کد خبر: 863370
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
در توافق روسيه – امريكا صورت گرفت
در جريان مذاکرات و رايزني‌ها ميان مسکو و واشنگتن درباره اوضاع سوريه، امريکا به تمام اهدافش براي تأمين امنيت اسرائيل نرسيده ...
در جريان مذاکرات و رايزني‌ها ميان مسکو و واشنگتن درباره اوضاع سوريه، امريکا به تمام اهدافش براي تأمين امنيت اسرائيل نرسيده و هم‌اكنون حضور نيروهاي مقاومت در 30 کيلومتري مرز اردن و سوريه از سوي واشنگتن به رسميت شناخته شده است. در همين حال عمليات ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت براي پاکسازي ارتفاعات عرسال و قلمون در لبنان و سوريه با موفقيت ادامه دارد.
 
يک منبع عالي‌رتبه در وزارت خارجه روسيه از تلاش ناکام امريکا براي حفظ امنيت اسرائيل خبر داد. به گفته اين منبع عالي رتبه در وزارت خارجه روسيه، واشنگتن در جريان مذاکرات تلاش کرد مانع ساخت پايگاه نظامي توسط نيروهاي دولت سوريه و همپيمانانش در نزديکي جولان شود تا به قول خود مانع حملات احتمالي به سمت ارتفاعات جولان شود و نيز اجازه ندهد سلاح‌هاي ايران از خاک عراق به سوريه و لبنان برسد.  به گزارش روزنامه الحياه، اين منبع ادامه داد: واشنگتن به تمامي اهدافش دست نيافت و در نشست مشورتي که ميان مسئولان نظامي روسيه و امريکا در کشور اردن برگزار شد، دو طرف توافق کردند تمامي گروه‌هاي مسلح غيرسوري تا مسافت 30 کيلومتر از مرزهاي مشترک سوريه– اردن عقب‌نشيني کنند. منظور از گروه‌هاي مسلح غيرسوري در اين نشست تشکيلات حشد‌الشعبي عراق، حزب‌الله لبنان، نيروهاي ايراني و داوطلباني بود که از کشورهاي مختلف آمده بودند.  براساس اين سخن مي‌توان گفت که امريکا نتوانست اهداف خود را به شکل کامل محقق سازد، چراکه نيروهاي مسلح عراقي و سوري کنترل بخشي از مرزهاي مشترک عراق – سوريه را در دست دارند و اگر ادعاي امريکا درست باشد، همين براي انتقال اسلحه و مهمات کافي است.
 
بوريس دولگوف، پژوهشگر مرکز پژوهش‌هاي عربي و اسلامي وابسته به مؤسسه شرق‌شناسي آکادمي علوم روسيه در گفت‌وگو با روزنامه الحيات گفت: اسرائيل بارها به مناطق جنوب سوريه و به شکل مشخص به پايگاه‌هاي حزب‌الله حمله کرده، اگر در قالب اجراي طرح مناطق کاهش تنش در اين نقاط آتش‌بس اعلام شده است، اينگونه حملات اسرائيل به منزله نقض توافقنامه است.  دولگوف با اشاره به اينکه اسرائيل اين سناريو را تهديدي براي امنيت خود مي‌داند، تأکيد کرد: اين بدان علت است که تل‌آويو معتقد است آتش‌بس جنوب حضور نظامي ايران در سوريه را تقويت خواهد کرد، به همين دليل نيز امريکا و همپيمانانش تلاش مي‌کنند مانع حضور ايران شوند.  اخيرا يک مسئول عالي‌رتبه اسرائيلي فاش کرده که بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي کاملاً با توافق روسيه و امريکا در خصوص آتش‌بس در استان‌هاي جنوبي سوريه (درعا، قنيطره، سويداء) مخالف است. همين باعث شد سرگئي لاوروف، ‌وزير امور خارجه روسيه در اين باره به تل‌آويو اطمينان دهد مسکو و واشنگتن در جريان مذاکره بر سر ايجاد مناطق کاهش تنش در سوريه، امنيت اسرائيل را درنظر گرفته‌اند.
 
پيروزي‌ راهبردي حزب‌الله لبنان
حزب‌الله لبنان و ارتش سوريه در راستاي عمليات خود براي پاکسازي دشت‌ها و بيابان‌هاي اطراف عرسال از وجود تروريست‌ها کنترل مناطق جديدي را در دست گرفتند. نيروهاي مقاومت وارد مقر فرماندهي عمليات جبهه النصره شدند. همچنين رسانه جنگ اعلام کرد، در درگيري‌هاي روز سوم عمليات ۴۶ تن از اعضاي النصره کشته و دهها تن ديگر زخمي شدند.  به گزارش ايسنا و به نقل از پايگاه خبري العهد، مبارزان مقاومت يک‌شنبه در سومين روز عمليات خود در مرزهاي سوريه و لبنان توانستند بر ارتفاعات شعبه القلعه در شرق تپه‌هاي عرسال تسلط يابند که از مرتفع‌ترين نقاط با ارتفاع 2هزار و 350 از سطح درياست. آنها همچنين کنترل ارتفاعات الزابه، شعبات شرف، حقارب تپه، وادي الخيل، حقاب، وادي الريحان در جرود عرسال را به دست گرفتند.  نيروهاي مقاومت وارد مقر فرماندهي عمليات جبهه النصره در حقاب‌الخيل در شرق بيابان‌هاي عرسال شدند.  رسانه جنگ اعلام کرد، مبارزان مقاومت همچنين بر وادي العويني که مرکز مهم جبهه النصره قلمداد مي‌شود، تسلط يافتند. آنها همچنان در ارتفاعات عرسال پيشرفت بزرگي را رقم زدند و عمليات در وادي الدب و وادي المعيسره را آغاز کردند.  منابع نيز اعلام کردند، عمليات نظامي در دشت‌هاي عرسال باعث شد تا اين منطقه به لحاظ نظامي سقوط کند.   
  
روسيه مخالف تروريست‌سازي از سپاه
يک روزنامه اينترنتي مهم امريکا در گزارشي با اشاره به توافق اخير بين روسيه و امريکا در زمينه همکاري در سوريه نوشت: به‌رغم توافق واشنگتن و مسکو براي مبارزه مشترک عليه داعش و القاعده، در زمينه برخورد با ايران اختلاف دارند.   هافينگتون‌پست با بيان اينکه دولت ترامپ تمام تلاش خود را به کار گرفته تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، حزب‌الله لبنان و يگان‌هاي مردمي حشدالشعبي عراق را به فهرست سازمان‎هاي تروريستي اضافه کند، مي‌افزايد: دولت روسيه شايد در زمينه تحولات سوريه با امريکا همکاري کند، اما مخالف اضافه‌کردن سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان به فهرست سازمان‌هاي تروريستي است.  اين پايگاه دليل اصلي مخالفت مسکو را نقش اصلي حزب‌الله لبنان و ايران در تحولات ميداني سوريه و همچنين تقويت محور ايران، روسيه و سوريه مي‌داند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار