کد خبر: 863097
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
كدخدايي در نشست خبري:
سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به اينكه اين شورا فقط به تخلفات تأثيرگذار در نتيجه انتخابات ورود مي‌كند، گفت: تخلفات غيرتأثيرگذار در نتيجه انتخابات رياست جمهوري از سوي هر كسي مي‌تواند به قوه قضائيه ارسال شود.
سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به اينكه اين شورا فقط به تخلفات تأثيرگذار در نتيجه انتخابات ورود مي‌كند، گفت: تخلفات غيرتأثيرگذار در نتيجه انتخابات رياست جمهوري از سوي هر كسي مي‌تواند به قوه قضائيه ارسال شود.
به گزارش فارس، عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در نشست خبري ديروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاري، ‌درباره احضار برخي استانداران به علت برخي تخلفات در انتخابات رياست‌جمهوري و اظهار نظر مجيد انصاري معاون حقوقي رئيس‌جمهور مبني بر شكايت دولت از برخي رسانه‌ها و شرط قوه قضائيه جهت تأييد تخلف اين رسانه‌ها براي رسيدگي، ‌گفت: بخشي از تخلفات در حوزه صلاحيتي شوراي نگهبان است كه اگر در نتيجه انتخابات تأثيرگذار بوده و شورا چنين تشخيص داد مي‌تواند اقدام به ابطال انتخابات در حوزه مربوطه كند اما برخي ديگر از تخلفات در حوزه صلاحيت قوه قضائيه است چراكه تأثيري بر سرنوشت انتخابات نداشته است.
وي ادامه داد: اينگونه تخلفات را هر كسي اعم از هيئت‌هاي نظارت، اجرايي و مردم مي‌تواند به قوه قضائيه ارسال كند، چون منشأ تخلف جايي است كه هر كسي مي‌تواند ذينفع باشد يا نباشد. سخنگوي شوراي نگهبان در ادامه گفت:‌ مواردي كه گزارش تخلف در انتخابات بوده به قوه قضائيه ارسال كرديم اما تخلفات محدود به اينها نيست و از اين پس مسئوليت قوه قضائيه است كه به آنها رسيدگي كند.
كدخدايي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه از نظر شوراي نگهبان درباره لزوم ارائه قرارداد نفتي با توتال به مجلس و تصويب آن از سوي خانه ملت پرسيده بود، گفت: مراحل پيش از تصويب در مجلس به شوراي نگهبان ارتباطي ندارد. وي با اشاره به اينكه شوراي نگهبان طبق قانون بر مصوباتي نظارت مي‌كند كه درباره موافقتنامه‌هاي بين‌المللي بوده و ميان دو دولت امضا شده باشد، خاطرنشان كرد: اگر يك طرف قراردادي بخش خصوصي باشد، بنا به تفسير شوراي نگهبان از قانون نيازي به گذراندن آن از تصويب مجلس نيست، مگر اينكه مجلس از باب نظارت به آن ورود كند كه در آن صورت مجلس بايد رسيدگي و اعلام نظر كند و سپس نوبت به بررسي مصوبه‌هاي مجلس در شورا مي‌رسد.
سخنگوي شوراي نگهبان در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سؤالي درباره اشكالات و ايرادات معاهده پاريس اظهار داشت: معاهده پاريس براي بار اولي كه به شوراي نگهبان ارسال شد، بدون پيوست‌ها بود و به همين دليل اظهارنظر شوراي نگهبان بدون وجود اين پيوست‌ها ممكن نبود، لذا اين معاهده را مجدداً به مجلس ارسال كرديم تا اظهار نظر كنند اما شوراي نگهبان تاكنون نسبت به محتواي معاهده پاريس هنوز اظهار نظري نكرده است و بعد از تصويب مجلس در اين زمينه اظهارنظر خواهد كرد.
وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره فرصت كم شوراي نگهبان براي اظهارنظر در زمينه صلاحيت داوطلبان انتخابات گفت: اميدواريم قانون جامع انتخابات كه دولت و مجلس درصدد تصويب آن هستند به گونه‌اي تدوين شود كه فاصله‌هاي زماني در نظر گرفته شده فرصت كافي براي بررسي صلاحيت‌ها در اختيار شوراي نگهبان قرار دهد.
سخنگوي شوراي نگهبان در بخش ديگري از اين نشست خبري در پاسخ به سؤالي درباره تكليف لايحه جامع انتخابات، گفت: در ديداري كه بنده هفته گذشته با رئيس‌مجلس شوراي اسلامي داشتم مقرر شد بين مجلس، دولت، شوراي نگهبان و همچنين نهادهاي ذينفع در اين زمينه براي بررسي لايحه جامع انتخابات جلسه داشته باشيم تا ببينيم نسبت به جلسه نهايي چه اقدامي مي‌توانيم انجام دهيم كه مشكلات كمتري داشته باشد.
 كدخدايي همچنين درباره گزارش تخلفات انتخابات رياست جمهوري، گفت: شوراي نگهبان مكلف است گزارش تخلفات انتخاباتي را به قوه قضائيه ارسال كند، البته اين يك امر معمولي است ولي احراز جرم و تخلف برعهده محاكم قضايي است.
عضو حقوقدان شوراي نگهبان در بخش تشريح مصوبات شوراي نگهبان در هفته‌هاي اخير گفت: 11 مصوبه اصلي مجلس به شورا ارسال شد كه 9 مورد آن با ايراد خلاف موازين شرع يا اصول قانون اساسي مواجه نشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار