کد خبر: 862537
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
وقتی بازیابی اطلاعات از مغز دچار اختلال می شود
درست چند دقیقه بعد از معرفی کسی نامش را فراموش میکنم؛یادم میرود ماشینم را کجا پارک کردم؛در راه خانه فراموش میکنم سفارشهای مورد نظر را بخرم؛هنگام رفتن به خانه دوست یا فامیل نام کوچه یا پلاک را فراموش میکنم در حالیکه بیش از ده بار به این خانه آمدم.باید هر چیز را یادداشت کنم ویا روی دستم علامت بزنم سپس یادم میرود علامت را برای چه روی دستم زدم.چرا؟؟
به گزارش ندای صبح، دکترمجید ابهری آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری با اشاره به ساختار ذهن اظهار داشت :حافظه وذهن سیستم وساختار پیچیده ای است؛از هرنوع بیماری و صدمات فیزیکی که موجب تخریب و عدم توازن شیمیایی مغز که باعث صدمه به سیستم حافظه میشود که بگذریم علل زیر باقی میماند.ناتوانی در یاد آوری ممکن است به علت مشغولیت های ذهنی باشد؛اگر موقع دیدن یا شنیدن یک مطلب یا شخص یا موضوع در گیر مورد خاصی باشد یا فکر در جای دیگر سیر کند آنگاه طبیعی است؛که تمرکز وحواس درستی نداشته باشید. بارها اتفاق افتاده  که موقع شنیدن حرفهای استاد یا مطالب یک دوست نگاهمان به اوست اما حواسمان جای دیگر است. فراموشکاری یک واکنش زنجیره ای است که شما آن را بوجود میاورید؛ وقتی بار هاگفته و بخودتان می قبولانید که حواس درست وحسابی ندارید،در واقع خودرا آموزش میدهید؛تا این رفتار را در وجودتان نهادینه کنید.وقتی در به یاد آوردن چیزی مشگل دارید،اولین چیزی که به ذهنتان  خطور میکند این است که:"اه من خیلی فراموشکار شدم انگار الزایمر گرفتم همیشه همینطورم"

این جامعه شناس با اشاره به تمرین برای پویایی ذهن افزود:این تلاش کنید بجای تمرین فراموشکار شدن و کم حافظه بودن خودرا با یاد آوری تقویت کنید. به مغزتان پیغام بدهید هر چیزی را که لازم باشد به راحتی بیاد میاورید. دفتری تهیه کنید شب قبل از خواب  مسایل روز را با تمام جزییات در انروز بنویسید برای بعضی از مسایل خصوصی میتوان از کد های قرار دادی بهره گرفتکارهای فردا را به ترتیب اهمییت در لیست کارهایتان بنویسید؛از یک تلفن به یکدوست تا عیادت یک بیمار و امور شغلی و خانوادگی ؛فردا حتما حتما حتما از روی لیست کارهارا انجام داده و تیک بزنید؛

وی افزود»اگر به هر دلیل موفق به انجام بک یا چند کار نشدید آنها را دراول لیست فردا بنویسید. در پایان هفته ارزیابی کنید چند کار را انجام داده وچند کار باقی مانده این حرکت اساس اصلی در برنامه ریزی ذهن است. توجه کنید که اگر کاری خارج از لیست پیش آمد اگر اورژانسی و ضروری نبود از انجام خودداری کرده ودر لیست فردا قرار دهید.ضمنا یک دفتر چه کوچک جیبی تهییه کنید واز آن بعنوان زاپاس یا کمک حافظه تان استفاده نمایید.درطول روز هر فکر مهم کار یا قرارتان را در آن بنویسیدشماره تلفن یا حتی شعری بر دیوار و پشت خودرو مسایلی هستند که علاقمند به ضبط و یاد آوری مجد دآنها هستیم دفتر چه کمک حافظه بهترین ابزار برای  ثبت  وضبط اینگونه اقلام میباشند.

وی در پایان با تاکید بر کنترل بر استرس افزود: از هنر تمرکز آرامش ریلکس برای رفع خستگی ذهنی خود بهره بگیرید فراموش نکنید با رها کردن افکار منفی خونسردی ورزشهای سبک همچنین استفاده از هوای تمیز و میوه تازه ودانه های خشکبار و کشمش  میتوانید ذهنی اماده سالم وقوی داشته باشید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار