کد خبر: 863371
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
تا همين چند روز پيش ظاهراً کشورهاي تحريم‌کننده قطر طوري صحبت مي‌کردند که انگار هيچ‌گاه از مواضع خود دست برنخواهند داشت، حالا اقداماتي که شنيده و ديده مي‌شود نشان از نرمشي هرچند اندک، اما معنادار در برابر دوحه دارد. اداره کل خطوط هوايي عربستان اعلام کرد که حجاج قطري مي‏‌توانند از همه خطوط هوايي قطر به جز خطوط دولتي «القطريه» مستقيماً از دوحه وارد عربستان شوند. در همين حال، سفير عربستان در اردن با تأکيد بر اينکه هيچ راه‌حل نظامي براي حل بحران قطر وجود ندارد، گفت که درخواست‌هاي مطرح شده از سوي کشورهاي تحريم‌کننده خللي به حاکميت ملي قطر وارد نمي‌کند.
 
به گزارش فارس، خطوط هوايي عربستان اعلام کرد که حجاج قطري مي‌توانند مستقيماً از دوحه به عربستان سفر کنند، به شرطي که اين پرواز از سوي خطوط هوايي دولتي «القطريه» نباشد.  پروازهايي که قرار است در آينده بين عربستان و قطر صورت بگيرد، اولين پروازها پس از قطع روابط رياض با دوحه در تاريخ پنجم ژوئن خواهد بود.  خبرگزاري دولتي عربستان (واس) در اين باره گزارش داد که حجاج قطري و مقيمان قطر که براي مراسم حج ويزا دارند، مي‌توانند مستقيماً از دوحه به عربستان از هر خط هوايي به غير از القطريه پرواز کنند.  از سوي ديگر به گزارش ايسنا و به نقل از شبکه خبري اسکاي نيوز عربي، خالد بن فيصل، سفير عربستان در اردن با تأکيد بر اينکه هيچ راه‌حل نظامي براي بحران قطر وجود ندارد، گفت: قطر بايد به توافقنامه‌هايي که در رياض امضا کرده، پايبند باشد. 
 
بن فيصل در ادامه مدعي شد، درخواست کشورهاي حامي مبارزه با تروريسم از قطر براي عدم دخالت در امور ساير کشورها به حاکميت قطر خللي وارد نمي‌کند.  وي در ادامه باز هم مدعي شد، مدارک روشن و آشکاري مبني بر حمايت چندين ساله قطر از تروريسم وجود دارد.  کشورهاي مصر، عربستان، بحرين و امارات از پنجم ژوئن گذشته پس از متهم کردن قطر به حمايت از تروريسم روابط ديپلماتيک خود را با اين کشور قطع کرده و مسيرهايي هوايي، دريايي و زميني خود را به دوحه بسته‌اند.  در همين حال انور قرقاش، وزير مشاور در امور خارجه امارات گفت: درخواستي که از سوي شيخ تميم بن حمد آل‌ثاني، امير قطر براي انجام مذاکرات مطرح شده مورد استقبال است، اما اين درخواست تنها در صورتي قابل تحقق خواهد بود که دوحه دست به انجام تغييراتي در سياست‌هاي خود بزند.  وي افزود: آرزو مي‌کردم سخنراني امير قطر حامل طرح بازنگري در مواضع و دعوت براي تماس بود. مواضع آنها معروف است و تکرار اين مواضع تنها بحران را بيشتر مي‌کند. ما نيز معتقديم مذاکره ضروري و خوب است، اما ستون آن بازگشت است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار