کد خبر: 863323
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
دفاع مقدس را طولاني‌ترين جنگ تاريخ معاصر مي‌دانند، نبردي تحميلي كه هشت سال به طول انجاميد. اما بعضي از روزهاي اين هشت سال جنگ، به قدر تمامي روزهاي ديگر آن مهم و سرنوشت‌ساز هستند.
 عليرضا محمدي
دفاع مقدس را طولاني‌ترين جنگ تاريخ معاصر مي‌دانند، نبردي تحميلي كه هشت سال به طول انجاميد. اما بعضي از روزهاي اين هشت سال جنگ، به قدر تمامي روزهاي ديگر آن مهم و سرنوشت‌ساز هستند. مثل 31 شهريور 59، يا سوم خرداد 61 يا پنجم مرداد 67 و... بعضي از اين روزها هم اگرچه به نام واقعه‌اي خاص نامگذاري نشده‌اند، اما هر ثانيه‌شان مهم و حياتي به شمار مي‌رود. روزهاي اول مرداد 1367 از چنين ايامي هستند كه حساسيت ويژه‌اي روي آنها وجود دارد.
تنها سه روز پس از پذيرش قطعنامه در 27 تيرماه بود كه عراق هجوم سراسري را به مرزهاي كشورمان خصوصاً در جبهه جنوب انجام داد. به سرعت پيشروي كرد و روي جاده اهواز به خرمشهر قرار گرفت. در واقع صدام به خوبي مي‌دانست اگر مي‌خواهد از جنگي كه هشت سال پيش آن را با رجزخواني‌هاي بيشماري آغاز كرد، پيروز و سربلند بيرون بيايد، بايد لقمه گلوگيري در دست داشته باشد و با استفاده از آن بتواند روي ميز مذاكرات امتيازهايي را به دست بياورد. لذا بعد از پذيرش قطعنامه دوباره به كشورمان حمله كرد تا خرمشهر يا آبادان را به تصرف درآورد.
در پي هجوم دشمن بود كه پيام تاريخي منحصر به فرد حضرت امام به رزمندگان سپاهي صادر شد و از آنها خواستند متر به متر بجنگند تا «سپاه دوباره در كشور حيات پيدا كند يا براي هميشه يك سپاه ذليل و مرده‌اي بشود.» بعد از اين پيام بود كه عمليات غدير يا عمليات سرنوشت در روزهاي اول مرداد ماه آغاز شد و به سرعت واحدهاي زرهي دشمن را درهم كوبيد.
نتيجه اين عمليات بيرون راندن دشمن از مرزهاي جنوبي چون شلمچه و انهدام بسياري از تانك‌ها و ادوات زرهي‌اش بود. ضرب شستي كه دشمن را شيرفهم كرد اگر نتوانسته طي هشت سال ايران را به زانو درآورد، در اين روزهاي باقي مانده نيز نخواهد توانست حركتي انجام دهد و طرفي ببندد.
از اينجاست كه ساعت به ساعت و ثانيه به ثانيه روزهاي اول مرداد  67 ارزش و قيمت خاصي مي‌يابد. در همين روزهاست كه جبهه‌هاي خالي از رزمندگان با فرمان امام مملو از جمعيت مشتاقي مي‌شود كه پيام امام خود را به خوبي لبيك گفته و با وسايل شخصي هم كه شده به مناطق عملياتي مي‌آيند. در همين روزهاست كه پيشروي‌هاي سريع ارتش بعث عراق به شكستي خفت‌بار تبديل مي‌شود تا به آنجا كه رزمندگان خود را به مناطق مرزي مي‌رسانند و رخصت پيشروي به داخل خاك عراق را مسئلت مي‌كنند! در همين روزهاست كه فروغ به اصطلاح جاويدان منافقين با مقاومت رزمندگان اسلام، بي‌فروغ و خاموش مي‌گردد. روزهاي اول مردادماه، روزهاي مقاومت، ايستادگي، شكوه و پيروزي است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار