کد خبر: 862983
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
تغيير اولويت‌هاي ترامپ در سوريه
دونالد ترامپ به يك برنامه سري و مهم سازمان سيا كه در زمان باراك اوباما با هدف براندازي بشار اسد ايجاد شده بود پايان داده است؛ تصميمي كه ناظران آن را نشانه پيروزي مقاومت به رهبري ايران دانستند.
به گزارش «جوان»، روزنامه امريکايي «واشنگتن‌پست» اواخر هفته گزارش داد دونالد ترامپ تصميم گرفته است به برنامه مخفيانه سازمان سيا براي براندازي بشار اسد پايان دهد. اين برنامه چهار سال قبل تحت رياست رياست جمهوري باراک اوباما علني شد. بر اساس اين گزارش، رئيس‌جمهور امريكا تقريباً يک ماه پيش و پس از ديدار با مايک پمپئو رئيس سيا و هربرت مک مستر مشاور امنيت ملي به اين برنامه پايان داد. ترامپ در جريان تبليغات انتخاباتي خود به ناكارآمدي گروه‌هاي مخالف سوري اشاره كرده و وعده قطع حمايت‌هاي امريكا را به اين گروه‌ها داده است.  انتشار گزارش واشنگتن‌پست دو هفته بعد از ديدار ترامپ با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در آلمان منتشر شده است. در جريان اين ديدار رؤساي جمهور دو كشور درباره برقراري يک آتش‌بس محدود در جنوب غربي سوريه به توافق رسيدند.
 
مسكو از اقدام ترامپ استقبال كرده و آن را گام مثبتي در جهت همكاري روسيه و امريكا در سوريه دانست. وزارت خارجه روسيه اعلام کرد توقف طرح محرمانه «سيا» براي حمايت از معارضان سوري نشان مي‌دهد رئيس‌جمهور اين کشور مايل به کار با مسکو براي حل موضوع سوريه است. در بيانيه وزارت خارجه روسيه همچنين خاطرنشان كرده: «رفتارهاي امريکا ممکن است که به اتفاقات ناخوشايندي بينجامد. بخش زيادي از افراد مسلحي که واشنگتن آنها را آموزش داده به داعش و النصره پيوسته‌اند.» اكثر رسانه‌ها و ناظران تصميم ترامپ را نشانه شكست امريكا در سوريه عنوان كردند. جوشا لنديس، رئيس مركز مطالعات خاورميانه در دانشگاه اوكلاهماي امريكا نوشت: « اقدام ترامپ در از بين بردن منابع مالي سيا براي شورشيان سوري صداي ناقوس مرگ تلاش‌هاي غربي براي عقب راندن قدرت ايرانيان و روس‌ها در شام است.»  ليندسي گراهام، سناتور جنگ‌طلب امريكايي‌ در توئيتر خود نوشت: «تصميم ترامپ براي پايان بخشيدن به اجراي برنامه سيا در حمايت از مخالفان سوري، به معناي تسليم بلاشرط امريکا در مقابل اسد، روسيه و ايران است.»
 
اين سناتور جمهوريخواه همچنين گفت: نگرانم که اين سياست (ترامپ براي پايان حمايت سيا از مخالفان سوري) نهايتاً موجب  شود که يکي ديگر از پايتخت‌هاي عرب يعني دمشق به دست ايراني‌ها بيفتد. اندرو تابلر، تحليلگر مسائل سوريه در يك انديشکده نزديك به محافل صهيونيستي موسوم به «مؤسسه واشنگتن براي سياستگذاري در خاور نزديک» مي‌گويد: اگر برنامه سيا در حمايت از شورشيان سوري متوقف شود و جايگزيني براي آن تهيه نشود، در اين صورت اين اقدام به معناي پيروزي براي ايران و روسيه در سوريه به حساب مي‌آيد.  در طول شش سال گذشته غربي‌ها به رهبري امريكا تلاش‌هاي گسترده‌اي براي براندازي نظام سوريه به كار گرفتند كه با مقاومت ايران در اين تلاش‌ها به در بسته خورد. ناظران معتقدند شكست استراتژيك امريكا در سوريه زماني نهايي شد كه تهران توانست مسكو را متقاعد كند به نفع دولت سوريه دخالت نظامي كند و حالا تصميم ترامپ تأييد بر شكست كامل امريكا در سوريه است.
  
الفاظ هميشگي
با وجود تصميم‌هايي كه نشان‌دهنده ناكامي امريكا در پيشبرد اهداف خود در سوريه است، اما مقامات امريكايي همچنان به لفاظي عليه ايران ادامه مي‌دهند. رئيس سازمان اطلاعات مرکزي امريکا مي‌گويد كه ايران در حال کشاندن مرزهاي خود به سمت سوريه است و بايد براي تحقق نقشه خاورميانه بزرگ، امريکا پيروز ميدان در سوريه باشد. به گزارش فارس، مايک پمپئو، رئيس سازمان اطلاعات مرکزي امريکا (سيا) روز پنج‌شنبه ميهمان انديشکده «اسپن» بود و در خصوص ارزيابي اطلاعاتي امريکايي‌ها از شرايط جهان سخن گفت. سؤال اولي که از پمپئو پرسيده شد، اين بود که «دشمن امريکا در سوريه دقيقاً چه کسي است؟» رئيس سيا در پاسخ گفت که تا ديروز دشمن اول داعش بوده که امريکا و همپيمانانش تلاش مي‌کنند آن را شکست دهند. پمپئو ادامه داد: «امروز اما دشمن ما ايران است که در حال جلو کشيدن مرزهاي خود است. آنها دارند از مرزهاي خود جلوتر مي‌آيند و مي‌خواهند از طريق عراق (به خاک سوريه) وصل شوند.» رئيس سيا باز هم به «فهرست دشمنان امريکا در سوريه» پرداخت ولي بدون «دشمن» خطاب کردن روس‌ها، گفت که روسيه هم در سوريه حضور دارد که «نتوانستيم جايي براي کار مشترک با آنها پيدا کنيم زيرا منافع همساني با آنها نداريم.»
 
پمپئو گفت: «از چهار سال پيش که تصميم گرفته شد به روسيه براي حضور در سوريه اجازه داده شود، چشم‌انداز اين کشور متفاوت و شرايط براي مردم سوريه بدتر شد.» مجري پرسيد: «منافع امريکا در سوريه دقيقاً چيست؟» مايک پمپئو پاسخ داد: «منافع ما خيلي بزرگ‌تر از سوريه است. بايد به سوريه به عنوان بخشي از يک حلقه ارتباطي در خاورميانه بزرگ نگاه کنيم. اين حلقه مي‌تواند شرايط را براي ايجاد ثبات در خاورميانه و تضمين امنيت امريکا مساعد کند.» «خاورميانه بزرگ» اصطلاحي امريکايي است که در اوايل قرن 21 رونمايي شد. در نقشه‌اي که امريکايي‌ها براي اين نوع از خاورميانه کشيده‌اند، بسياري از کشورها تکه‌تکه مي‌شوند و اسرائيل ديگر با تهديدي جدي روبه‌رو نيست.
  
عمليات مقاومت در مرز سوريه– لبنان
از صبح روز گذشته نيروهاي مقاومت لبنان و سوريه عمليات نظامي را براي پاکسازي ارتفاعات «عرسال و قلمون» از وجود تروريست‌هاي تکفيري آغاز کردند. نام قلمون پس از نبرد سرنوشت‌ساز شهر مرزي قصير در بهار 1392 كه در آن رزمندگان جنبش مقاومت اسلامي لبنان نقش اساسي و پيشرو داشتند و اولين حضور جدي نيروهاي اين جنبش در سوريه بود بر سرزبان‌ها افتاد. پس از آزادسازي قصير هدف بعدي نيروهاي حزب‌الله منطقه قلمون تعريف شد. هرچند اين جنبش به همراه نيروهاي دولتي و مردمي سوريه موفق شدند قسمت‌هاي زيادي از اين منطقه از جمله شهر يبرود و معلولا را آزاد كنند، اما تروريست‌هاي تكفيري با عقب‌نشيني به بعضي مناطق دورافتاده و صعب‌العبور موفق شد‌ند بعضي مواضع خود را تثبيت كنند. منطقه قلمون اهميت استراتژيكي زيادي دارد و در صورتي كه تروريست‌ها به اين منطقه مسلط شوند مي‌توانند مسير ارتباطي خود از شرق لبنان تا بيابان‌هاي شرقي سوريه را امن كنند. از سوي ديگر با پاكسازي كامل قلمون، مسير ارتباطي تروريست‌ها از لبنان به دمشق قطع خواهد شد. عمليات نيروهاي مقاومت در مناطق مرزي سوريه و لبنان پس از برقراري آتش‌بس در جنوب غربي سوريه صورت مي‌گيرد. بعضي تحليلگران معتقدند با برقراري اين آتش‌بس مقاومت نيروهاي بيشتري در اختيار خواهد داشت تا بر تمركز بيشتري مناطق باقي مانده در مرز سوريه و لبنان را پاكسازي كند.
  
لاوروف: پايگاه‌هاي امريکا غيرقانوني است
سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با همتاي خود از سيرالئون در مسکو تأکيد کرد، وجود پايگاه‌هاي امريکا در سوريه غيرقانوني است. بنا بر گزارش خبرگزاري «اينترفکس»، وزير امور خارجه روسيه در ادامه گفت که مذاکرات با امريکا درباره پارامترهاي اصلي ايجاد مناطق کاهش تنش در جنوب سوريه ادامه دارد. اين ديپلمات ارشد روسيه در اين رابطه تأکيد کرد: «جزئيات مربوط به چگونگي انجام عمليات براي تضمين حفظ کنترل بر اجراي آتش‌بس در اين مناطق و همچنين تضمين دسترسي نامحدود به کمک‌هاي بشردوستانه و جابه‌جايي غيرنظاميان از اين مناطق در حال نهايي شدن است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار