کد خبر: 863129
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
کبری فرشچی
کبری فرشچی
 
هفتمين دوره انتخابات نظام پزشكي كشور شايسته آن است كه عنوان پرحاشيه‌ترين انتخابات اين صنف را به خود اختصاص دهد؛ انتخاباتي كه از ابتدا با حاشيه همراه بود، از كانديداها گرفته تا تأييد و رد صلاحيت شدن آنها و در نهايت نحوه برگزاري و نارضايتي همه اعضاي جامعه پزشكي، از كانديداها گرفته تا رأي دهندگان.
 
ابهام نخست در اين انتخابات، كانديدا شدن برخي چهره‌هاي شناخته شده‌اي بود كه همين حالا در سمت‌هاي بالاي دولتي مشغول به خدمت هستند. ابهام در اينكه چهره‌اي همچون تقي نوربخش، رئيس سازمان تأمين اجتماعي با گستره مسئوليتي و گاه تقابل مسئوليتش با جايگاهي نظير نظام پزشكي به عنوان رئيس صنف پزشكان چگونه مي‌تواند همزمان در اين دو جايگاه حضور داشته باشد و خدمت‌رساني كند؟ و اينكه قرار است كدامين نقش افرادي همچون وي قرباني نقش ديگر شود؟ برخي چهره‌ها و كانديداهاي رد صلاحيت شده معتقد بودند رد و تأييد صلاحيت‌ها مهندسي شده و جهت‌دار است.  با تمام اينها اما كار در حال پيشروي بود كه يك حاشيه پر‌رنگ‌تر از متن كل رأي‌گيري را تحت تأثير قرار داد و خدشه‌دار كرد.  بنا بود اين انتخابات براي نخستين‌بار به صورت الكترونيكي برگزار شود و مسئولان وزارت بهداشت اعلام كرده بودند بخش IT اين وزارتخانه شبانه‌روز تلاش مي‌كند رأي‌گيري الكترونيكي انتخابات نظام پزشكي به خوبي انجام شود. با تمام اينها ساعاتي پس از شروع انتخابات رأ‌ي‌گيري الكترونيك به دليل مشكلات فني سايت متوقف شد.
انتخابات الكترونيك ابطال شد  و به افرادي كه آراي الكترونيك داده بودند يا كساني ‌كه فقط كد گرفته ‌بودند، اعلام شد كه مجدداً براي رأي دادن به صورت حضوري به شعب مراجعه كنند.
 
نكته اينجاست، براي پزشكي كه در بيمارستان كشيك يا در سفر بود چنين اختلالي آن هم در روز رأي‌گيري به معني ممانعت از شركت در انتخابات تلقي مي‌شد و بنا به تعبير برخي از معترضان مصداقي از تقلب در انتخابات نظام پزشكي است.  توقف رأي‌گيري الكترونيكي،  بزرگ‌ترين حاشيه‌اي بود كه مي‌توانست براي انتخاباتي به اهميت انتخابات نظام پزشكي اتفاق بيفتد و حكايت از ناتواني وزارت بهداشت براي مديريت اين انتخابات داشت. به گونه‌اي كه رحمت‌الله حافظي يكي از كانديداهاي اين دوره از انتخابات نظام پزشكي در توييتي درباره اين موضوع نوشت: «خدا را شكر اينترنت كل دنيا قطع نشد؛ رأي 170 هزار نفر را نمي‌توانيد جمع كنيد چگونه مي‌خواهيد سلامت 80 ميليون نفر را پايش كنيد». ناهيد خداكرمي، رئيس انجمن علمي مامايي ايران هم نحوه برگزاري انتخابات اخير نظام پزشكي را شبهه‌برانگيزترين و آشفته‌ترين شكل ممكن توصيف كرد. با تمام اينها اما وزير بهداشت در مصاحبه‌اي اين انتخابات را «بدون حاشيه ‌توصيف» كرد.
 
قرار گرفتن چهره‌هاي مشهور جامعه پزشكي نزديك به جريان دولت در سر ليست گروه‌هاي انتخاباتي، ملغي شدن انتخابات الكترونيكي و برخي ردصلاحيت‌هاي بدون توجيه منطقي همه و همه جزو مواردي است كه منجر به مخدوش شدن انتخابات اخير سازمان نظام پزشكي شده است. بر اين اساس فرقي نمي‌كند نام چه كسي به عنوان رئيس صنف 250 هزار نفري جامعه پزشكي از صندوق‌هاي رأي‌گيري بيرون بيايد. بي‌ترديد اين نام وجاهت و اعتبار لازم را نزد جامعه پزشكي نخواهد داشت، جامعه‌اي كه به عنوان يكي از گروه‌هاي مرجع اجتماعي مطرح است و نشان داده به سادگي زير‌بار فشارهاي بيروني نخواهد رفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار