کد خبر: 862619
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
رئيس پيشين اطلاعات ارتش ترکيه با بيان اينکه هنوز ۱۵ درصد نيروهاي مسلح اين کشور دست گولنيست‌هاست، از امکان مصالحه با کردهاي سوريه خبر داد.
در سالروز كودتاي نافرجام تركيه، دولت اين كشور بار ديگر اتهامات عليه جنبش گولن را تكرار كرد. ژنرال اسماعيل حقي پکين، رئيس پيشين اطلاعات ارتش ترکيه در سخناني گفت كه با وجود پاکسازي و اخراج‌هاي متعدد، هنوز 15درصد نيروهاي مسلح اين کشور در اختيار سازمان تروريستي «فتح‌الله گولن» اپوزيسيون امريکانشين است. حقي پکين طي مصاحبه با روزنامه «ديلي صباح» تأکيد کرد، اخراج عناصر گولنيست از نيروهاي مسلح ترکيه ادامه خواهد داشت و در ماه آگوست شوراي عالي نظامي اين کشور جلسه‌اي را در اين باره تشکيل خواهد داد.
 
وي درباره احتمال وقوع کودتاي ديگر گفت: برخي گروه‌ها هنوز در تلاش براي کاشتن بذر آشوب در ترکيه هستند و اگر زماني اين آشوب فوران کند، احتمالاً ارتش ترکيه براي سرکوب آن به کودتا پناه ببرد. اين ژنرال بازنشسته درباره تحولات منطقه‌اي نيز با تأکيد بر لزوم تداوم عمليات نظامي عليه شبه‌نظاميان کرد در شمال سوريه (يگان‌هاي مدافع خلق) افزود: عمليات براي «عفرين» لغو نشده و ترکيه مشغول ارزيابي قدم‌هايش در عفرين و کوباني است. حقي پکين همچنين امکان ايجاد فرآيند عادي‌سازي روابط با ي.پ.گ را رد نکرد و اظهار داشت: اگر کردها سلاح‌هايشان را زمين بگذارند و از تصميم براي ايجاد دولت کردي مستقل در شمال سوريه صرف نظر کنند، اين امر ممکن خواهد بود. از سال گذشته و در پي كودتاي نافرجام تركيه، بيش از 70 هزار نفر از كارمندان و افسران ارشد اين كشور از كار بركنار شده‌اند. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه روز شنبه بار ديگر با تكرار ادعاهاي خود عليه طرفداران گولن مدعي شد كه سر خائنان به ملت را از تن جدا خواهد كرد. از سوي ديگر، دولت ترکيه روز دوشنبه با ارسال درخواستي به پارلمان اين کشور خواستار تمديد حالت فوق‌العاده در اين کشور شد که پس از کودتاي نافرجام جولاي گذشته تصويب شده بود. به گزارش رويترز، در اين بيانيه که دفتر بن علي ييلديريم آن را منتشر کرد آمده است که کابينه از پارلمان درخواست کرده حالت فوق‌العاده از روز چهارشنبه به مدت سه ماه تمديد شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار