کد خبر: 863157
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
حضور رزمندگان مدافع حرم در خاك يك كشور خارجي همواره با ترديدها و سؤالاتي همراه بوده كه گاه ارزش‌هاي اين حضور را تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد.
 علي وثوقي
حضور رزمندگان مدافع حرم در خاك يك كشور خارجي همواره با ترديدها و سؤالاتي همراه بوده كه گاه ارزش‌هاي اين حضور را تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد. در اين نوشتار به بررسي اجمالي اين حضور از چند منظر خواهيم پرداخت.
 
   از منظر عقل و منطق دفاعي
 در هر نقطه‌اي از اين كره خاكي جنگ يا تجاوزي اتفاق بيفتد، مردم آن كشور براي حفظ تماميت ارضي كشورشان، جان و ناموس خود، به دفاع برمي‌خيزند و تمام هدف خود را دفاع از همين سرزمين قرار مي‌دهند. حال اگر مردم كشوري بدانند دشمني هست كه در موقعيتي دورتر قرار دارد و در حال كشتار افراد ديگر كشورهاست و اگر آن كشور را اشغال كند نوبت به كشور آنها مي‌رسد چه كاري بايد انجام دهند؟ آيا بايد همينطور دست روي دست بگذارند تا دشمن به مرزهاي كشورشان برسد بعد شروع به دفاع بكنند؟ عقل سليم هيچ انساني اين را نمي‌پذيرد كه دشمن تا حد امكان نزديك شود و بعد به مبارزه بپردازد، بلكه بايد در دورترين مكان از مرزهاي كشور خود كه مقدور است به دفاع و مبارزه دست بزنند. در بعد مسائل استراتژيك هم اين بحث مورد قبول مي‌باشد. در جريان سوريه و اينكه اشخاصي از ايران براي جنگ با افراد تكفيري به آنجا رفته‌اند، اين موضوع مطرح است كه جلوي آنها را بايد آنجا گرفت تا به مرزهاي سرزميني ما نرسند. كلام رهبري انقلاب كه فرمودند اگر مدافعان حرم در سوريه نبودند ما بايد در كرمانشاه و همدان با آنها مي‌جنگيديم ناظر به همين موضوع مي‌باشد.
 از منظر انساني
در نهاد هر انساني، بدون در نظر گرفتن اعتقادات، دين و مذهبي كه به آن پايبند است، روحيه و خصلت نوع دوستي وجود دارد و اگر شخصي را در حال رنج و سختي و ظلم ببيند، اين خصلت فطري او، نمي‌تواند آن شخص را بي‌تفاوت بگذارد، به همين خاطر او متألم مي‌شود و از درد و رنج ديگران رنجور و ناراحت مي‌شود و درصدد اين برمي‌آيد كه اين رنج و ظلم را از او دور كند. حال اگر عده‌اي از انسان‌ها را ببينيم كه بالاترين ظلم‌ها را به آنها مي‌كنند و آنها را به بدترين روش‌ها مي‌كشند و حتي به زنان و بچه‌هاي كوچك و شيرخواره هم رحم نمي‌كنند، آيا انساني وجود دارد كه بي‌تفاوت از اين موضوع عبور كند و بگويد به من چه ارتباطي دارد. خير ذات و فطرت هيچ انساني اين را نمي‌پذيرد و هركسي با وجود شرايطي كه وجو دارد در فكر كمك به اين افراد مي‌باشد. گروهي با كمك مالي، گروهي با دعا، گروهي با روشنگري از اين موضوع و عده‌اي نيز پا را فراتر گذاشته و خود شخصاً براي دفاع از‌ انسان‌ها به پا مي‌خيزند.
 از منظر دين و مذهب
همه اديان و مذاهب الهي دفاع از مظلوم را واجب مي‌دانند، حتي مكاتب غير‌الهي هم اين موضوع را سفارش مي‌كنند. اين مظلوم از هر دين و آئيني مي‌خواهد باشد مسيحي يا مسلمان، شيعه يا سني و..... لذا اگر در هر گوشه‌اي از عالم افرادي مورد ظلم و ستم و تعدي قرار گيرند، افرادي كه توانايي دارند با در نظر گرفتن شرايط بايد براي دفاع از آنها همت بگمارند. چنانكه اميرالمومنين علي (ع) در مورد زن مسلمان و زن يهودي كه به آنها ظلم و تعدي شده بود و جواهرات آنها را غارت كردند و هيچ كدام از اهل آنجا به دفاع از اين افراد برنخاستند، فرمودند: «و انسان اگر از درد  اين غصه بميرد حق دارد». چرا از خود دفاع نكرديد. در موردي كه اين ظلم و ستم به آبرو و ارض مسلمانان باشد اين موضوع شدت و وجوب بيشتري دارد و نبايد بي‌تفاوت از كنار آن گذشت.
  از منظر مقدسات ديني
همينطور كه دفاع از آبرو و جان و مال مسلمين واجب است، دفاع از مقدسات مسلمين كه همان اعتقادات و مظاهر آنها است واجب است، لذا حرم اهل بيت پيامبر و ائمه معصومين(ع) از مقدسات همه مسلمين است و دفاع از آنها واجب و يك فريضه مهم است.  مدافعان حرم را كه در سوريه و مكان‌هاي ديگري براي دفاع از اسلام و مسلمين و حريم اهل بيت جان خود را كف دست گرفته‌اند و خود را براي خدمت به اسلام فدا كرده‌اند بايد مورد تحسين قرار داد. آنهايي كه گلايه مي‌كنند و اشكال مي‌گيرند كه چرا بايد افرادي از ايران براي دفاع از سوريه به آنجا بروند، بدانند كه از اين چند نگاه بايد اين كار انجام شود. عقل، انسانيت، دين و مقدسات مذهبي اين موضوع را تأييد مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار