کد خبر: 862559
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
سعید کرمانی
سعید کرمانی

1 - مديريت آب و برق در كشور ما داستان عجيبي است و وزارت نيرو در زمان دفاع مقدس و به بهانه جنگ، بعد از آن به مدت 20 سال به بهانه تحريم و حالا به بهانه خشكسالي يا مصرف بي‌رويه‌، هر ساله به ويژه در ماه‌هاي گرم سال در چند وعده صحبت از قطع يا جيره‌بندي آب و برق مي‌كند!
2 - كشور ما كشور خشكي محسوب نمي‌شود. حداقل در اين زمان كه روش‌هاي انتقال آب به آساني صورت مي‌گيرد، كشور خشكي محسوب نمي‌شود. گذشته از رودخانه و رودها و سرچشمه‌هاي سرشار و بي‌شماري كه در كشور وجود دارد، ما در شمال كشورمان ساحلي به طول 900 كيلومتر با آب نسبتاً شيرين و در جنوب ساحلي به طول بيش از 2000 كيلومتر داشته و از اين طريق به منابع بي‌انتهاي آب دسترسي داريم.
3 - تنها يادآوري اين نكته كه كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس تمام آب مورد نياز مردم خود اعم از شرب و نظافت و استحمام و آبياري مزارع و فضاي سبز را از منابع آب خليج فارس تأمين مي‌كنند كافي است تا ما را متوجه عمق بي‌توجهي دستگاه‌هاي مسئول حوزه آب كند. برخي از اين كشورها نظير امارات با گاز وارداتي از كشورهاي ديگر مانند قطر، نيروگاه‌هاي حرارتي خود را با راندمان پايين (به دليل گرماي هوا در اين كشورها) به راه انداخته و با نيروي حاصل از اين نيروگاه‌ها آب‌شيرين‌كن‌هاي ساحلي را به كار گرفته‌اند و با آب حاصل از اين مجموعه‌ها تمام نيازهاي رو به گسترش مردم و جامعه خود را تأمين مي‌كنند. تا به حال هم ديده نشده است كه بابت تأمين آب يا برق بر سر مردم منت بگذارند تا كار جاري سازماني خود را تلاش شبانه‌روزي مزين كنند.
4 - كشور ما با برخورداري از منابع عظيم گاز از طرفي و برخورداري از اقليم مرتفع مناسب و كوهستاني و سدهاي بيشمار به شرط داشتن مديريتي منطقي ‌به راحتي مي‌تواند با توليد برق از نيروگاه‌هاي برق‌آبي و حرارتي نه تنها برق مورد نياز مردم خود از جمله برق مورد نياز آب‌شيرين‌كن‌هاي ساحلي را تأمين كند بلكه مي‌تواند صادرات برق و آب شيرين به تمام همسايگان را به يكي از محورهاي جدي سرمايه‌گذاري و توسعه خود تبديل كند.
5 – سال‌هاست كه در فصول مناسب و معتدل و سرد مسئولان محترم وزارت نيرو از پيش‌بيني و برنامه‌ريزي‌هاي مدبرانه خود و نداشتن مشكل آب و برق در فصول گرم سال و مصرف پيك سخن مي‌گويند و بلافاصله در آغاز فصل گرم و افزايش مصرف طبيعي آب و برق! از زياده‌روي مردم در مصرف گله مي‌كنند و ضمن دعوت همگان به صرفه‌جويي و كاهش ساعت كار ادارات، همگان را تهديد به قطع آب و برق مي‌كنند و البته طي چند سال اخير تهديد خود را عملي كرده و در سخت‌ترين روزهاي سال، آب و برق محروم‌ترين و نيازمندترين نقاط كشور را قطع كرده‌اند.
6- سال‌هاست كه مسئولان محترم وزارت نيرو ارزان بودن آب و برق را به رخ مردم مي‌كشند و بر سر آنان منت مي‌گذارند (همانطور كه مسئولان محترم وزارت نفت بابت ارزان بودن بنزين و ساير فرآورده‌هاي نفتي بر سر مردم منت مي‌گذارند). در اين مورد گذشته از آن كه استفاده از دستگاه‌ها و لوازمي كه آب و برق و ساير فرآورده‌ها را مصرف مي‌كنند، به صورت يكطرفه و بي‌رحمانه و بدون داشتن حق انتخاب به مردم تحميل شده و مي‌شود، همه متحير مي‌مانند كه اين مديران ولي‌نعمتان و صاحبان اين منابع هستند يا كارگزاران منتخب مردم براي اداره امور جاري دستگاه‌هايي كه اداره آنها در همه جاي دنيا به سادگي و بدون اضطراب و سخنراني‌هاي ملال‌آور و خسته‌كننده و منت‌گذاري انجام مي‌شود!
7- بيش از 30 سال از تشكيل شركت‌هاي آب و فاضلاب و معاونت آبفاي وزارت نيرو مي‌گذرد. ساختاري كه قرار بوده است چنين مشكلات و ناهنجاري‌هايي را برنامه‌ريزي و مديريت كند و البته به خود مي‌بالند كه چنين كرده‌اند ولي حال كه صحبت از 750 هزار چاه مي‌شود و اعلام مي‌گردد بيش از 50 درصد ‌آن غير‌مجاز است آيا پاسخي هم مي‌دهند؟ نهادها و مديراني كه مي‌بايستي پاسخگوي حوزه مسئوليتشان باشند يكباره و يكپارچه به جايگاه مدعي‌العموم مي‌روند. ادعا عليه چه كسي و چه نهادي مي‌شود؟
8- به موضوع خشكسالي و تغيير اقليم اكثر مناطق مهم و استراتژيك كشور نمي‌توان ساده‌انگارانه نگريست. خشك شدن تقريباً تمام درياچه‌هاي كشور نظير هامون،  اروميه و خشكسالي رودها و رودخانه‌هاي عمده كشور و بروز خشكسالي در مناطق پرآبي چون اصفهان و... هيچكدام در شرايط كنوني و با وجود برخورداري از دستگاه‌ها و شركت‌هاي متعدد و عظيم آبفا نمي‌تواند قابل درك و قبول باشد.
9- اگر آب مهم است كه هست و اگر آب و برق اركان حيات طبيعي جامعه امروز هستند كه هستند و اگر كشور به صورت بالقوه با چالش‌هاي امنيتي و توطئه‌هاي صهيونيسم و استكبار جهاني روبه‌روست كه هست،  اگر فرضيه استفاده از منابع آبي براي اعما‌ل حاكميت هژموني جهاني اردوگاه مشترك صهيونيسم و استكبار درست باشد كه هست، الزاماً بايستي نگاه ساده‌انگارانه به مشكلات آب و برق كشور و به خصوص تغيير جغرافيا و اقليم آبي كشور و تشديد سالانه و مستمر بحران آبي كشور كنار گذاشته شود.
10- بسيار پيش از اين ثابت شده است كه قرن بيست و دوم قرن آب و جنگ‌هاي آن جنگ آب و مديريت آتي جهان مديريت آب است! نقش برنامه‌ريزي مخرب صهيونيست‌ها در مديريت منابع آبي جهان و در همين راستا تغيير آمايش و تركيب تمركز جمعيتي در كشور ما نيز از ديرباز مورد توجه و اشاره و نگراني بوده و است. در اين مورد بايد با ديدگاهي دقيق‌تر به موضوع آب پرداخت و با تبار‌شناسي عميق نهادها و افراد،  با برنامه‌ريزي دقيق به شكل مقابله با مشكلات موجود كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار