کد خبر: 862968
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
وعده تحصيل در دانشگاه‌هاي معتبر كشورهاي غربي شيوه‌اي بود كه مرد كلاهبردار با فريب دانشجويان و خانواده‌هايشان موفق شده‌است، بيش از 3 ميليارد تومان به جيب بزند.
به گزارش خبرنگار ما، چندي قبل مردي به دادسراي ناحيه يك تهران رفت و از رئيس شركتي تحت عنوان دانش‌پژوهان به اتهام كلاهبرداري شكايت كرد.
شاكي در توضيح ماجرا گفت: مدتي بود تصميم داشتم براي تحصيل به كشور امريكا بروم تا اينكه چند ماه قبل پيامكي درباره چگونگي گرفتن ويزاي اقامت تحصيلي و دانشجويي به گوشي‌ام ارسال شد. پيامك متعلق به شركتي به نام دانش‌پژوهان و محل دفترش هم در حوالي خيابان كامرانيه بود كه تصميم گرفتم براي مشاوره به آنجا بروم. مدير شركت مردي به نام سياوش بود كه قول داد براي من ويزاي تحصيلي بگيرد. پس از اينكه با او قرار داد بستم، مبلغ 50 ميليون تومان به حسابش واريز كردم و منتظر دريافت ويزاي تحصيلي بودم كه متوجه شدم سياوش از من كلاهبرداري كرده و شركت را بسته است.
 
با طرح اين شكايت پرونده به دستور قاضي براي رسيدگي در اختيار تيمي از كارآگاهان اداره سيزدهم پليس‌آگاهي قرار گرفت. همزمان با ادامه تحقيقات مأموران با شكايت‌هاي مشابه‌اي روبه‌رو شدند كه همگي حكايت از آن داشت مدير شركت «دانش پژوهان» به نام سياوش در پوشش اخذ ويزاي اقامت تحصيلي و دانشجويي از كشورهاي امريكا، انگلستان، كانادا و اسلواكي، از تعداد زيادي شهروند از 50 ميليون تومان تا 200 ميليون تومان كلاهبرداري كرده‌است و پس از بستن دفترش در خيابان كامرانيه متواري شده است. 
 
يكي از مالباختگان در اظهاراتش گفت: توسط يكي از دوستانم به سياوش به عنوان مدير شركت دانش پژوهان معرفي شدم، پس از مراجعه به دفتر شركت وي در منطقه كامرانيه، براي گرفتن ويزاي كشور انگلستان براي اقامت خودم و پسرم از طريق پذيرش تحصيلي با شركت دانش پژوهان قرارداد بستم. دفتر شركت فاقد تابلو بود و وقتي علت آن را جويا شديم، سياوش مدعي شد كه به تازگي به اين مكان نقل مكان كرده‌اند؛ در ادامه مذاكرات، او مدعي شد كه مي‌تواند از طريق ثبت نام پسرم در مدارس تابستاني كشور انگلستان اقدام به اخذ ويزا براي من و پسرم كند و دو ماه اقامت در اين كشور را براي ما تأمين كند و به اين بهانه مبلغ ۵۰‌ميليون تومان از من دريافت كرد.
 
وي ادامه داد: پس از گذشت چندين ماه وي با من تماس گرفت و در كمال ناباوري مدعي شد كه براي ثبت نام پسرم دير شده است. در چنين شرايطي تصميم گرفتم پولم را پس بگيرم كه پس از يك‌ماه رفت و آمد به دفتر سياوش متوجه شدم، دفتر شركت دانش‌پژوهان به صورت ناگهاني تعطيل شده‌است. در اين مدت نيز تحقيقاتي انجام دادم كه متوجه شدم مدرسه مورد ادعاي سياوش براي ثبت نام فرزندم وجود خارجي ندارد كه فهميدم وي با اين شيوه از من و تعدادي ديگر كلاهبرداري كرده است.
 
مالباخته‌اي ديگر كه به بهانه اخذ ويزاي دانشجويي از كشور امريكا مورد كلاهبرداري قرار گرفته بود، گفت: ‌من از طريق پيامك‌هاي تلگرامي با شركت دانش‌پژوهان آشنا شدم.  چند ماه قبل به همراه مادرم براي گرفتن ويزاي دانشجويي براي دانشگاه بستن (‌Boston) به مؤسسه دانش پژوهان مراجعه كرديم. مبلغ ۲۸۰۰ دلار به عنوان دستمزد پرداخت كرديم و در ادامه به بهانه‌هاي مختلف مجموعاً بيش از ۸۰ ميليون تومان به مؤسسه دانش پژوهان پول پرداخت كرديم. وقتي همه مبلغ خواسته شده را پرداخت كرديم، مدير شركت مدعي شد كه به زودي مرا براي مصاحبه به سفارت امريكا در كشور قبرس مي‌فرستد، اما او چند روز بعد مدعي شد كه سفارت امريكا در كشور قبرس وقت مصاحبه نمي‌دهد، به همين دليل از من چند ماه ديگر فرصت خواست تا وقت مصاحبه سفارت امريكا در كشور اتريش را برايم هماهنگ كنند. او به بهانه‌هاي مختلف، زمان‌هاي ديگري را براي مصاحبه من مشخص كرد تا اينكه يك روز ادعا كرد با روي كار آمدن رئيس‌جمهور جديد در كشور امريكا امكان رفتنم به امريكا وجود ندارد و به اين بهانه پيشنهاد داد تا مرا براي ادامه تحصيل به كشور انگلستان بفرستد، اما پس از گذشت چندوقت دفتر شركت در منطقه كامرانيه تعطيل شد و از آن زمان هيچگونه اطلاعي از سياوش ندارم.
 
در حالي كه هر روز به تعداد شاكيان شركت كاغذي دانش‌پژوهان افزوده مي‌شد، بررسي مأموران نشان داد اين شركت فاقد هرگونه مجوز رسمي از وزارت علوم و همچنين سابقه ثبت شركت است. همچنين مشخص شد، مدير متواري شركت با انتخاب اسم دانش‌پژوهان براي شركت خود و سوء‌استفاده از تشابه اسمي با يك مؤسسه رسمي و معتبر اقدام به كلاهبرداري از افراد كرده است.
مأموران در بررسي‌هاي تخصصي دريافتند مرد كلاهبردار كه هشت‌سال قبل از كشور امريكا به ايران بازگشته است، بر‌خلاف شيوه و شگرد رايج در امر تبليغات از طريق روزنامه‌ها با ارسال پيامك‌هاي تبليغاتي و تبليغات در فضاي مجازي به خصوص در تلگرام و اينستاگرام سوژه‌هاي خود را انتخاب مي‌كند.  مأموران در ادامه محل زندگي متهم را در منطقه دزاشيب شناسايي كردند، اما متوجه شدند وي محل زندگي‌اش را به مكان نامعلومي تغيير داده است.
 
سپس مأموران تحقيقات تخصصي خود را ادامه دادند تا اينكه فهميدند، مرد كلاهبردار اين بار در منطقه ميرداماد فعاليت‌هاي مجرمانه‌اش را از سر گرفته است. بدين ترتيب مأموران وي را در محل جديد شركت قلابي‌اش بازداشت كردند.  متهم 41 ساله پس از انتقال به اداره سيزدهم پليس‌آگاهي به جرم خود اعتراف كرد.
سردار عباسعلي محمديان، رئيس پليس‌آگاهي تهران بزرگ، با اشاره به ارزش ۳ ميليارد توماني پرونده شركت دانش‌پژوهان به خبرنگار ما گفت: با شناسايي ده‌ها مالباخته و بررسي اظهارات و مدارك مستند، آنها مبني بر پرداخت ده‌ها ميليون تومان به متهم پرونده، تاكنون ارزش مالي پرونده به بيش از ۳ ميليارد تومان رسيده‌است.
 
رئيس پليس‌آگاهي تهران بزرگ در پايان اين خبر گفت: با توجه به اعتراف صريح متهم به دريافت وجوه نقد از ده‌ها مالباخته در پوشش شركت دانش‌پژوهان و در ادامه شناسايي ده‌ها مالباخته در همان مراحل اوليه تحقيقات، از تمامي شكات و مالباختگاني كه بدين شيوه و شگرد و تحت عنوان شركت دانش‌پژوهان مور كلاهبرداري قرار گرفتند، دعوت مي‌شود تا جهت پيگيري شكايات خود به نشاني اداره سيزدهم پليس‌آگاهي تهران بزرگ در خيابان وحدت اسلامي مراجعه كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار