کد خبر: 862816
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
دلالان به پياز زدند
در حالي كه سال گذشته در چنين روزهايي قيمت هركيلو پياز حدود 500 تومان بود بهاي اين كالا در سطح خرده‌فروشي‌ها به 4 هزار و 500 تومان هم رسيده، اين در حالي است در برخي از ميادين تره بار قيمت هر كيلو پياز 3 هزار و 200 تومان است.
پياز۴۸۰۰ تومان تا لحظه تنظيم خبر!به گزارش «جوان»، دلال‌بازي روي كالا به محل تأمين مالي عده‌اي تبديل شده است و وقتي صداي اعتراضي مردم در اين رابطه هم بلند مي‌شود، عده‌اي صغري كبري مي‌چينند كه گراني را توجيه كنند، اين در حالي است كه تنظيم بازار در كشور بسيار ضعيف است و گراني‌ها و افزايش قيمت‌ها مردم را رنج مي‌دهد.
 
به گزارش تسنيم، درحالي كه هر كيلوگرم پياز كه در سال گذشته تا 400 تومان در سطح خرده‌فروشي كاهش يافته بود و در ماه‌هاي گذشته نيز هزار تا 2 هزار تومان به فروش مي‌رسيد در روزهاي اخير افزايش غيرمتعارفي را تجربه مي‌كند، به طوري كه اين محصول در نقاط مختلف تهران با قيمت‌هاي تعجب برانگيز، گران و متفاوتي به فروش مي‌رسد.
روز گذشته هر كيلوگرم پياز در دو فروشگاه در خيابان جمال‌زاده شمالي به‌ترتيب 3 هزار و 800 تومان و 4 هزار تومان، در فروشگاه‌هاي خيابان ميرزاي شيرازي 4 هزار و 200 تومان و در يكي از شركت‌هاي تعاوني ميوه در منطقه سعادت‌آباد تهران 4 هزار و 800 تومان به فروش رسيد. در حالي كه به عنوان يك محصول صيفي قيمت آن نبايد بيشتر از هزار تومان در هركيلوگرم باشد و به قيمت ميوه‌ها طعنه بزند.
 
پيازي كه در شرايط فعلي به فروش مي‌رسد از مناطق جنوبي كشور مانند بندر عباس به تهران مي‌آيد، طي اين مسافت بر قيمت تمام شده محصول مي‌افزايد اما براساس وعده‌هاي مسئولان با آمدن محصول مناطق ديگر به بازار، قيمت‌ها در هفته‌هاي آينده تعديل مي‌شود.
گفتني است علي قرباني نايب‌رئيس اتحاديه بارفروشان ميوه و تره‌بار (عمده‌فروشان ميادين مركزي ميوه و تره‌بار) چندي پيش در اين ارتباط اظهار داشته بود كه كاهش توليد سبب افزايش قيمت پياز از كيلويي 400 تومان در سال گذشته به 3 هزار و 500 تومان در سال جاري شده است. وي همچنين اشاره داشت كه سرمازدگي محصولات اصفهان و دزفول نيز كاهش عرضه پياز را به‌همراه داشته است، در حالي كه محصولات اين استان‌ها هم‌ اكنون بايد در بازار عرضه مي‌شد و اين مشكل با ورود محصولات ديگر استان‌ها در 20 تا 25 روز آينده برطرف خواهد شد.
 
حسين اصغري مديركل دفتر محصولات علوفه‌اي و جاليزي معاونت زراعت وزارت جهاد كشاورزي نيز در اين ارتباط به كمبود توليد پياز اشاره داشت و گفت: طبق بررسي‌هاي كارشناسان، به علت سرمازدگي اواخر سال گذشته هنوز اين محصول مناسب عرضه به بازار نيست، بنابراين با تأخير به بازار عرضه مي‌شود.
 
وي با بيان اينكه درحال حاضر اين محصول به شكل اندك به بازار تزريق مي‌شود، اضافه كرد: پايين بودن عرضه پايين محصول در بازار نمي‌تواند قيمت پياز را منطقي كند، بنابراين بايد در انتظار ورود حجم گسترده پياز از اصفهان تا 20 روز ديگر براي تعديل قيمت‌ها هستيم.
   
كشاورزان فقيرتر شدند سود گراني‌ها به دلالان رسيد
‌اي كاش سود گراني كالاهاي كشاورزي به جيب كشاورزان مي‌رفت، در اين صورت كشاورز سرمايه كافي را براي توسعه و كشاورزي و بهره‌وري داشت اما مابين توليدكننده و بازار دلالاني شكل گرفته‌اند كه گاه سودهاي بيشتر از توليدكنندگان را به دست مي‌آورند و زيست درازمدت اين افراد به شدت به تقويت و قدرتمند شدن اين جريان‌ها در اقتصاد منتج شده است.
 
توليدكننده حقيقي و واقعي در ايران پيوسته از سوي جريان‌هاي مختلف از جمله دلالان و سفته‌بازان مورد سوء‌استفاده قرار گرفته است و بايد فكري براي صفر كردن سود دلالي و سفته‌بازي در اقتصاد ايران كرد زيرا در غير اين صورت هيچ‌گاه توليد در ايران تقويت نخواهد شد.
 
در حالي نرخ تورم در سال گذشته حدود ۱۰ درصد بوده كه شاخص قيمت توليدكننده محصولات كشاورزان تنها 2 درصد افزايش يافته كه حاكي از فقيرتر شدن كشاورزان در سال ۹۵ است.
 
مركز آمار ايران گزارش شاخص قيمت توليدكننده زراعت، باغداري و دامداري سنتي (تعديل يافته) سال 95 را منتشر كرده است كه در اين گزارش به ارائه قيمت توليدكننده (سرخرمن) محصولات كشاورزي پرداخته شده است كه از مقايسه اطلاعات حاصل از اين گزارش با نتايج طرح خرده‌فروشي مي‌توان به بررسي نقش واسطه‌ها و ديگر عوامل مؤثر در شكل‌گيري ساير قيمت‌ها تا رسيدن محصول به دست مصرف‌كننده نهايي پرداخت.
براساس شاخص قيمت توليدكننده زراعت، باغداري و دامداري سنتي (برمبناي100=1390) در سال 1395 برابر است با 2/221 كه نسبت به سال قبل 2درصد (نرخ تورم سالانه) افزايش يافته است.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
دولت بی عرضه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
دولت تدبیر مرده است یا وقت برای رسیدگی به کارهای مردم را ندارد---- یادم میاد در ایام انتخابات که دولت مشغول حمله به سپاه وامنیت کشور بود مملکت بدون دولت راحت می چرخید......وزیر بی تدبیر کشاورزی چکاره است که مردم نه می توانند گوشت بخورند ونه پیاز----- یکی به یاد فقرا وعیال وار ها بافتد دیگه با گرانی پیاز، اشکنه هم نمی توانند بخورند......
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار