کد خبر: 862985
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
ايران نسبت به تصميم دولت کويت در کاهش کادر ديپلماتيک و محدوديت فعاليت سفارت ايران در آن کشور اعتراض کرد.
ايران نسبت به تصميم دولت کويت در کاهش کادر ديپلماتيک و محدوديت فعاليت سفارت ايران در آن کشور اعتراض کرد. وزارت خارجه کاردار كويت در تهران را احضار و مراتب اعتراضي ايران را به او ابلاغ کرد.
منابع خبري کويت روز پنج‌شنبه گزارش کردند که دولت آن کشور به سفارت ايران دستور داده تا دفاتر فرهنگي و نظامي خود در کويت را تعطيل کند و تعداد کارکنان اين سفارت را از 19 نفر به چهار نفر کاهش دهد. گفته مي‌شود عليرضا عنايتي، سفير ايران در کويت نيز جزو ديپلمات‌هاي اخراجي است. کويت همچنين تصميم گرفت که فعاليت کميته‌هاي مشترک بين دو کشور را لغو کند.
 
براساس اين گزارش، تصميم دولت کويت در پي محاکمه و محکوميت اعضاي هسته تروريستي موسوم به «عبدلي» در آن کشور و اتهام ارتباط آن با نهادهايي در ايران اتخاذ شد. ظاهراً در جريان محاکمه اين افراد، ارتباط آنها با نهادهايي در ايران مطرح شده و مورد قبول دادگاه قرار گرفته است. در پي اعلام اين خبر، بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه ايران از احضار فلاح الحجرف، کاردار سفارت کويت در تهران و «اعتراض شديد» نسبت به اقدام دولت آن کشور خبر داد. قاسمي گفته است در ديدار مقامات وزارت خارجه با کاردار کويت «تأکيد شد که ايران حق اقدام متقابل را براي خود در قبال کاهش کادر ديپلماتيک دو کشور محفوظ مي‌داند.» به گفته وي، مقام وزارت خارجه در ديدار با کاردار سفارت کويت «اتهام‌هاي واهي مقام‌هاي کويتي» را مردود دانست.
 
سخنگوي وزارت خارجه ايران در واکنش به تصميم کويت گفته است: «جاي تأسف است که مسئولان کويت در شرايط حساس منطقه به جاي خويشتنداري در قبال فشار‌ها و تحريکات طرف‌هاي ماجراجوي منطقه‌اي به اين تحريک‌ها پاسخ داده و جمهوري اسلامي ايران را هدف اتهامات واهي قرار مي‌دهند.» عربستان كه سياست تنش با ايران را در پيش گرفته، از اين تصميم كويت استقبال كرده است. به گزارش شبكه اسکاي‌نيوز، يکي از مسئولان وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که اين كشور از تصميمات جديد دولت کويت عليه هيئت ديپلماسي ايران در کويت به‌طور کامل حمايت مي‌کند. مشعل بن فهم السلمي، رئيس پارلمان عربي نيز در بيانيه‌اي مدعي شد: «پارلمان عربي از اقدامات کويت عليه ايران و کاهش تعداد ديپلمات‌هاي ايراني و بستن دفاتر فني وابسته به سفارت و عدم فعاليت مشترک با ايران به منظور حفظ ثبات و امنيت کشور خود به طور کامل حمايت مي‌کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار