کد خبر: 863137
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸
آمار تجارت خارجي هم سياسي شد
آمار تجارت خارجي در سه ماه متوالي به دلايل مسائل سياسي و با تأييد رئيس كل گمرك تا زمان انتخاب وزراي كابينه دولت دوازدهم حبس شده است.
به گزارش فارس، در حالي كه بايد ظرف چند روز آينده جزئيات صادرات و واردات تيرماه از سوي گمرك اعلام شود، اما همچنان مسئولان اين سازمان از ارائه گزارش حجم تجارت خارجي كشور طي 62 روز گذشته خودداري مي‌كنند. گمرك ايران طي سه ماه اخير به دليل تلاش‌ و گمانه‌زني‌ها براي انتخاب وزراي اقتصادي و تعيين تكليف وزراي كليدي صنعت، معدن و تجارت، احياي وزارت بازرگاني و اقتصاد، آمار صادرات و واردات را حبس كرده و همچنين پروژه انتشار بر خط آمار روزانه نيز متوقف است. اين اقدام در حالي رخ داده كه يكي از شعارها و رويكردهاي مطرح شده، از سوي گمرك انتشار بر خط اطلاعات روزانه تجارت خارجي و در دسترس بودن براي عموم و خدمات‌گيرندگان است.
شنيده شده كرباسيان رئيس كل گمرك در پي دريافت برخي مشاوره‌ها و تفسيرهاي نادرست از روند تجارت خارجي، دستور داده تا تعيين تكليف تيم جديد اقتصادي دولت دوازدهم، انتشار آمار تجارت خارجي متوقف شود. پيش‌تر البته يكي از بهانه‌ها و توجيه عدم ارائه آمار توسط مسئولان فناوري اطلاعات گمرك به روزرساني سايت عنوان شده بود كه از منطق درستي برخوردار نيست و ارتباطي با يكديگر ندارند.
چندي پيش نيز وزير اقتصاد در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبني بر علت عدم انتشار آمار تجارت خارجي سكوت اختيار كرد.
شفافيت و انتشار اطلاعات يكي از شعارهاي اصلي مسئولان وزارت اقتصاد و گمرك بوده، اما در حال حاضر به دليل مسائل سياسي تحت‌الشعاع قرار گرفته است. بسياري از كارشناسان و اعضاي اتاق بازرگاني دليل منتشر نشدن تجارت خارجي را منفي شدن تراز تجاري و كاهش صادرات در چند ماه اول سال جاري مي‌دانند كه طي يك سال گذشته به لطف محصولات به ظاهر غيرنفتي (بخوانيد نفتي) مثبت شده بود. در ماه‌هاي اخير با بروز مشكل براي نقل و انتقال ارز پتروشيمي‌ها به كشور چين كه همچنان نيز پابرجاست، صادرات اين محصول روند كاهشي داشته است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار