کد خبر: 862812
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
سهم ازدواج از منابع قرض‌الحسنه چقدر است؟
شبكه بانكي مدعي است در سال 95 بيش از 500هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي پرداخت كرده است.
هادي غلامحسيني 
 
شبكه بانكي مدعي است در سال 95 بيش از 500هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي پرداخت كرده است. با اين حجم تسهيلات مشخص نيست چرا اين صف 500 تا 600 هزار نفري وام ازدواج هميشه مقابل شبكه بانكي حضور دارد. به نظر مي‌رسد عملكرد بانك‌ها در حوزه وام ازدواج بسيار ضعيف است و بدتر آنكه عموم منابع قرض‌الحسنه در خدمت مديران و كارمندان شبكه بانكي است كه اين امر تأسفبار است.
 
به گزارش «جوان»، پرداخت تسهيلات ازدواج از محل سپرده‌هاي قرض‌الحسنه‌ انجام مي‌گيرد ولي شبكه بانكي از اين منابع به سود مديران و كارمندان خود بهره‌ مي‌برد، به‌طوري كه پيوسته صف 600 هزار نفري وام ازدواج مقابل شبكه بانكي وجود دارد و بانك‌ها چنان موانعي در مقابل درخواست‌كنندگان وام ازدواج قرار مي‌دهند كه صداي مردم را درآورده‌اند و بانك مركزي نيز قادر به نظارت بر شبكه بانكي نيست. حدود 15 ماه از زمان مصوبه جديد مجلس براي افزايش وام ازدواج مي‌گذرد و در فروردين ماه سال 95 مجلس مصوب كرد تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج براي هر يك از زوجين از 3 ميليون تومان به 10 ميليون تومان با دوره بازپرداخت چهار ساله افزايش مي‌يابد. همچنين بانك مركزي موظف شد اعطاي تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج را به ‌نحوي مديريت كند كه تعداد جوانان در صف وام ازدواج در پايان هر ماه كمتر از 50 هزار نفر باشد.
 
در اين ميان بانك مركزي ابلاغيه‌هايي هم در رابطه با شبكه بانكي داشت كه يكي از آنها عدم‌پرداخت وام به كاركنان و مديران از محل سپرده‌هاي قرض‌الحسنه بود اما وجود صف 600 هزار نفري وام ازدواج به خوبي نشان مي‌دهد اشكالي در رابطه با پرداخت وام وجود دارد. در اين بخشنامه بانك مركزي مقرر شده بود شبكه بانكي از مردادماه سال 95 نسبت به پرداخت ماهانه 150 هزار فقره وام ازدواج با يك ضامن معتبر اقدام و هر 15 روز آمار و عملكرد خود را در اين خصوص به بانك مركزي ارسال كنند، در عين حال نيز بانك مركزي مطرح كرد نسبت به تعيين سهميه استاني براي پرداخت تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج اقدام خواهد كرد. نگاهي به آمارهاي بانك مركزي در زمينه وضعيت پرداخت وام ازدواج در سال‌هاي اخير نشان مي‌دهد تعداد بانك‌هاي عضو سامانه تسهيلات قرض‌الحسنه‌ ازدواج از 12 بانك در پايان خردادماه سال 92 به 31 بانك و مؤسسه اعتباري در پايان اسفندماه سال 95 افزايش يافته است.
در حال حاضر، زوجين مي‌توانند با اقدام از طريق بانك‌هاي خصوصي، دولتي، قرض‌الحسنه‌ها و برخي مؤسسات معرفي شده در سامانه ثبت‌نام، تقاضاي دريافت 20 ميليون تومان (هر يك از زوجين 10 ميليون تومان) با نرخ سود 4 درصد را داشته باشند.
 
علي‌اصغر ميرمحمدصادقي، مديركل اعتبارات بانك مركزي  از پرداخت 280 هزار فقره وام ازدواج در سه ماهه ابتداي سال جاري خبر داد. ميرمحمد صادقي دليل تأخير در پرداخت وام ازدواج برخي متقاضيان را ثبت‌نام در يك بانك خاص و در نتيجه شلوغي صف دريافت وام آن بانك عنوان كرد.
  
وام ازدواج هم ضربتي شد
مدير كل اعتبارات بانك مركزي گفت: طرح ضربتي اعطاي وام ازدواج از اول مرداد تا پايان شهريور به مدت ۹ هفته و با تخصيص 500ميليارد تومان  اجرا مي‌شود. سيدعلي‌اصغر ميرمحمدصادقی با اشاره به صف نيم ميليوني متقاضيان وام قرض‌الحسنه ازدواج افزود: اين طرح براي كاهش زمان انتظار و خارج شدن اين 500 هزار نفر از صف اجرا مي‌شود. وي گفت: بر اساس اين 10 بانك عامل و يك صندوق قرض‌الحسنه با بانك مركزي تفاهمنامه امضا كردند و براي هر يك از آنها سهميه در نظر گرفته شده است. ميرمحمد صادقي افزود: به اين ترتيب اين 11 بانك و صندوق قرار است در اين طرح بيش از 500هزار فقره وام ازدواج پرداخت كنند.
وي گفت: بانك‌هاي ملي، صادرات، تجارت، ملت، كشاورزي، سپه، رفاه كارگران، مسكن، توسعه تعاون، قرض‌الحسنه مهر ايران و صندوق قرض‌الحسنه پارسيان اين 500 هزار وام را پرداخت خواهند كرد.
 
مدير كل اعتبارات بانك مركزي افزود: بانك‌هاي خصوصي و يكسري از بانك‌هاي تخصصي دولتي نيز در اين طرح شركت داده شده‌اند و قرار است حداقل دو برابر مبلغي كه در ماهي كه حداكثر پرداخت را داشته‌اند به متقاضيان وام ازدواج پرداخت كنند. ميرمحمدصادقي گفت: اولويت اين طرح استان‌هاي محروم و مناطق كمتر برخوردار است و هر چقدر اين وام در استان‌هاي محروم داده شود، بانك‌هاي عامل امتياز بيشتري مي‌گيرند و اولويت بعدي آن است كه افرادي كه در زمان بيشتري در صف انتظار بودند زودتر اين وام را دريافت كنند.
وي افزود: براي دريافت هر فقره از اين وام يك ضامن كافي است و ما به بانك‌ها ابلاغ كرده‌ايم كه طوري با مردم رفتار شود و آسان بگيرند كه كسي نااميد از شعبه بيرون نرود.
 مدير كل اعتبارات بانك مركزي گفت: همچنين به مديران عامل بانك‌ها به عنوان ناظران عالي اين طرح ابلاغ شده و قرار است همه موارد و جزئيات آن تا اول مرداد به همه سرپرستان و شعب سراسر كشور اين بانك‌ها ابلاغ شود تا در زمان اجراي آن همه عوامل بانك از جزئيات آن مطلع باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار