کد خبر: 862862
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
تجلیل از بانوان فعال در حوزه وقف و نیکوکاری جهان
فرهنگ وقف و نیکوکاری ریشه در تمدن و آیین ایرانیان داشته و امروزه انسان‌ها با گذر از دالان عریض و طویل تاریخ، به اهمیت این خیر جاری پر برده و تاکید بیشتری بدان دارند.

فرهنگ وقف و نیکوکاری و گسترش آن در سطح جامعه از جمله راهکار‌هایی برای افزایش علم، پیشرفت، رفع نابرابری‌ها و محرومیت زدایی است.
در بخشی از فرمایشات رهبری در منشور هفت‌گانه خطاب به حجت الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، اعلام شده است که «آستان قدس ظرفیت فرهنگی عظیمی است که می‌تواند در فضای عمومی کشور و جهان اسلام اثرگذاری کند، شایسته است با کمک خبرگان فرهنگی، بیشترین بهره از این ظرفیت کم‌نظیر در ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام گرفته شود».
یکی از نوآوری‌ها و اقدامات شایسته‌ای که حجت الإسلام رئیسی در آغاز تصدی خود عهده دار شد، برپایی جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» در دهه کرامت سال 95 بود، این مراسم با حضور یک هزار و 200 نفر از فعالین فرهنگی، نیکوکاران و واقفان ایرانی و خارجی در مجاورت مضجع نورانی حضرت رضا(ع)، در سالن قدس برپا شد.

«جایزه جهانی گوهرشاد» جریان سازی فرهنگی با محوریت زنان است
نخستین «جایزه جهانی گوهرشاد» به تاسی از سیره عملی حضرت رضا(ع) و به منظور جریان سازی فرهنگی درباره نیکوکاری با محوریت زنان، آغاز به کار کرد؛ بانو گوهرشاد یکی از خادمان حضرت رضا(ع) بود که با ساخت مسجدی در حرم رضوی فتح بابی در فرهنگ وقف و نیکوکاری ایجاد کرد.
با وجود آنکه مسجد جامع گوهرشاد بین مردم ایران و سراسر جهان مشهور بوده و در برهه‌های زمانی خاص، محلی برای وقوع رخ‌داد‌های انقلابی است، ولی تا کنون به ابعاد شخصیتی واقف این مسجد پرداخته نشده است؛ از همین رو آستان قدس رضوی برآن شد تا با برپایی مراسم بزرگداشت بانوان فرهیخته و نیکوکار و اعطای جایزه بین المللی، قدمی در باب معرفی شخصیت بانو گوهرشاد و گسترش فرهنگ وقف در جهان بردارد.

معرفی 8 بانوی نیکوکار در نخستین جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد»
در نخستین «جایزه جهانی گوهرشاد» هشت بانوی خیر و نیکوکار از داخل و کشور مورد تقدیر قرار گرفته و جایزه این جشنواره بین المللی به آن‌ها اهداء شد؛ دکتر خدیجه نیزاری رئیس ستاد پشتیبانی بانوان خیر مدرسه ساز، مفتومه آتام پایه گذار و رئیس انجمن زهرا(س(، دکتر لوبت کرانپایه متخصص جراح عمومی، نازنین کریم ناشر و فعال اسلامی کنیایی، سیمین دخت وحیدی شاعر متعهد و پرتلاش، دکتر شعله شکیب پزشک و فعال انقلابی، فاطمه نواب صفوی مسئول موسسه فرهنگی شهید نواب صفوی و علیه خلف الجبوری حامی و پناه دهنده به رزمندگان شیعه عراقی در برابر تکفیری ها و داعش برگزیدگان نخستین جشنواره و دریافت کنندگان جایزه جهانی گوهرشاد هستند.
در این مراسم آیت‌الله علم الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، رشیدیان استاندار خراسان رضوی، شفیعی مدیر کل پست، دختر شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی در نیجریه و بانوانی از کشورهای یمن، بحرین، پاکستان، هند، ترکیه، عراق، نیجریه، کامرون و ساحل‌عاج وایران حضور داشتند.

مضجع نورانی حضرت رضا(ع)، پایگاه زنان در دنیای اسلام
در بخشی از سخنان آیت الله سید احمد علم الهدی در مراسم نخستین «جایزه جهانی گوهرشاد» آمده است: جایزه جهانی گوهرشاد یک اقدام ماندگار فرهنگی و ارزشمند است که اگر به صورت مستمر انجام شود، یک پایگاه عظیم برای درخشش چهره زنان اثر گذار در بلاد اسلامی می‌شود؛ پس از برگزاری این جایزه جهانی، زنان و بانوان سازنده جامعه و اثر گذار در عرصه‌های مختلف تحول در امت، پایگاهی را در دنیای اسلام احساس می‌کنند که مرکزیت آن در کنار تربت مقدس امام رضا(ع) است.
حجت الإسلام رئیسی نیز در این مراسم اظهار کرد: وقف و کارهای نیکوکارانه موجب تطهیر و تثبیت اعمال و رفتار ذکر و بیان می‌شود، انسان‌های نیکوکار دارای این دو عنصر هستند که رمز جاودانی و باقی نام آن‌ها در این دنیا و حرکت اقتصادی بزرگ در راستای رسیدگی به مستمندان و گسترش معارف دینی است.
وی افزود: این جایزه حرکتی نمادین است که نه می تواند تمامی بانوانی را که در سطح جهان نیکوکاری می کنند را پوشش دهد و نه مدعی چنین اقدامی است؛ افراد بسیاری هستند که بی نام و نشان خدمتگذار مردم هستند ولی این حرکت دارای این پیام است که در پرتو نورانیت وجود مقدس حضرت ثامن الحجج(ع) و با نام یک خدمتگذار به فرهنگ دینی بتوان موجب ترغیب و تشویق بانوان فرهیخه در جهان اسلام شد.

تجلیل از دختر شیخ زکزاکی
در نخستین جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» با توجه به رویکرد آستان قدس رضوی در تجلیل از شخصیت‌های فداکار و انقلابی، از دختر شیخ زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی در کشور نیجریه و خواهر 6 شهید، به نمایندگی از پدر و مادرش، تجلیل به عمل آمد.
تمبر نخستین جایزه جهانی گوهرشاد طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی و مهمانان خارجی در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی رونمایی و توسط تولیت آستان قدس رضوی مهمور به مهر پست شد؛ در ادامه جمعی از مهمانان حاضر در مراسم بر حاشیه این تمبر مطالبی را به یادگار نگاشتند.
در سال جاری نیز دومین جشنواره «جایزه جهانی گوهرشاد» همزمان با دهه کرامت در حرم مطهر رضوی برپا می‌شود و از هشت بانو خیر و نیکوکار در عرصه‌های داخلی و بین المللی تقدیر به عمل آمده و جایزه جهانی گوهرشاد تقدیمشان می‌شود.
آستان قدس رضوی منتخبین جشنوراه را از میان افرادی که در حوزه‌های ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، وقف و امور خیریه، عمران، امور پزشکی، امور آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی و علمی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری اقداماتی داشته باشند را به عنوان فرد خیر و نیکوکار معرفی می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار