کد خبر: 862538
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی:
چندي پيش هفتمین بازار فیلم اسلامی در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد و بیش از 100شبکه تلویزیونی و خبرگزاری‌های مختلف از سراسر دنیا در کنار یکدیگر به ارائه محصولات خود پرداختند. از اين رو با حجت الاسلام و المسلمین علی کریمیان؛ دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در خصوص ورود آستان قدس رضوی به جمع رسانه‌های بین المللی و دستاوردهای اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی به گفت و گو نشستيم که حاصل ان را را در پي مي خوانيد.

رویکرد جدید آستان قدس رضوی در حوزه رسانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از بحث‌هایی که ما در چند سال اخیر با مسئولان آستان قدس رضوی داشتیم این بوده که این مجموعه بالقوه و بالفعل دارای ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی است که می‌توان از این ظرفیت‌ها بیشتر از این استفاده کرد. در حال حاضر این ظرفیت تنها برای زواری که به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند استفاده می‌شود، اما با حضور در مجامع رسانه‌ای بین المللی این ظرفیت عظیم قابل استفاده برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان خواهد شد.به نظر می‌رسد مجموعه حاضر و متصدیان و متولیان فعلی به این نگاه رسیده‌اند و اینکه اخیرا به ایجاد یک شبکه بین المللی و تعامل با دیگر شبکه‌ها اقدام کرده‌اند، بیانگر این مهم است.

برای شکوفا شدن ظرفیت رسانه‌ای آستان قدس رضوی چه راهکارهایی داريد؟

آستان قدس رضوی این ظرفیت را دارد، من معتقدم این ظرفیت وجود دارد که از آن می‌توان نه تنها در جهان اسلام بلکه برای انسان‌های تشنه معنویت و اخلاق و کرامت انسانی استفاده کرد؛ اگر ما بتوانیم این فضا را با یک برنامه‌ریزی دقیق از طریق رسانه‌ها به دنیا معرفی کنیم و فضای تعاملی با مردم ایجاد شود، قطعا تاثیراتش هزاران برابر خواهد شد، برای استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها باید اقداماتی انجام بشود و این ظرفیت‌ها تکمیل شود و حتی نگاه‌هایی تغییر کند.

شبکه ماهواره‌ای امام رضا(ع) چه نقشی می‌تواند در فضای رسانه‌ای جهان اسلام ایفا کند؟

راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای امام رضا(ع) یکی از اقداماتی بود که باید سال‌های پیش اتفاق می‌افتاد. در حال حاضر تنها زبان عربی این شبکه ماهواره‌ای فعال است و من اعتقاد دارم این شبکه باید به چند زبان دیگر هم برنامه‌های خودش را شروع کند همچنین شبکه امام رضا(ع) باید از همه ماهواره‌ها پخش شده و برای هر مخاطبی تولید برنامه خاص متناسب با فرهنگ آن مخاطب داشته باشد که این موضوع نیازمند سازمان رسانه‌ای بسیار گسترده و قوی است که ان‌شاءلله در آینده تحقق پیدا خواهد کرد.

البته تنها نباید به این شبکه اکتفا کرد، بلکه باید ساز و کارهای تولیدی جدیدی آماده شده و در اختیار دیگر رسانه‌ها قرار بگیرد، علاوه بر این باید یک فضای تعاملی با دیگر رسانه ها ایجاد بشود تا بتوان از ظرفیت دیگر رسانه‌ها برای تولیدات رسانه‌ای فاخر در راستای اشاعه فرهنگ شیعی و رضوی استفاده کرد.

دستاورد چنین اجلاسیه‌هایی در فضای رسانه‌ای جهان اسلام چیست؟

اگر به 10 سال گذشته برگردیم، ما در جهان اسلام محکوم بودیم که تنها باید شنونده باشیم. فضای رسانه‌ای آن زمان فضایی یک طرفه بود که آن‌ها می‌گفتند و ما هم باور می‌کردیم، آن‌ها باید تولید می‌کردند و در ما تاثیر می‌گذاشتند، ولی امروز به برکت این مجموعه، فضای تک صدایی که قبلا وجود داشت از بین رفته است . امروز شبکه هایی وجود دارد که حرف‌های متفاوتی از حرف‌های صاحبان قدرت در جهان می‌زنند، گزارش‌های متفاوتی تولید می‌کنند، اخبار مختلفی می فرستند و ... این‌ها همه باعث شده که خیلی از معادلات رسانه‌ای در دنیا عوض شود.در جنگ 22 روزه، اسرائیلی‌ها خیلی تلاش کردند تا مقاومت اسلامی را متجاوز جلوه دهند، ولی همین رسانه ها وقتی بسیج شدند و واقعیت جنایات این‌ها را بازتاب دادند قضیه به نحوی شد که مبنای گزارش گلدستون سازمان ملل، گزارش‌های ویدئویی و عکس‌های این رسانه‌ها قرار گرفت .به نظر من مهمترین تاثیر این ساز و کارها شکستن این انحصار و عوض شدن این معادله غلط بوده است و امروز مردم دنیا احساس می‌کنند شبکه هایی وجود دارند که صادقانه‌تر صحبت می‌کنند.



نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار