کد خبر: 863160
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در شرايطي كه قطر گفته است با شرط عدم تحميل خواسته‌ها و احترام به حق حاکميت اين كشور حاضر به مذاكره با اعراب است، اما وزير خارجه سعودي با بيان اينکه هيچ مذاکره‌اي با قطر در کار نخواهد بود از دوحه خواست به تعهدات قبلي خود پايبند باشد.
با گذشت نزديك به دو ماه از قطع روابط ديپلماتيك كشورهاي عربي با قطر تنش‌ها بين دو طرف همچنان ادامه دارد. به‌رغم آمادگي دولت قطر براي بازگشت به مسير گفت‌وگوها براي حل اختلافات با محور سعودي اما عربستان تمايلي به حل بحران دارد.
 
 به گزارش شبكه راشاتودي، عادل الجبير، وزير خارجه سعودي جمعه شب در سخناني درباره بحران قطر با بيان اينکه هيچ مذاکره‌اي با قطر در کار نخواهد بود، از دوحه خواست که تعهدات قبلي خود پايبند باشد. وي افزود: «مسئله فقط مذاکره نيست بلکه مسئله اين است که آيا حمايت از تروريسم وجود دارد يا خير؟» الجبير در ادامه گفت: «عربستان، مصر، بحرين و امارات اصولي روشن دارند و خواستار اجراي آن هستند و اين اصول همان پايان حمايت از تروريسم يا تأمين مالي آن، پناه ندادن به تروريست‌ها و امتناع از بيان اظهارات تفرقه‌افکنانه است.»
وزير خارجه سعودي گفت: «هشت مورد از درخواست‌هايي که سيزدهم ژوئن گذشته به قطر ارائه شد، اين کشور در سال 2014 آن را پذيرفته بود، اما هيچ‌گاه به اين درخواست‌ها جامه عمل نپوشاند.» الجبير مدعي شد: «راه‌حل ساده است، قطر بايد به اصول ما پايبند باشد و آن را اجرا کند.» وزير خارجه عربستان در ادامه تأکيد کرد که کشورش آماده گشودن صفحه جديدي در روابط با قطر به شرط پايبندي‌ دوحه به خواسته‌هاي کشورهاي محاصره‌کننده است. عربستان به همراه متحدانش شروط سيزده‌گانه‌اي را براي قطر تعيين كردند كه پس از ضرب‌الاجل 190 روزه، قطر به اين درخواست‌ها پاسخ منفي داد و محور سعودي براي تنبيه بيشتر قطر، وعده داد تحريم‌ها عليه اين كشور را تشديد خواهد كرد.  
 
برخلاف سعودي‌ها كه بر طبل ادامه بحران مي‌كوبند، قطري‌ها تمايلي به ادامه تنش‌ها ندارند. تميم بن‌حمد آل‌ثاني، امير قطر در نخستين اظهارنظر پس از بحران در روابط کشورهاي شوراي همکاري خليج‌فارس اعلام کرد که ما با شرط عدم تحميل خواسته‌ها و احترام به حق حاکميت قطر، آماده مذاکره هستيم. به گزارش روزنامه القدس العربي، امير قطر جمعه‌شب در نخستين سخنراني خود بعد از بحران ديپلماتيک شوراي همکاري خليج‌فارس اظهار داشت که محاصره کشورش از سوي چهار کشور عربي، امتحان اخلاقي بود و قطري‌ها حجم حمله عليه خودشان را متوجه شده‌اند. شيخ تميم گفت: «برخي کشورها هستند که مي‌خواهند وجهه قطر را نزد غرب تخريب کنند. برخي برادران ما اين اشتباه را زماني مرتکب شدند که فکر مي‌‌کردند مي‌توان همه چيز را با پول خريد.» امير قطر خواستار مذاکره براي حل بحران شد و در عين حال تأکيد کرد که قطر از سياست‌هاي خارجي خود عقب‌نشيني نمي‌کند.  
  
تيلرسون: امريکا از قطر راضي است
امريكا كه در ابتداي بحران قطر با متهم كردن دوحه به حمايت از تروريسم جانب كشورهاي عربي را گرفته بود الان با چرخش موضع از اعراب خواسته تا به تحريم‌هاي قطر پايان دهند. به گزارش رويترز، رکس تيلرسون، وزير خارجه امريکا جمعه‌شب با اعلام اينکه واشنگتن از اقدامات دوحه در ارتباط با توافقي با هدف مبارزه با تروريسم، رضايت دارد از چهار کشور عربي خواست به محاصره زميني قطر پايان دهند. وزير خارجه امريکا، هفته گذشته در سفر به کشورهاي عربي حوزه خليج ‌فارس تلاش کرد تنش‌ها ميان کشورهاي عربي اين منطقه را کاهش دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار