کد خبر: 862469
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
نقوی حسینی بیان کرد
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «رژیم صهیونیستی نقش موثری در ایجاد بحران آب در منطقه دارد» گفت که با توجه به وارد شدن لطمه از اجرای پروژه گاپ به کشورهای عراق، سوریه و ایران دستگاه دیپلماسی باید در این باره ورود پیدا کند.
جوان آنلاين: حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پروژه آبی گاپ در ترکیه گفت:‌ یکی از موضوعات مهم امنیت جهانی و امنیت ملی کشور حوزه آب است. پیش بینی ما این است که در آینده بحران آب به بحران جدی بشری تبدیل شود که باید برای‌ آن فکر بشود.

وی توضیح داد: این صحبت بدان معنا نیست که منابع آبی نداریم بلکه راه های بهره برداری و مدیریت آب موضوع مهمی است که اگر مدیریت نشود بحرانی به وجود می آورد. نمونه بارز آن درباره رودخانه های مرزی است که طی قرن های گذشته آبشخور مشخصی داشته و کشورهای اطراف حقآبه ای برای خود داشته اند.

نقوی حسینی افزود: اگر از رودخانه های مرزی بدون محاسبه بهره برداری شود با خشک شدن مناطق اطراف بحرانی به وجود می آید. مثلا در تاریخ و هزار سال گذشته دو رودخانه هیرمند در شرق و رودخانه دجله و فرات در جنوب غرب ایران با مشخصات آبی وجود داشتند که اخیرا برخی از همسایگان بدون هماهنگی با کشورهایی که از این رودخانه حقآبه دارند و طی قرن ها از آن سیراب شده اند بهره برداری کرده و با برنامه ریزی سد بسته تا آب را متوقف کنند که در این کار رژیم صهیونیستی نقش موثری دارد چون به دنبال ایجاد بحران آب در منطقه است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توضیح داد:‌ رژیم صهیونیستی به دلیل قرار گرفتن در کنار مدیترانه مشکل آب ندارد. این سایر کشورهای منطقه هستند که از دجله و فرات بهره مند می‌شوند و قطعا در خروج گاپ نقش موثری دارند و باید از لحاظ سرمایه گذاری و طرحی نقش ایفا کنند. قطعا این پروژه به کشورهای عراق، سوریه و ایران لطمه می زند و ملت ها را از یک حقآبه تاریخی محروم خواهد کرد.

وی در پایان گفت:‌ انتظارمی رود دستگاه دیپلماسی به موضوع پروژه گاپ ورود پیدا کرده و با برقراری تعاملات و گفت‌وگوهای لازم این موضوع را مورد بررسی قرار دهد چون در حوزه امنیتی قرار داشته و باید در سطوح بالاتر نیز مورد بحث قرار گیرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
0
0
لطفا وزیر خارجه محترم با ظرفت؛لطافت ولبخند ملیح خود مشکل را درمذاااااااکره با دولت دوست !!! و برادر !!!!!!! اردوغان حل نمایند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار