کد خبر: 863196
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
رئیس سازمان جهادکشاورزی:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان با بیان این که 60 درصد انتقال آب و تولید محصولات کشاورزی در مزارع این استات به صورت غرقابی انجام می شود، گفت: استقبال کشاورزان این استان برای تجهیز اراضی به سامانه های نوین آبیاری رضایت بخش نیست.
سیدحسن میرعماد افزود : با وجود ارایه تسهیلات 50 و 70میلیون ریالی بلاعوض از سوی بانک های عامل، تعداد قابل توجهی از کشاورزان استان سمنان تمایلی به تجهیز اراضی خود به سامانه های نوین آبیاری ندارند.
وی خاطرنشان کرد : برای نصب سامانه نوین آبیاری برای هر هکتار 50 میلیون ریال و با احتساب لوله کشی های مربوط 70 میلیون ریال تسهیلات به کشاورزان پرداخت می شود.
وی با بیان این که بیش از 86 درصد منابع آبی استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می شود، افزود : یکی از اولویت‌های این سازمان با توجه به کمبود منابع آبی توسعه سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی است
وی اظهارداشت : در سال گذشته بیش از 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد و برای امسال تجهیز 10 هزار هکتار دیگر نیز هدفگذاری شده است.
وی با بیان این که بیشترین هدررفت آب در بخش کشاورزی استان است، خاطرنشان کرد : نصب سامانه ‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی در کاهش هدر رفت آب کمک شایانی می کند‌.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان بیان داشت : باید در طولانی مدت به دلیل چالش کمبود آب، کشت غرقابی به عنوان تخلف در نظر گرفته شود تا از افزایش هدررفت آب جلوگیری شود.
میرعماد اضافه کرد : یکی از سیاست‌گذاری‌ها و اولویت‌های این سازمان آن است که با حمایت دولت آب را با لوله و کانال‌های بتنی به سر مزرعه انتقال دهد تا از هدر رفت آب در کانال‌های روباز جلوگیری شود.
وی با اشاره به احداث استخرهای ذخیره آب در این استان گفت : سال گذشته 150 هزار مترمکعب استخر ذخیره آب در استان سمنان احداث شد.
میرعماد افزود : افزایش راندمان آبیاری، صرفه‌جویی در مصرف آب و مدیریت صحیح آب در بخش کشاورزی از مهم‌ترین اهداف احداث استخرهای ذخیره آب در این استان است.
تاکنون 45 هزار هکتار از 120 هزار هکتار اراضی کشاورزی مربوط استان سمنان به سامانه آبیاری نوین تجهیز که 20 هزار هکتار از این مقدار در دولت یازدهم اجرایی شده است.
تولید مصولات کشاورزی در سال زراعی 94- 95 در استان سمنان با افزایش 9.4 درصدی نسبت به دوره قبل از آن به یک‌ میلیون و 570 هزار تن رسید که از این میزان 672 هزار تن محصولات راهبردی حوزه کشاورزی در استان بود که افزایش حدود 33 درصدی داشت.
استان سمنان بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر