده است.
 
اختلاف ترامپ و تيلرسون در قبال ايران
پايگاه خبري هافينگتون پست در گزارشي ضمن اشاره به تصميم دونالد ترامپ مبني بر منصوب كردن افراد مورد اعتماد خود براي گزارش سه ماهه بعدي درباره پايبندي ايران به توافق هسته‌اي كه موعد آن ماه اكتبر است، نوشت: اين امر نشان‌دهنده وجود اختلاف ميان ركس تيلرسون و ترامپ است. پايگاه خبري «هافينگتون پست» در گزارشي ضمن اشاره به تصميم رئيس‌جمهور امريكا مبني بر منصوب كردن افراد مورد اعتماد خود براي گزارش سه ماهه بعدي درباره پايبندي ايران به توافق هسته‌اي كه موعد آن ماه اكتبر است، نوشت: اين امر نشان‌دهنده وجود اختلاف ميان ركس تيلرسون و دونالد ترامپ است چرا كه اين اقدامات ترامپ، صرف نظر از هر تصميمي كه در آينده گرفته شود، موجب افزايش تنش‌ها در منطقه خواهد شد. هافينگتون پست نوشت: دونالد ترامپ در اقدامي كه ممكن است عربستان را به اقدامات بي‌ثبات‌كننده عليه ايران تحريك كند، از مشاوران خود درخواست كرده تا مداركي را براي وي فراهم كنند تا از تأييد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي در گزارش خود در ماه اكتبر عقب‌نشيني كند. اين پايگاه مي‌نويسد: به احتمال زياد مداركي كه دولت امريكا براي اثبات عدم‌پايبندي ايران به توافق هسته‌اي، درصدد جمع‌آوري آنهاست جنبه‌هاي مربوط به روح برجام را هدف قرار مي‌دهد نه مفاد اين توافق را. در همين حال فارين پاليسي به نقل از مقامات امريكايي مي‎نويسد: محول كردن اين مسئوليت به مشاوران كاخ سفيد به جاي وزارت امور خارجه امريكا نشان‌دهنده وجود تنش ميان ترامپ و ركس تيلرسون و شكست وزارت خارجه در تهيه كردن مدارك مورد نياز رئيس‌جمهور است.
 
پايگاه خبري «لوب‌لاگ» گزارش داد: بر اساس ايميل‌هاي به دست آمده از هك حساب كاربري«يوسف العتيبه»، سفير امارات در امريكا، امارات و لابي‌ عربستان در واشنگتن از دو گروه ضدايراني حمايت مي‌كنند كه هدف آنها تلاش براي اتخاذ سياست سختگيرانه عليه ايران از سوي امريكاست. هافينگتون‌پست نوشت: فارغ از تصميمي كه ترامپ مي‌گيرد، اظهارات وي همانند آنچه در رياض گفت و موجب تشديد تنش‌ها در خليج فارس و كشمكش ميان قطر و چهار كشور عربي شد، اين اظهارات نيز مي‌تواند موجب تشديد تنش ميان عربستان و ايران شود. اين پايگاه خبري در بخش ديگري نوشت: افغانستان نمونه سياست شكست‌خورده امريكا براي بي‌ثبات كردن ايران است و اهداف «محمد بن سلمان»، وليعهد 31 ساله عربستان كه اظهارات اخير وي نشان‌دهنده تمايل براي تبديل كردن عربستان به قدرت برتر منطقه است، در صورت عملي شدن نتيجه معكوس داده و عواقب آن متوجه كل منطقه خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
0
1
اقای ظریف "دوسال و اندی مذاکره برای تهیه برجام انجام شد"
دوسال هم مصاحبه با خبرگزاری های امریکائی "و موگرینی و نشست های وین انجام گردید " حاصل چه شد ؟ دست پیش گرفتن سیاستمداران امریکا " برای نفی انچه که باید انجام دهند" که عمرا انجام نمی دهند" درواقع قصد دارند امتیازهای بیشتری بگیرند" که اگر چنین نشد با طرق مختلف ایران را زمین گیر کنند"که عمراهم نمی توانند چنین کنند" فقط می ماند داستان سر لحاف ملانصرالدین "تخریب تاسیسات هسته ای" البته اگر اقای روحانی نخواهد ماجراجوئی جدیدی را با امریکائی ها دنبال کند"که در پایان ناکامی ها "باز بخواهد از وجود رهبری برای خود شریک بسازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار