کد خبر: 862838
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
يک وبگاه ضدجنگ در امريکا نوشت که کاخ سفيد نام «القاعده» در سوريه را از فهرست تروريسم خود حذف کرده و اين کار بار ديگر چهره واقعي اين کشور در سوريه را برملا کرد.
به گزارش فارس، تغيير نام گروه تروريستي تکفيري «جبهه النصره» به «جبهه فتح‌الشام» و بعد از آن به «هيئه تحريرالشام»، شاخه القاعده در سوريه امري اتفاقي يا صرفاً تبليغاتي نيست. اين اقدام، مقدمه امور ديگري است که با وضعيت القاعده در صحنه بين‌المللي مرتبط است که مهم‌ترين هدف آن حذف اين گروه از فهرست تروريسم دو کشور امريکا و کانادا بوده است. يان گرين هال در گزارشي در «وترنز تودي» مدعي شد، امريکا و کانادا، نام جبهه تحريرالشام را از ليست تروريستي خود حذف کرده‌اند. هال نوشت که اهميت اين اقدام در اين امر نهفته است که از اين پس امريکا و کانادا امکان حمايت مالي و نظامي از تروريست‌هاي القاعده و حتي همراهي کردن آنها و مشارکت با ايشان در جنگ با نظام سوريه را مي‌يابند، همانطور که پيشتر به گروه‌هاي مسلح تروريستي ديگر تحت عنوان «معارضان ميانه‌رو» در سوريه کمک کردند.
 
طبق اين گزارش، در حقيقت اين تحولات نشان مي‌دهد، حذف القاعده از فهرست تروريسم امريکا و کانادا امري بسيار ساده و سهل همانند تغيير نام است. به اين ترتيب به همان اندازه که موضوع نظارت و اشراف بر فهرست تروريسم امريکا موضوعي محرمانه و بحث‌برانگيز بوده، اکنون موضوع خروج از اين فهرست به ويژه درباره گروه‌هاي مرتبط با القاعده نيز به موضوعي بحث‌برانگيز تبديل مي‌شود. گروه تروريستي موسوم به هيئه تحريرالشام همان گروهي است که پس از جدايي از «داعش» در سال 2014 ميلادي با نام «جبهه النصره» در سوريه فعاليت داشت و امريکا و کانادا در سال 2012 ميلادي اين گروه را در فهرست تروريسم خود درج کرده بودند. به اين ترتيب و به سادگي گروه‌هاي تروريستي با تغيير نام خود مي‌توانند خود را از فهرست تروريسم کشورهاي ديگر خارج کنند و با خروج از اين فهرست، شهروندان اين کشورها اجازه مي‌يابند به آنها کمک‌هاي مالي يا براي آنها تبليغات انجام دهند يا با سفر به سوريه و پيوستن به صفوف آنها، با نظام سوريه مبارزه کنند، به همان ترتيب، اعضاي اين گروه‌ها اجازه سفر به اين کشورها را مي‌يابند.  نيکول تامپسون، از مقام‌هاي مسئول در وزارت خارجه امريکا در اين ارتباط در سخناني اگرچه صراحتاً اظهار داشتند که تغيير نام گروه‌هاي تروريستي بازي‌اي است که اين گروه‌ها در سوريه براي جذب حاميان و هواداران بيشتر به آن روي مي‌آورند، اما در عين حال تأکيد کرد که بعيد مي‌داند وزارت خارجه امريکا در اقدام اخير خود تجديدنظر کند. در همين ارتباط، خبرگزاري‌ها تأکيد کردند، اين اقدام امريکا به معناي دسترسي هيئه تحريرالشام به سلاح‌هاي مدرن و پيشرفته امريکايي از جمله موشک‌هاي «تاو» و اصرار واشنگتن بر ادامه تسليح گروه‌هاي تکفيري در سوريه است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار