کد خبر: 862616
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
اكران فيلم «من دنيل بليك» در سرزمين‌هاي اشغالي
انتقاد از صهيونيسم از سوي سينماگران و متعاقب آن فشار براي تواب كردن فردي كه لب به انتقاد گشوده موضوع بي‌سابقه‌اي در هاليوود نيست.
    فرزين ماندگار
 انتقاد از صهيونيسم از سوي سينماگران و متعاقب آن فشار براي تواب كردن فردي كه لب به انتقاد گشوده موضوع بي‌سابقه‌اي در هاليوود نيست. اين‌بار ظاهراً اين موضوع دامان «كن لوچ» سينماگر مطرح انگليسي را گرفته است.
با نمايش فيلم «من دنيل بليك» در اسرائیل، كن لوچ به عنوان كارگرداني كه از حاميان تحريم فرهنگي رژيم‌صهيونيستي است، زير باران نقد رفت.
در حالي كه كن لوچ به عنوان يكي از منتقدان و معترضان به رژيم‌صهيونيستي شناخته مي‌شود، نمايش گسترده فيلم او در مناطق تحت اشغال صهيونيست‌ها، وي را متهم كرده كه ديگر در زمره چهره‌هاي حامی تحريم فرهنگي رژيم‌صهيونيستي قرار نمي‌گيرد. اين در حالي است كه ادعا شده است وي شخصاً اجازه داده است تا فيلمش در اسرائیل نمايش داده شود. اين كارگردان انگليسي چندي پيش به شدت از هنرمنداني كه در سرزمين‌هاي اشغالي رژيم‌صهيونيستي برنامه داشتند انتقادكرده بود و اين رژيم را گروهي آپارتايد خوانده بود. در عين حال تهيه‌كننده او به شدت اصرار دارد كه نمايش فيلم «من دنيل بليك» در اين سرزمين‌ها كاري اشتباه بوده است. دليل اصلي‌اي كه فيلم‌هاي لوچ در اسرائیل اكران شده است پس از اعتراض وسيع او به اجراي كنسرت گروه «ريور هد» براي صهيونيست‌ها بسيار عجيب به نظر مي‌رسد. خود لوچ اين گروه را براي ناديده گرفتن حقوق فلسطيني‌ها متهم كرده و آنها را حامي رژيم آپارتايد خوانده بود.
ربكا اوبراين تهيه‌كننده فيلم‌هاي كن لوچ گفته است اكران اين فيلم به دليل عقد قراردادي تصادفي از سوي وايلد بانچ كمپاني توزيع كننده صورت گرفته و اين بدون اطلاع كن لوچ و كمپاني توليدكننده وي يعني «سيكستين فيلمز» بوده است. شاني توزيع كننده فيلم در اسرائیل و مالك شبكه سينمايي «لو» كه اين فيلم را اكران كرده گفته است لوچ و تهيه‌كننده وي را از سال‌ها پيش مي‌شناخته و هر سال هم به آنها پول پرداخت مي‌كرده و هيچ‌وقت با اعتراضي روبه‌رو نبوده است. اين كمپاني گفته است از سال ۱۹۹۳ و وقتي امتياز پخش فيلم «سنگ‌باران» را خريده هرگز مشكلي براي اكران فيلم‌هاي اين كمپاني در اسرائیل نداشته است. اما رئيس كمپاني نشر فيلم وايلد بانچ از لوچ دفاع كرده و مدعي شده است كن لوچ از آنها خواسته بود كه فيلم را به اسرائیل نفروشند.
نمونه‌هاي زيادي از انتقاد برخي سينماگران مطرح از رژيم‌صهيونيستي يا اعتراض به نفوذ يهودي‌ها در هاليوود كه منجر به فشار عليه اين سينماگران شده، وجود دارد.
شاخص‌ترين مثال در اين مورد انتقاد مارلون براندو ستاره سينماي امريكا از نفوذ يهودي‌ها در هاليوود بود كه منجر شد اين بازيگر براي سال‌ها امكان فعاليت در سينماي امريكا را از دست بدهد و تا زماني كه مجبور به بازي در نقش كاراكتري همجنس گرا نشد امكان فعاليت مجدد براي او فراهم نيامد. حالا اين كن لوچ است كه بايد تقاص انتقاد از رژيم‌صهيونيستي را با اكران فيلمش در سرزمين‌هاي اشغالي و به جان خريدن انتقادهاي بيشمار از خود پرداخت كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار