کد خبر: 862617
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
بحران ناامني رژيم ‌صهيونيستي در مرزهاي جولان
تل‌آويو در موضع‌گيري‌اي كه انعكاس عمق نگراني از اثر تحولات سوريه بر امنيت سرزمين‌هاي اشغالي است گفته كه حتي به توافق آتش‌بس امريكا با روسيه در سوريه نيز اعتماد ندارد.
تل‌آويو در موضع‌گيري‌اي كه انعكاس عمق نگراني از اثر تحولات سوريه بر امنيت سرزمين‌هاي اشغالي است گفته كه حتي به توافق آتش‌بس امريكا با روسيه در سوريه نيز اعتماد ندارد. وزير خارجه روسيه گفته كه اين توافق در هماهنگي با اسرائيل انجام شده و دو طرف همه ملاحظات تل‌آويو را در نظر گرفته‌اند، ولي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي مي‌گويد توافق امريكا با روسيه، حضور ايران را ناديده مي‌گيرد و منجر به تقويت قدرت تهران در منطقه خواهد شد.
 
به گزارش «جوان» رسانه‌هاي سوري گزارش دادند نيروهاي نظامي روسيه روز گذشته در استان جنوبي درعا مستقر شدند تا آتش‌بس را در اين مناطق نظارت كنند. آتش‌بس اخير در جنوب سوريه پس از توافق رؤساي جمهور امريكا و روسيه برقرار شده است كه تقريباً 10 روز از شروع آن مي‌گذرد. اين توافق كه در جريان اجلاس گروه ۲۰ اعلام شد محصول چند ماه مذاکره محرمانه ميان مقام‌هاي روسيه، امريکا و اردن بود و به گفته مسکو سه منطقه درعا، قنيطره و سويدا را دربر مي‌گيرد. تقريباً سه‌چهارم استان قنيطره از جمله بلندي‌هاي جولان در اشغال رژيم صهيونيستي قرار دارد. در طول شش سال گذشته رژيم صهيونيستي حمايت‌هاي آشكاري از گروه‌هاي تروريستي در اين منطقه از جمله جبهه النصره شاخه سوري القاعده به عمل آورده‌ است.
 
بر اساس اين توافق روسيه به عنوان متحد ارتش سوريه و مقاومت و امريكا به عنوان متحد رژيم صهيونيستي و گروه‌هاي تروريستي مسلح اجراي آتش‌بس را تضمين كنند. رهبران محور مقاومت تاكنون نسبت به اين بيانيه سكوت كرده‌اند، اما مقامات رژيم صهيونيستي مي‌گويند اين آتش‌بس را قبول ندارند. بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اين رژيم روز يک‌شنبه در جريان بازديد از پاريس گفت که تل‌آويو با آتش‌بسي که با ميانجيگري روسيه و امريکا در سوريه به دست آمده، مخالف است چون حضور ايران را ناديده مي‌گيرد و منجر به تقويت قدرت تهران در منطقه خواهد شد. به گزارش بي‌بي‌سي نتانياهو يک‌شنبه گفت: «هرچند آن توافق ۲۰ کيلومتر ميان نيروهاي ايراني و مرز اسرائيل فاصله مي‌اندازد، اما حضور نظامي ايران در اين کشور را تثبيت مي‌کند.» نخست‌وزير اسرائيل به خبرنگاران گفت: خيلي روشن به آقاي ماکرون گفته است که کاملاً با اين طرح آتش‌بس مخالف است.
 
ناظران معتقدند امنيت رژيم صهيونيستي هم‌اكنون به نقطه ثقل بحران سوريه تبديل شده است، به همين دليل امريكا و روسيه حاضر شده‌اند نگراني‌هاي امنيتي اين رژيم را مدنظر قرار دهند. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در واكنش به اظهارات نتانياهو گفته كه کشورش و امريکا هنگام تهيه نقشه ايجاد منطقه کاهش تنش در جنوب سوريه، هر آنچه در توان داشتند را براي در نظر گرفتن منافع اسرائيل انجام دادند. بنا بر گزارش خبرگزاري «اينترفکس»، وزير امور خارجه روسيه در ادامه گفت: «فرض ما بر اين است که اسرائيل از توافقات حاصل شده در خصوص ايجاد مناطق کاهش تنش در جنوب سوريه آگاهي کامل دارد.»
 
ظاهراً منظور لاوروف از «آگاهي كامل» اين است كه امريكايي‌ها قبل از اعلام توافق اسرائيلي‌ها را در جريان گذاشته بودند و همچنين مسكو پيشتر اعلام كرده بود پوتين قبل از ديدار با ترامپ به صورت تلفني با نتانياهو صحبت كرده است. حالا به نظر مي‌رسد اين اظهارات نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي باعث تعجب مسكو شده است، چنانكه سخنگوي كرملين روز گذشته درباره اظهارات نتانياهو گفت: «در اين باره من نظر نمي‌دهم.» در همين حال، رسانه‌هاي اسرائيلي خبر دادند وزير خارجه اسرائيل پس از اعلام خبر مخالفت نتانياهو با اعمال آتش‌بس در جنوب سوريه، با وزير خارجه امريکا تماس گرفت.
 
به نظر مي‌رسد مقامات رژيم‌صهيونيستي با مطرح كردن نارضايتي خود درصدد گرفتن امتيازهاي بيشتري هستند كه نه تنها به جنوب سوريه مربوط نمي‌شود بلكه سرتاسر سوريه را دربر مي‌گيرد. يک مقام ارشد اسرائيلي به هاآرتص گفت: «اين توافق در شکل فعلي خيلي بد است. تقريباً هيچ‌کدام از منافع امنيتي اسرائيل را لحاظ نمي‌کند و يک واقعيت تازه نگران‌کننده در جنوب سوريه پديد مي‌آورد. اين توافق حتي يک کلمه روشن درباره ايران، حزب‌الله يا شبه‌نظاميان شيعه در سوريه حرف نمي‌زند.» اين نگراني صهيونيست‌ها از حضور مقاومت در سوريه در حالي است كه آنها در طول شش سال گذشته هر آنچه توان داشتند به كار گرفتند تا دولت سوريه را ساقط كنند، اما حالا نه تنها به اين هدف خود دست نيافته‌اند بلكه شاهد حضور قدرتمند نيروهاي مقاومت در نزديكي جولان اشغالي هستند؛ مسئله‌اي كه با توجه به تجربه تلخ آنها از جنوب لبنان به كابوس اسرائيلي‌ها تبديل شده‌ است.
 
روزنامه آلماني دي ولت در تحليلي آورده است: «ايران تاکنون براي رساندن اسلحه به حزب‌الله لبنان از راه‌هاي آبي يا فرودگاه دمشق استفاده مي‌کرده، اما به زودي اين امکان وجود خواهد داشت که موشک‌ها، داوطلبان و نيروهاي ايراني از طريق راه‌هاي زميني به لبنان برسند. در اين صورت اسرائيل امکان جلوگيري از اين روند را نخواهد داشت و در موارد اضطراري نيز برخلاف گذشته قادر نخواهد بود که با عمليات هوايي چنين تلاش‌هايي را نقش بر آب کند.»
 
از سوي ديگر، اسرائيلي‌ها مي‌گويند به روس‌ها اعتماد ندارند و با توجه به همكاري‌هاي مسكو و تهران در طول دو سال گذشته در سوريه، روسيه مي‌تواند به مثابه چتري پوششي براي فعاليت‌هاي ايران عمل كند. هاآرتص گزارش داد: دليل مخالفت اسرائيل نقش روسيه در نظارت بر آتش‌بس است. بر اساس اين گزارش، يکي از نگراني‌هاي اصلي اسرائيل اين است که چگونه آتش‌بس در مناطق نزديک به مرزهاي اسرائيل و اردن اجرا مي‌شود و چه کسي مسئول اجراي آن خواهد بود. يک مقام ارشد اسرائيلي گفت که روسيه پيشنهاد کرده است ارتش آنها اين وظيفه را در جنوب سوريه برعهده بگيرند. او خاطرنشان کرد که اسرائيل به شدت مخالف اين ايده است و اين مسئله را به امريکايي‌ها به وضوح بيان کرده است. اسرائيل ترجيح مي‌دهد نيروهاي امريکايي آتش‌بس در مناطق جنوبي سوريه را به اجرا دربياورند.
  
دليل چرخش غرب
يک روزنامه دولتي سوريه، مواضع اخير امريکا و فرانسه در قبال سوريه را «عقب‌نشيني» توصيف و تأکيد کرد که اين تغيير موضع، ناشي از پيروزي‌هاي ميداني ارتش سوريه و متحدان است. به گزارش فارس، روزنامه سوري «الثوره» در يادداشتي آورده است: امروز همه از ضرورت تسريع روند حل سياسي بحران سوريه مي‌گويند، آن هم به دنبال اينکه پيروزي‌هاي ارتش سوريه جلوي توهمات گردانندگان گروه‌هاي تروريستي را گرفت. اين پيروزي‌ها تأثير برجسته‌تري بر هفتمين دور مذاکرات ژنو داشت و در آن هيئت دولت دمشق موضع قاطع خود در خصوص اولويت مبارزه با تروريسم به عنوان مقدمه اصلي راه‌حل سياسي بحران سوريه را تثبيت کرد. گردانندگان گروه‌هاي تروريستي بيش از پيش به دشواري پياده کردن نقشه‌هاي سياسي خود از طريق ادامه سرمايه‌گذاري روي تروريسم پي برده‌اند، از همين رو به دنبال بهانه‌هاي تازه‌اي براي تثبيت گام‌هاي خود روي نقشه سياسي جديدي هستند که پيروزي‌هاي ارتش سوريه آن را ترسيم خواهد کرد.
 
تحرکات نظامي تازه امريکا در داخل خاک سوريه و نقض مکرر حاکميت اين کشور نيز در همين راستاست. امريکا به دنبال ايجاد فرصت جديدي براي مانوردهي سياسي است تا از طريق آن بر توانايي خود براي دخالت در امور داخلي سوريه در هر زماني که بخواهد تأکيد کرده و بگويد که هرگونه راه‌حلي براي بحران سوريه بايد منافع امريکا را تأمين کند آن هم به دنبال اينکه گروه‌هاي تروريستي در تأمين اين منافع ناکام ماندند. فرانسه نيز مثل ديگر حاميان تروريسم متوجه شده که با فروپاشي تروريسم در سوريه ديگر بر موازنه‌هاي ميداني در سوريه تسلطي ندارد و به دنبال ديدار اخير رؤساي جمهور روسيه و امريکا با يکديگر در هامبورگ و توافق اصولي آنها بر سر سوريه منافع خود را در خطر مي‌بيند، از همين رو به دنبال پيوستن سريع به هرگونه راه‌حل سياسي احتمالي براي بحران سوريه است تا به برخي دستاوردهاي سياسي دست يابد. از همين رو فرانسه با اشاره به تغيير عقيده خود در خصوص راه‌حل بحران سوريه از نزديکي جديد خود خبر داد تا سرعت بالاي تحولات کنوني در سايه پيروزي‌هاي ارتش سوريه در ميدان نبرد را نشان دهد و تأکيد کند که ميدان نبرد فصل‌الخطاب بحران در سوريه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار