کد خبر: 862611
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶
آيين تقدير از 10 روستاي دوستدار كتاب
دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي اذعان كرد از مجموع ۶۱ هزار روستاي كشور ۵۰ هزار روستا فاقد هر نوع كتابخانه‌اي است.
عليرضا مختارپور، دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در مراسم تقدير از 10روستاي برگزيده جشنواره روستاها و عشاير دوستدار كتاب در سخناني با ابراز خرسندي از اينكه تعداد زيادي از مسئولان كتابخانه‌هاي برگزيده و كتابداران آنها از بانوان هستند به ارائه آماري از حضور بانوان در اداره كتابخانه‌هاي زيرمجموعه اين نهاد پرداخت و گفت: در حال حاضر هفت نفر از مديران كل كتابخانه‌هاي استاني و دو مديركل ستادي، در نهاد از بانوان هستند. همچنین هزار و ۳۲۷ مسئول كتابخانه از بانوان هستند كه اين آمار ۵۷ درصد كل كتابخانه‌هاي كشور را شامل مي‌شودو 23درصد رؤساي اداره كتابخانه‌هاي عمومي در شهرستان‌ها نیز از بانوان هستند.
 
به گفته دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، اگرچه روند حضور بانوان در مسئوليت‌هاي اصلي در اين نهاد از سال‌هاي قبل هم وجود داشته است اما اين آمارها طي دوره اخير محقق شده است.
مختارپور با اشاره به اينكه عامل اصلي براي رشد كتابخواني، احياي ارزش و فضيلت كتابخواني است، گفت: امروز كسي نمي‌تواند بگويد مردم كتاب نمي‌خوانند چون وقتش را ندارند چرا كه طبق اعلام رسمي مركز بازي‌هاي ديجيتال ۲۷ ميليون نفر از مردم ايران به انجام اين بازي‌ها اشتغال دارند و به طور متوسط روزانه ۷۲ دقيقه از اين بازي‌ها استفاده مي‌كنند. همچنين كسي نمي‌تواند بگويد مردم كتاب نمي‌خوانند چون گران است چرا كه طبق همين پژوهش در سال ۹۴ مردم ما ۴۶۰ ميليارد تومان هزينه بازي‌هاي ديجيتال كرده‌اند. واقعيت اين است كه كتاب جزو ارزان‌ترين محصولات و خدمات است.
 
مختارپور افزود: يكي از علت‌هاي كتاب‌نخواني ما ايرانيان اين است كه كتابخواني ديگر فضيلت و ارزش نيست؛ امروز چنانچه يك جوان مدل گوشي‌اش پايين باشد، از دوستانش خجالت مي‌كشد. ما تا زماني كه نتوانيم فضيلت كتابخواني را دوباره برگردانيم و مردم احساس كنند اگر اهل كتاب خواندن نباشند، حتماً چيزي كم دارند، مشكل كتابخواني ما حل نمي‌شود.
وي با اشاره به اينكه يكي از راه‌هاي حل اين معضل اين است كه مديران، مقامات و مسئولان ارشد ما نشان دهند كه كتاب مي‌خوانند، تأكيد كرد: امروز به جرئت مي‌توان گفت كه فقط مقام معظم رهبري هستند كه سالي چند بار به بحث كتاب در قالب‌هاي مختلف از جمله نوشتن تقريظ، ديدار با نويسنده كتاب و مواردي از اين دست، نشان مي‌دهند كه كتاب مي‌خوانند و اين كار برايشان مهم و يك فضيلت است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار