کد خبر: 863159
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
به رغم اينکه سازمان اطلاعات مرکزي امريکا (سيا) مي‌گويد، طرح حمايت از گروه‌هاي تروريستي در سوريه را متوقف کرده ولي مقامات روسيه معتقدند واشنگتن رسماً حمايت از تروريست‌ها را متوقف نكرده است.
به گزارش «جوان»، پس از گذشت شش سال و تضعيف نشدن موضع بشار اسد و حاميانش، حاميان غربي تروريست‌ها از مواضع سابق خود عقب‌نشيني كرده‌­اند. امريكا كه تا چندي پيش با حمايت همه‌جانبه از تروريست‌ها، آنها را براي براندازي نظام سوريه تجهيز مي‌­كرد الان با تغيير مواضع خود، گفته است به حمايت از گروه‌هاي مسلح در سوريه پايان مي‌دهد. به گزارش شبكه اسکاي‌نيوز، ژنرال توني توماس، فرمانده نيروهاي ويژه امريکايي جمعه شب اعلام کرد که سازمان سيا برنامه خود براي حمايت از گروه‌هاي معارض سوري را که عليه دولت بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه مي‌جنگند، متوقف کرده است.
 
ژنرال توماس اين مسئله را که دولت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا توقف طرح محرمانه سيا از معارضان سوري را به منظور جلب حمايت روسيه براي برقراري آتش‌بس در جنوب غربي سوريه اتخاذ کرده، رد کرد و گفت که اين کار يک تصميم دشوار بود و مطلقاً براي جلب رضايت روسيه صورت نگرفته است. روز پنج‌شنبه هم روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشي نوشت: «اين تصميم به منزله اعتراف واشنگتن به نداشتن اهرم نفوذ در سوريه براي عزل بشار اسد از قدرت است.»
 
مقام‌هاي ارشد امريکايي گفته‌اند که برنامه مخفيانه سيا، در قالب گام‌هاي مرحله‌بندي‌ شده در طول چند ماه حذف خواهد شد.  در روزهاي اخير مايك پمپئو، رئيس سيا در سخناني با عقب‌نشيني از مواضع سابق واشنگتن در براندازي دولت سوريه، گفته است كه بركناري بشار اسد ديگر در اولويت نيست.  با آغاز بحران سوريه در مارس 2011، امريکا و کشورهاي اروپايي و متحدان منطقه‌اي آنها در راستاي سياست‌ها و منافع خود با تقويت گروه‌هاي مسلح در اين کشور براي برکناري دولت قانوني بشار اسد در سوريه همصدا شدند و تا چندي پيش براي بركناري اسد پافشاري مي­‌کردند، اما برخلاف تصورات جبهه غربي- عربي، دولت سوريه الان در موضع قدرت قرار گرفته است. امريکا با توقف اين طرح رسماً به شکست خود در سوريه و ناکامي نقشه‌هاي آن در تقويت و تجهيز تروريست‌ها اعتراف کرده است، چراكه اين گروه‌ها با پيشروي نيروهاي مقاومت در جبهه‌هاي نبرد روز به روز در حال فروپاشي هستند و بسياري از مناطق تحت كنترل خود را از دست داده‌اند. علاوه بر امريكا، ديگر متحدان اين كشور نيز از مواضع سابق خود در مقابل سوريه عقب نشسته‌اند. امانوئل مكرون، رئيس‌جمهور فرانسه نيز اخيراً با تغيير موضع فرانسه اعلام كرد كه اولويت پاريس مبارزه با داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي است نه بركناري بشار اسد.
  
امريکا از حمايت مخالفان دست برنداشته است
در حالي كه مقامات واشنگتن مدعي هستند كه طرح حمايت از تروريست‌ها را متوقف كرده‌اند، اما روس‌ها اين ادعاها را تأييد نمي‌كنند. سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه اعلام کرد، فکر نمي‌کند که امريکا از حمايت همه گروه‌هاي مخالف در سوريه دست بردارد.
وي در مصاحبه با شبکه تلويزيوني «ان بي‌سي نيوز» گفت: «به عقيده من، امريکا بسيار بيشتر از آنچه که تاکنون اعلام شده، از گروه‌هاي مسلح مخالف سوري حمايت مي‌کند و بعيد است که همه آنها را از سلاح‌هاي امريکايي بي‌نصيب بگذارد.» وزير خارجه روسيه همچنين با اين نظريه مخالفت کرد که چنين تصميمي از طرف امريکا امتيازي به روسيه در خصوص سوريه بود.
وي توضيح داد: «اگر بتوان به خبر رسانه‌هاي گروهي امريکايي اعتماد کرد و واقعاً چنين تصميمي در مورد توقف حمايت از مخالفان سوري گرفته شده باشد، اين مسئله مربوط به قبل از ديدار رؤساي جمهوري دو کشور در هامبورگ مي‌شود و ارتباطي به نتيجه اين ملاقات ندارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار