کد خبر: 863031
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
سرپرست نمايندگي ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان ميامي گفت: مرمت و احیاء محوطه و فضای سبز آرامگاه ابن یمین فرومدی در روستای تاریخی فرومد در شهرستان میامی پایان یافت.
 محمد صادق رضویان با اعلام این خبر افزود: کار مرمت این مجموعه تاریخی با احیاء محوطه و فضای سبز مجموعه با کاشت بیش از سه هزار گل و درختچه تزئینی، استحکام بخشی مقبره، اجرای نورپردازی طبق الگوی اولیه طرح آرامگاه، بندکشی جداره‌ها ،تعویض آجرهای فرسوده و احیای چاه آب انجام شد.
وی افزود: این آرامگاه در روستای فرومد و در جوار مسجد جامع تاریخی فرومد در شهرستان میامی واقع شده است، در ابتدا ساختمانی از خاک و خشت بوده اما بعدها ساختمانی قابل توجه و زیبا به شکل شش گوشه بنا شده است.
 رضويان با بيان اينكه اطراف آرامگاه ابن‌یمین فضای سبزی است که توسط نرده‌های حفاظ اطراف محصور شده است، گفت: سنگ قبر دارای شش ضلع کوچک است و بر روی آن مطالبی در خصوص این شاعر بزرگ نوشته شده است.
امیر فخرالدین محمود بن امیر یمین‌الدین طغرایی مستوفی بیهقی فریومدی مشهور و متخلص به «ابن یمین»، یکی از شاعران ایران در سده هشتم هجری قمری است. پدرش ترک‌نژاد بود و در زمان سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) در روستای فریومد ساکن شد. قطعه‌های ابن یمین به سبب برخورداری از اندرز، طعن و طنز رواج و شهرت بسیار یافت و بر زبان شعردوستان جاری شد.
این شاعر بزرگ كه در قصیده‌سرایی و مثنوی‌پردازی نیز توانا بود، در سال 769 هجری قمری از دنیا رفت. آرامگاه ابن ‌یمین در 105 کیلومتری شمال شرقی میامی در انتهای روستای فرومد قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار