کد خبر: 862621
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مقام‌هاي امريكايي در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست:
همزمان با افزايش فشارهاي عربي عليه قطر، يك روزنامه امريکايي با تکيه بر اطلاعات محافل امنيتي گزارش داد که امارات پشت حمله سايبري به سايت‌هاي دولتي قطر از جمله خبرگزاري اين کشور بوده است. مقامات امارات اين گزارش را ساختگي خوانده‌اند.
با گذشت نزديك به دو ماه از قطع روابط ديپلماتيك كشورهاي عربي با قطر، ابعاد جديدي از پشت پرده اين بحران منتشر شده است. درحالي كه كشورهاي عربي به بهانه اظهارات منتسب به امير قطر درباره تحولات منطقه، روابط خود با دوحه را قطع كردند، اما گزارش‌هاي منتشر شده نشان مي­‌دهد خود اعراب در پشت اين ماجرا بوده‌­اند. روزنامه واشنگتن‌پست با تکيه بر اطلاعات مقامات امنيتي امريكا گزارشي منتشر کرده که در آن آمده است، امارات پشت حملات سايبري به خبرگزاري قطر و ديگر وب‌سايت‌هاي دولتي اين كشور بوده است. طبق گزارش واشنگتن‌پست که يک‌شنبه‌شب منتشر شده، مقامات امنيتي و اطلاعاتي امريکا تأييد کرده‌اند مقامات بلندپايه‌ امارات در روز ۲۳ ماه مي ‌در مورد اين طرح و اجراي آن بحث و رايزني کرده‌اند.
 
اين نشريه امريکايي در عين حال مي‌نويسد که مشخص نيست، آيا امارات خود دست به اجراي اين برنامه و هک کردن وب‌سايت‌هاي قطري زده يا فرد و سازمان ديگري را مأمور انجام آن کرده است. در ماه مي ‌بود که انتشار «نقل‌قول‌هايي جعلي» از تميم بن حمد آل‌ثاني، امير قطر بحران‌آفرين شد. اين نقل‌قول‌ها که به او نسبت داده شده بود، در خبرگزاري دولتي اين کشور و همچنين در شبکه‌هاي اجتماعي انتشار يافته بود. انتقاد از حکومت‌هاي عربي، بهبود مناسبات با ايران و همچنين دفاع از حماس از جمله موضوعاتي بود که در اين «نقل‌قول‌هاي جعلي» از آنها سخن رفته بود. مقامات قطر ضمن تکذيب سريع اين نقل‌قول‌ها اعلام کردند که سايت‌هاي دولتي مورد حمله‌اي سايبري قرار گرفته‌اند، اما رسانه‌هاي امارات و عربستان سعودي به‌رغم اين تکذيبيه انتشار اظهارات منسوب به امير قطر را ادامه دادند و روابط خود با اين كشور را قطع كردند. اين گزارش در حالي منتشر شده كه مقامات ديپلماتيک امارات آن را رد كرده‌اند. يوسف العطيبه، سفير امارات در امريکا، گزارش واشنگتن‌پست را دروغ خوانده و گفته که ابوظبي هيچ نقشي در حمله هکري مورد ادعاي اين روزنامه نداشته است. وي مدعي شد آنچه درباره قطر درست است حمايت از تروريسم و افراط‌گرايي و تضعيف ثبات همسايگانش است. امارات در دو ماه گذشته بيشترين هجمه تبليغاتي را عليه قطر اعلام داشته است.
  
ادامه فشارها به قطر
در حالي كه قطر گفته است تحريم‌هاي عربي عليه اين كشور نتيجه‌اي نداشته است، اما عربستان و متحدانش مدعي هستند فشارها عليه دوحه سرانجام نتيجه خواهد داد. انور قرقاش، وزير مشاور در امور خارجه امارات روز دوشنبه در سخناني گفت كه فشارها بر قطر موفق خواهد شد. انور قرقاش روز دوشنبه در سخناني گفت كه فشارها بر قطر موفق خواهد شد. وي افزود: ما براي حل بحران قطر، خواستار راه‌حل منطقه‌اي و نظارت بين‌المللي هستيم. قرقاش كه كشورش حامي اصلي تروريست‌ها در سوريه است، قطر را به حمايت از تروريسم متهم كرد و گفت: «ما مي‌خواهيم مطمئن شويم کشوري که 300 ميليارد دلار ذخيره ارزي دارد، ديگر به صورت رسمي يا غيررسمي حامي انديشه‌هاي جهادي و تروريستي نيست.» وزير مشاور در امور خارجه دولت امارات تصريح کرد: «ما نشانه‌هاي موفقيت فشارها را مي‌بينيم. ما آمادگي [براي ادامه بحران] داريم، زيرا اين بحران زمان زيادي به طول خواهد انجاميد.» افزايش فشارها عليه قطر پس از آن انجام شد كه دوحه در نامه‌اي شروط سيزده‌گانه محور سعودي را رد كرد و متعاقب آن اعراب اعلام کردند پيش از پذيرش همه شروط از سوي قطر با اين کشور گفت‌وگو نخواهند کرد. قطر نيز رفع تحريم‌ها را پيش‌شرط بازگشت به مسير گفت‌وگوها اعلام كرده است.
  
ابتكارهاي قطر
همزمان با فشارهاي عربي، قطر نيز به دنبال راه‌هايي براي مقابله با اين اقدامات است. به گزارش خبرگزاري بلومبرگ، مقامات قطري قصد دارند با سرمايه‌گذاري نيم‌ميليارد دلاري تأسيسات نگهداري و فرآوري مواد غذايي در بندر حمد اين کشور ايجاد کنند. اين تأسيسات که طي دو سال آينده ساخته خواهند شد با هدف ذخيره‌سازي نياز مردم اين کشور به برنج، شکر و روغن خوراکي ايجاد مي‌شود. بنا به اعلام وزير ارتباطات و حمل و نقل قطر شرکت مهندسي الجابر قرارداد ساخت اين تأسيسات را با مقامات قطري بسته و 26 ماه فرصت دارد تا اين تأسيسات را براي تأمين امنيت غذايي ملي اين کشور بسازد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار