کد خبر: 862650
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹
آملي لاريجاني: قضات با امكانات موجود كار جهادي مي‌كنند
رئيس قوه قضائيه رسيدگي به بيش از 15 ميليون پرونده قضايي در سال 95 را بسيار فراتر از ميزان استانداردهاي بين‌المللي دانست و گفت: با توجه به كمبود امكانات، اعتبارات و نيروي انساني و در عين حال ارائه ميليون‌ها خدمت سالانه از سوي دستگاه قضايي به مردم، بايد گفت كه قضات و كاركنان قوه قضائيه واقعاً كار جهادي انجام مي‌دهند.
به گزارش اداره كل روابط عمومي قوه قضائيه، آيت‌الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي طي سخناني گفت: در جهاني زندگي مي‌كنيم كه عده‌اي در تلاش هستند تصويري غلط و انحرافي از اسلام را پراكنده كنند و قومي كه وحشي‌گري آنان در تاريخ بي‌نظير است خود را منتسب به اسلام مي‌كنند و از سوي ديگر برخي نظير حكام سعودي و اذناب آنها خود را مروج دين اسلام مي‌دانند. در چنين فضايي، كلمات و معارف حقه اهل بيت عليهم السلام، فرصتي عظيم در برابر قرائت جاهلي و انحرافي از اسلام است و شيعيان با تمسك به اين معارف والا كه متصل به منبع وحي و واجد وجهه عقلاني، منطقي و عمق ديني و معنوي است، در برابر قرائت‌ها و برداشت‌هاي انحرافي از اسلام سخنان مهمي براي مطرح ساختن دارند.
  
رسیدگی به پرونده‌ها فراتر از استاندارد جهانی است
آيت‌الله آملي لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برگزاري مراسم هفته قوه قضائيه، ميزان خدمات دستگاه قضايي به مردم را بسيار گسترده و حجيم عنوان كرد و افزود: اين خدمات بايد به شكلي واقعي و ملموس براي مردم اطلاع‌رساني شود. وي گفت: انتظار اين است كه مردم عزيز ما بدانند كه بسياري از كاستي‌هاي موجود در دستگاه قضايي كه هرگز منكر آنها نيستيم، ريشه در بيرون دستگاه قضايي دارند. عدم امكان جذب قاضي و كارمند به تعداد كافي و همچنين عدم اختصاص اعتبارات مناسب از حيطه اختيارات قوه قضائيه خارج است.
 
 رئيس قوه قضائيه با بيان اينكه با اين سطح از اعتبارات، امكانات و نيروي انساني واقعاً بايد گفت كه كاركنان دستگاه قضايي كاري جهادي انجام مي‌دهند، اظهار كرد: دادگستري جمهوري اسلامي در سال 95 به 15 ميليون و 300 هزار پرونده رسيدگي كرده است كه اين ميزان بسيار فراتر از استانداردهاي بين‌المللي است. نظير چنين خدمات گسترده‌اي در همه مراجع قضايي و سازمان‌هاي تابعه قوه قضائيه به مردم شريف كشورمان ارائه شده است كه اشاره به آنها زمان زيادي را مي‌طلبد.
   
انتقادها باید دقیق و منصفانه باشد  
آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينكه انجام كارهاي بزرگ به رغم امكانات كم، نوعي شجاعت به شمار مي‌آيد، خدمات سازمان‌هايي نظير سازمان زندان‌ها، پزشكي قانوني، سازمان بازرسي كل كشور، شوراهاي حل اختلاف و مراجعي مانند ديوان عالي كشور و ديوان عدالت اداري را مورد اشاره قرار داد و تصريح كرد: تمام اين خدمات كه با وجود كمبودهاي بسيار ارائه مي‌شود بايد به اطلاع مردم برسد و از طرفي خود ما هم بايد براي جبران كاستي‌ها تلاش كنيم.
 
البته برخي تخلفات هم در قوه قضائيه وجود دارد و ما هرگز وجود تخلفات را انكار نكرده‌ايم منتها عده‌اي با ترسيم يك تصوير ايده آل در فضايي تخيلي از دستگاه قضايي مي‌گويند كه قوه قضائيه با نقطه مطلوب فاصله بسياري دارد. ما هم معتقديم كه دستگاه قضايي از جايگاه واقعي‌اش در قانون اساسي و شرع فاصله دارد اما ارزيابي دقيق و منصفانه عملكردها بايد با درنظر داشتن ميزان امكانات و توانايي‌ها صورت گيرد. رئيس قوه قضائيه افزود: گاهي برخي ارزيابي‌ها بسيار عجيب است. به عنوان مثال مي‌گويند افزايش تعداد قاضي و كارمند، مشكلي را حل نمي‌كند و بايد به بحث‌هاي پيشگيرانه توجه داشت. موضوع پيشگيري را ما هم قبول داريم و تشكيل يك معاونت در اين حوزه از اولين كارهايي بود كه انجام داديم منتها تا زماني كه بحث پيشگيري به صورت فراقوه‌اي و فرهنگ عمومي درنيايد تأثير مطلوبي را شاهد نخواهيم بود. در چنين شرايطي نمي‌توانيم دعاوي و پرونده‌هاي مردم را معطل بگذاريم و بگوييم منتظر به نتيجه رسيدن سياست‌هاي پيشگيرانه هستيم.
 
آيت‌الله آملي لاريجاني خطاب به مسئولان عالي، مديران، قضات و كاركنان دستگاه قضايي بر لزوم پذيرش كاستي‌ها و ريشه يابي آنها و همچنين رفع فوري آنها تأكيد كرد.
رئيس قوه قضائيه همچنين با تأكيد بر لزوم عمل به توصيه‌هاي رهبر معظم انقلاب از سوي همه اركان و نيروهاي دستگاه قضايي گفت: اميدواريم اين توصيه‌ها از طريق مسئولان عالي و مديران اجرايي از مسيرهاي مختلف به‌ويژه در عرصه‌هاي مربوط به احياي حقوق عامه و نظارت‌ها بيش از پيش دنبال شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار