کد خبر: 863158
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
دومين عمليات شهادت‌طلبانه غيرسازماني فلسطينيان 3 صهيونيست را به كام مرگ فرستاد
يك جوان فلسطيني بدون وابستگي سازماني، ديروز دومين عمليات استشهادي موفقيت‌آميز يک هفته اخير را اين‌بار در كرانه باختري انجام داد
يك جوان فلسطيني بدون وابستگي سازماني، ديروز دومين عمليات استشهادي موفقيت‌آميز يک هفته  اخير را اين‌بار در كرانه باختري انجام داد؛ عملياتي كه در اثر آن سه شهرك‌نشين صهيونيست كشته شدند. با اين عمليات، تعداد عمليات‌هاي فلسطينيان طي سه هفته اخير كه حالا ديگر شكل و شمايل غيرسازمان‌يافته پيدا كرده، به 21 مورد رسيد؛ عمليات‌هايي تاكنون به كشته شدن سه صهيونيست و زخمي شدن دهها تن ديگر منجر شده است. شاباک درباره وقوع انتفاضه جديد عليه اسرائيل هشدار داده است.
 
به گزارس «جوان»، يك جوان 18 ساله فلسطيني به نام عمر العبد از روستاي کوبر نزديک رام‌الله غروب روز جمعه با عبور از موانع امنيتي صهيونيست‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي خود را به شهرك صهيونيست‌نشين حلميش رساند و با حمله به شهرك‌نشينان صهيونيست سه تن از آنها را كشت و خود نيز در اثر شليك گلوله يكي از نظاميان به شهادت رسيد. حمليش يكي از شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين واقع در كرانه باختري است كه در سال 1977 تأسيس شده است. اين شهرك با هزار و 278 نفر جمعيت جزو شهرك‌هايي است كه جامعه بين‌المللي آن را غيرقانوني مي‌داند. بر اساس آمار گروه موسوم به «صلح همين حالا» 33 درصد ساخت و سازهاي غيرقانوني اسرائيلي‌ها در زمين‌هايي انجام شده كه فلسطينيان مالك خصوصي آن هستند. عمر العبد، جوان فلسطيني كه بر اساس تحقيقات اوليه اسرائيلي‌ها مشخص شده عمليات خود را در واكنش به حوادث اخير مسجدالاقصي انجام داده، ابتدا با سلاح سرد به يك شهرك‌نشين 60ساله حمله كرده و او را از پاي درآورده و پس از آن با حمله به يك شهرك‌نشين 40 ساله، او را كشته و دست آخر هم يك شهرك‌نشين ديگر را شديداً مجروح کرده که اقدامات پزشکي نتوانسته مانع مرگ او شود. منابع اسرائيلي مي‌گويند كه نفر چهارمي هم در عمليات استشهادي اين فلسطيني 18 ساله جراحت‌هاي سطحي برداشته است. بعد از كشته شدن اين سه شهرك‌نشين، يك نظامي اسرائيلي با شليك گلوله، جوان فلسطيني را به شهادت رسانده است.
 
كانال 10تلويزيون عبري با استناد به تحقيقات اوليه درباره مجري فلسطيني عمليات در شهرك صهيونيست‌نشين حلميش گزارش كرده كه مجري اين عمليات هرچند وابستگي ايدئولوژيک به حماس داشته، اما وابستگي سازماني نداشته و چاقوي خود را دو روز قبل خريداري کرده است. ناظران عدم وابستگي سازماني را ويژگي اصلي عمليات‌هاي استشهادي دور جديد فلسطينيان مي‌دانند كه تاكنون منجر به كشته شدن چهار اسرائيلي و زخمي شدن دهها تن ديگر از آنها شده است. پايگاه خبري انتفاضه روز شنبه گزارش كرد كه براساس آمار و اطلاعات انتفاضه قدس، در طول سومين هفته از ماه جولاي سال 2017 ميلادي، 21 عمليات شهادت‌طلبانه در مناطق مختلف کرانه باختري و قدس اشغالي انجام شده است. جمعه قبل هم  هم سه جوان فلسطيني با استفاده از اسلحه‌هاي دست‌ساز به نام کارلو، عملياتي استشهادي را در محوطه مسجدالاقصي عليه نيروهاي اسرائيلي ترتيب دادند كه بر اثر آن يك صهيونيست كشته و چند تن ديگر زخمي شدند.
  
شروع نبرد آزاد‌سازي فلسطين
فلسطينيان عمليات غروب جمعه عمر العبد 18 ساله را واكنشي به اقدامات يك هفته اخير صهيونيست‌ها در مسجدالاقصي خوانده‌اند. جنبش حماس در کرانه باختري اين عمليات را تبريک گفته و حسام بدان، سخنگوي اين جنبش ملت فلسطين در سرتاسر کرانه باختري، قدس و نوار غزه را به ادامه مبارزه عليه دشمن صهيونيستي و نيز ياري مسجدالاقصي فراخواندند. سامي ابوزهري، سخنگوي حماس نيز با تأکيد بر اينکه ملت فلسطين صفحه‌اي جديد در تاريخ مقاومت گشوده است، افزود: مقاومت در اوج خود قرار دارد و ما براي نبرد نهايي و آزادسازي کل فلسطين آماده مي‌شويم. محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطيني جمعه شب توقف هر نوع تماس با رژيم اسرائيل را تا زمان لغو تدابير اخير اين رژيم در مسجدالاقصي واقع در شهر اشغالي قدس اعلام کرد، ولي حماس اين اقدام عباس را كافي ندانسته، تعليق تماس‌ها با رژيم اسرائيل را بي‌معني دانسته و خواهان بازگذاشتن دست مقاومت در کرانه باختري شده است.
  
اوضاع ملتهب در مسجدالاقصي
اوضاع در مسجدالاقصي در هشتمين روز محاصره امنيتي صهيونيست‌ها ملتهب است. روز جمعه در فلسطين «جمعه خشم» بود و در درگيري‌هاي گسترده جوانان فلسطيني با نظاميان رژيم صهيونيستي چهار نفر به شهادت رسيدند و بيش از ۳۷۰ تن زخمي شدند. آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد كشته شدن سه فلسطيني به دست صهيونيست‌ها را تقبيح كرده و خواستار اين شده كه درباره كشته شدن يك فلسطيني به دست يك شهرك‌نشين مسلح تحقيق و تفحص صورت گيرد. صدها شهروند قدس هم ديروز براي هشتمين روز پياپي نماز صبح را در خارج از مسجدالاقصي اقامه کردند؛ اقدامي كه در اعتراض به عدم جمع‌آوري گيت‌هاي بازرسي تعبيه شده اسرائيلي‌ها در ورودي‌هاي مسجدالاقصي انجام شده است. تعبيه گيت‌هاي بازرسي بعد از عمليات شهادت‌طلبانه هفته قبل در ورودي‌هاي مسجدالاقصي سطح تنش‌ها را به شدت افزايش داده است.
 
عمر الکسواني، مدير مسجدالاقصي در اين باره گفت: نمازگزاران همچنان از ورود به مسجدالاقصي از طريق گيت‌هاي بازرسي امتناع مي‌کنند و به تجمعات خود تا برچيده شدن اين گيت‌ها ادامه خواهند داد. وي تأکيد کرد پس از شهادت سه نفر و زخمي شدن تعدادي ديگر در جمعه گذشته اوضاع در قدس همچنان متشنج است. دستگاه امنيت داخلي رژيم صهيونيستي (شاباك) در مورد عواقب تحريك‌كننده باقي ماندن گيت‌هاي بازرسي در مسجدالاقصي هشدار داده و از مقام‌هاي اسرائيلي خواسته كه اين گيت‌ها را جمع‌آوري كنند. شاباک از عملکرد پليس اسرائيل انتقاد کرده و بار ديگر جدي نگرفتن توصيه شاباک مبني بر برداشتن گيت‌هاي بازرسي از ورودي‌هاي مسجدالاقصي را زير سؤال برده و هشدار داده كه اين موضوع مي‌تواند به انتفاضه جديد فلسطينيان منجر شود. الکس فيشمن، تحليلگر نظامي به روزنامه يديعوت آحارونوت گفته كه اسرائيل پس از نصب گيت‌هاي بازرسي در ورودي‌هاي مسجدالاقصي در تله افتاده و متهورانه به بالاي درختي رفته و هم‌اکنون به فرمانده‌اي نياز دارد تا با کمترين خسارت او را از اين درخت پايين بياورد. او مي‌گويد: «اولين قدم براي اين منظور برچيدن گيت‌هاي بازرسي در اولين فرصت ممکن است.» فيشمن مي‌گويد: «گيت‌هاي بازرسي و دستگاه‌هاي فلزياب ديگر ميان ما و اوقاف اسلامي يا فلسطينيان و نمايندگان عرب فاصله نمي‌شود، تمام جهان عرب عليه ما متحد شدند و اين تنها محدود به سطح رهبران اين کشورها نيست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار