کد خبر: 863126
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶
نوریان: 50 درصد ثروت دانشگاه بدون سند است...
رئيس هيئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامي گفت: حذف 2 هزار و 900 رشته محل دانشگاه آزاد از سوي وزارت علوم كه به نحوي تعطيل كردن واحدهاي آموزشي است، هنر نيست.
علي اكبر ولايتي روز گذشته در مراسم توديع و معارفه سرپرست‌هاي سابق و جديد دانشگاه آزاد اسلامي افزود: دانشگاه آزاد اسلامي بيشترين ظرفيت علمي را دارد و مي‌تواند حرف اول را در كشور بزند و اين دانشگاه بايد به خوبي مديريت شود.
 
وي اظهار كرد: رشته‌هايي كه در منطقه يا شهري كارايي نداشته يا داوطلب ندارد مي‌توان به جاي آنها، رشته‌هايي را ايجاد كرد كه براي آن منطقه يا شهر مفيد باشد.
ولايتي تعطيل كردن يك واحد آموزشي را به منزله پاك كردن صورت‌مسئله دانست و گفت: در پي اقدام وزارت علوم براي حذف رشته‌محل‌هاي كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد، 205 نفر از نمايندگان مجلس با امضاي خود از دانشگاه آزاد حمايت كردند كه ما از سياست مجلس و امضا‌كنندگان اين نامه حمايتي تشكر مي‌كنيم.
 
وي با بيان اينكه در انتخاب فرهاد رهبر به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد، سخنان بسياري گفته شد و برخي ابراز خوشحالي يا اظهار نگراني كرده‌اند، افزود: فرهاد رهبر فردي با سابقه طولاني مديريت در دانشگاه تهران بوده و چندين سال رياست معتبرترين دانشگاه دولتي كشور را برعهده داشته است.  ولايتي خاطرنشان كرد: جايگزين كردن دانشگاه آزاد با دانشگاهي كه پشتوانه سياسي دارد و از نظر علمي قوي نيست، موجب تنزل علم مي‌شود و دانشگاه آزاد به سمت توليدات علمي به صورت كاربردي و پژوهش و تحقيق پيش مي‌رود.
 
وي ادامه داد: در حوزه پژوهش توقع آن است كه اقتصاد دانش‌محور عملياتي شود و در واقع پژوهش‌ها به سمت كاربردي شدن پيش رود و مقالات علاوه بر چاپ در مجلات معتبر بين‌المللي، به توليد و اشتغال هم منجر شود.  رئيس هيئت امناي دانشگاه آزاد تأكيد كرد: بايد كاري كنيم تا مسير رشته‌هاي مقاطع كارداني و كارشناسي كه داوطلب ندارد يا مفيد براي جامعه نيستند به سمت تربيت تكنسين هدايت شود.  ولايتي با تأكيد بر اينكه دانشگاه آزاد اسلامي بايد فرهنگ ايراني- اسلامي را ترويج دهد، خاطرنشان كرد: بايد اين دانشگاه مكمل مسجد، حوزه و مراكز مذهبي باشد و فرهنگ ايراني- اسلامي در اين مركز آموزشي ترويج يابد.
 
۵۰ درصد از ثروت دانشگاه بدون مستندات است
همچنين سرپرست سابق دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اينكه نبود بانك اطلاعاتي جامع متشكل از اساتيد و دانشجو‌ها و رشته‌ها باعث شد در مقابل وزارت علوم ناتوان باشيم، گفت: ۵۰ درصد ثروت دانشگاه مستندات لازم را ندارد و اگرچه دانشگاه از نظر مالي وضعيت مناسبي دارد، اما مستندات كافي در اين زمينه موجود نيست.  
 
علي‌محمد نوريان با بيان اينكه مهم‌ترين اثري كه دانشگاه آزاد اسلامي در اين سال‌ها داشته است تأثير نهادهاي قانونگذاري و اجرايي كشور در اين دانشگاه بوده، اظهار كرد: پايدار نمودن رشته‌هاي دانشگاهي، اصلاح قانون سنجش و پذيرش دانشجو، واگذاري مجدد آن به دانشگاه در كنار تعامل سازنده با نهادهايي همچون وزارت علوم، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش مي‌تواند به تحول دانشگاه آزاد اسلامي كمك كند.   وي افزود: به نظر من يكي از كارهايي كه باعث ايجاد تحول در دانشگاه آزاد اسلامي مي‌شود برون‌سپاري و چابك‌سازي اين دانشگاه است. خروج از جزيره‌اي اداره شدن و توجه به بخش‌هاي صنعتي، اقتصادي و تجاري از اصلاحاتي است كه بايد در ساختار اين دانشگاه صورت بگيرد تا بار مركز كم شود و بتواند نقش اصلي خود را كه ‌‌همان برنامه‌ريزي استراتژيك و نظارت است، انجام دهد.  نوريان با بيان اينكه توسعه رشته‌هاي تحصيلي بايد براساس نياز جامعه صورت بگيرد، گفت: در برخي از شهرستان‌ها استاد و هيئت علمي وجود دارد، اما دانشجو نداريم در مقابل در برخي از واحدهاي دانشگاهي دانشجو داريم، اما استاد و هيئت علمي نداريم. همچنين رشته‌هاي چند بعدي و ميان رشته‌اي بايد ايجاد شود و محتواي آموزشي با توجه به نياز بازار شكل گيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار