کد خبر: 862975
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
اهميت سينما از منظر رهبر انقلاب
در شماره جديد نشريه «خط حزب‌الله» مطلبي درباره سينما و نسبت جناح مؤمن با اين پديده هنري منتشر شد.
در شماره جديد نشريه «خط حزب‌الله» مطلبي درباره سينما و نسبت جناح مؤمن با اين پديده هنري منتشر شد.
۱ ـ در ميان عرصه‌ها و ساحت‌هاي مختلف هنر، نگاه رهبر انقلاب به سينما، به دليل اثرگذاري و قدرت خاص اين رسانه، نگاه ويژه‌اي است. «سينما خيلي عنصر جذابي است، رسانه فوق‌العاده‌اي است، يعني واقعاً الان هيچ‌چيزي مثل سينما نيست از لحاظ اثرگذاري. 19/9/92» بر همين مبنا، رهبر انقلاب نقش خاصي را در بيان حقيقت‌ها و واقعيت‌ها براي سينما و توليدات سينمايي قائل هستند، زيرا اين سينما است كه مي‌تواند با استفاده از ظرافت‌هاي بصري و زبان هنري خود، مفاهيم را به ذهن مخاطب عصر حاضر منتقل كند.
 
۲ ـ اهميت سينما در نظر رهبر انقلاب آن اندازه زياد است كه از منظر ايشان، اين رسانه مي‌تواند به عنوان يك مبلغ اجتماعي بر آينده‌ يك جامعه و تخلق افراد حاضر در آن جامعه به حسن اخلاق يا رذائل اخلاقي تأثيرگذار باشد، تا جايي‌كه ايشان خطاب به كارگردانان كشور مي‌فرمايند: «شما مي‌توانيد سازنده اخلاق باشيد؛ عكسش هم ممكن است. شما مي‌توانيد در نسل جوان اين كشور صبر، اميد، شوق، انگيزش، سلامت، نجابت و همه چيزهايي كه يك جامعه پيشرفته نياز دارد، القاء كنيد. مي‌شود هم به جاي اميد، نوميدي القاء كرد؛ مي‌شود به جاي شوق، ركود القاء كرد. 23/3/85»
 
۳ ـ به همين دليل، رهبر انقلاب در جلسه‌ حل آسيب‌هاي اجتماعي، در بيان اين نكته‌ كه بايد حرف و عمل كشور يك‌سو و يك جهت باشد، سران و كارگزاران كشور را به نقش مهم سينما در جلوگيري يا ترويج آسيب‌هاي اجتماعي متوجه مي‌سازند و نارضايتي ضمني خود را از فضاي فعلي اعلام مي‌دارند: «وقتي كه ما در جشنواره فجرمان فيلم‌هايي نشان داده مي‌شود كه اصلاً سوق مي‌دهد مردم را به سمت اين مفاسد اجتماعي، در واقع فرهنگ‌سازي ضد اين جهت را داريم انجام مي‌دهيم؛ بايد مراقبت بشود، بايد به اينها توجه بشود. 11/2/95»
 
۴ ـ در مقابل اين جريان، به منظور پيشرفت و سلامت اخلاق كشور، رهبر انقلاب توليد آثار فاخر و پيشرو فرهنگي را توصيه مي‌كنند: «بايستي ان‌شاءاللّه كارهاي شما از لحاظ كيفيت و از لحاظ كميت بر سينماي كشور غلبه كند. سينماي كشور وضع خوبي ندارد... همت‌تان را هم در ساخت فيلم بالا ببريد. اصلاً همت كنيد سالي بيست‌ تا فيلم باكيفيت بسازيد؛ 19/8/95» اين بيانات نشان از لزوم توجه دوباره و ورود هرچه بيش‌تر نيروهاي جوان و مؤمن و متخصص انقلابي به عرصه‌ هنرهاي تصويري و سينما، با توجه به خلأ موجود در كشور دارد. راهي كه البته سال‌ها قبل افرادي مانند شهيد آويني و مرحوم سلحشور و مرحوم كاسه‌ساز آغاز كردند: «در زمينه‌هاي فرهنگي [هم] كاري كه شهيد آويني پيشاهنگش بود و در اين اواخر [هم] مرحوم سلحشور -كه اينها پيشروان كار انقلابي در اين كشورند ـ اينها را بايد ترويج كرد، اينها را بايد تقدير كرد و نام اينها را بايد گرامي داشت. كار انقلابي اين است. 1/1/95»
 
۵ ـ اين راه، راه همان جواناني است كه در ابتداي انقلاب، پا به عرصه‌ مبارزه فرهنگي گذاشتند و عمر خود را در اين راه صرف كردند. امروز نيز نياز است تا بار ديگر جواناني مؤمن، متخصص و انقلابي به عرصه هنرهاي تصويري و سينماي كشور ورود كنند؛ موضوعي كه رهبر انقلاب نيز در ديدار جمعي از اهالي هنر بدان اشاره كرده و فرمودند: «ساختن آدم‌ها مهم‌تر از ساختن فيلم‌ها است؛ اين خيلي مهم است... در داخل مجموعه شما بايد آدم‌هايي باشند بتوانند درست كنند. حالا شما بگوييد الان نداريم، خيلي خب، دو تا، سه تا فيلم را بگذاريد خراب كند، فيلم چهارمش خوب خواهد شد ديگر. يعني من اصرار دارم بر اينكه شما به قول خودتان كادرسازي كنيد. 19/8/95» جريان مؤمن و انقلابي، در دهه چهارم انقلاب اسلامي، ضرورت دارد تا مانند پيشاهنگاني چون آويني و سلحشور، قله‌هاي فتح‌نشده اين عرصه مهم هنري را فتح كند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار