کد خبر: 862449
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
رئیس بهزیستی شهرضا اعلام کرد :
۱۸ محله در این طرح فعال است و در سال گذشته ۸۰۴۰ نفر توسط گروه همیاران سلامت روان آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری و آگاه سازی اعتیاد فرا گرفتند.

به گزارش  جوان رئیس اداره بهزیستی شهرضا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیش از 6هزار و 950 نفر در سه حوزه توانبخشی، امور اجتماعی و امور فرهنگی تحت پوشش اداره بهزیستی شهرضا هستند، اظهار داشت: 61 مرکز تحت نظارت بهزیستی در سطح شهرستان فعالیت می‌کنند.

محمدعلی صادقی بیان کرد: فعالیت 2 گروه همیار بهداشت روان با عضویت 50 کارشناس و متخصص در امر فعالیت بهداشت روان جامعه، 24 واحد مهدهای کودک خصوصی شهری و روستایی، 3 مجتمع خدمات بهزیستی شهری و روستایی، یک کلینیک مددکاری اجتماعی شهری، یک واحد خانه کودک و نوجوان برای نگهداری شبانه‌روزی 15 کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست از دیگر خدمات بهزیستی در حوزه پیشگیری است.

وی با بیان اینکه در حوزه امور اجتماعی 13 مرکز تحت نظارت بهزیستی شهرضا هستند، گفت: 4 مرکز ترک اعتیاد سرپایی، 2 کمپ ترک اعتیاد، دو مرکز مشاوره ژنتیک در راستای پیشگیری از معلولیت در حوزه امور اجتماعی تحت نظارت بهزیستی شهرضا هستند.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با اشاره به برقراری مستمری ماهیانه برای مددجویان، بیان کرد: با توجه به افزایش مستمری در سال 96، مستمری از 143 تا 600 هزار تومان بستگی به نوع خدمات و تعداد افراد تحت پوشش افزایش یافته است.

صادقی با بیان اینکه پیش‌بینی دولت در برنامه توسعه ششم برای هر معلول پایه حقوق اداره کار است، گفت: 117وسیله توانبخشی برای گروه‌های مختلف معلولان داریم شامل عصا، ویلچر، واکر، تشک مواج و سمعک که در بخش سمعک و ویلچر برقی برای معلولان با کمبود روبه‌رو هستیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با اشاره به طرح مصون‌سازی کودکان در برابر خطرات اعتیاد در مهدکودک‌های شهرضا، بیان کرد: در این طرح مهارت‌‌ها به صورت انیمیشن، سی‌دی، نقاشی و بازی ماروپله به کودکان آموزش داده می‌شود.

وی افزود: متأسفانه فرهنگ آزمایش ژنتیک در جامعه و به دنبال آن در شهرضا نهادینه نشده اما در کشورهای پیشرفته 85 درصد از آنها مشاوره ژنتیک انجام می‌دهند، اگر مشاوره ژنتیک کامل باشد 80 درصد از معلولیت‌ها کاسته می‌شود.

صادقی با بیان اینکه مشاوره ژنتیک برای همه اقشار جامعه است، گفت: در ازدواج فامیلی 7 درصد معلولیت بیشتر از افراد دیگر است، امروزه حدود 30 هزار نفر معلول ناخواسته در ایران متولد می‌شود.

وی بیان کرد: در بحث مشاوره حضوری و خانواده 4 مرکز داریم و کسانی که تمکن مالی ندارند یاری برگ برای آنها صادر می‌شود که در سال قبل 939 نفر به مراکز مشاوره مراجعه کردند که نسبت به جمعیت شهرستان آمار پایینی است.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با اشاره به اجرای طرح اجتماع‌محور در شهرضا، گفت: 18 محله در این طرح فعال است و در سال گذشته 8هزارو40 نفر توسط گروه همیاران سلامت روان آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری و آگاه سازی اعتیاد فرا گرفتند.

وی با اشاره به برگزاری 6 نمایشگاه پیشگیری و 3 همایش پیشگیری از اعتیاد در سال گذشته در شهرضا، افزود: اورژانس اجتماعی به منظور مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی در شهرستان تشکیل شده است.

صادقی با بیان اینکه خدمات سیار، تلفن 123 و مرکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق از خدمات اورژانس اجتماعی شهرضا است، گفت: اعتیاد و طلاق در رأس آسیب‌های اجتماعی شهرضا هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه اورژانس اجتماعی 4251 نفر در سال گذشته به این اورژانس مراجعه کردند، افزود: در بخش خدمات سیار 304 نفر و در بخش مداخله در بحران 32 مورد مراجعه کردند.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا بیان کرد: در حوزه طلاق با 3226 نفر بیشترین مراجعه‌کننده به اورژانس اجتماعی را داشته‌ایم و در واحد 123, 679 نفر تماس گرفتند که مسائل و مشکلات خود را مطرح و منجر به مداخله و پیشگیری شده است.

وی با اشاره به پرداخت هزینه 216 دانشجو و دانش‌آموز تحت پوشش این اداره، گفت: تا 80 درصد از هزینه‌های آنها را بهزیستی پرداخت می‌کند.

صادقی با اشاره به بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار، افزود: 45 زن سرپرست خانوار از بیمه تأمین اجتماعی کامل استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال 95، 72 زن تحت پوشش بهزیستی با ایجاد اشتغال توانمند شدند، گفت: 2 میلیون و 200 هزار تومان سرمایه کار ویژه زنان سرپرست خانوار به صورت بلاعوض پرداخت شده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا گفت: بهزیستی با همکاری شبکه بهداشت به کودکان مهدهای کودک در روستاها به‌دلیل مشکلات تغذیه‌ای یک وعده غذای گرم می‌دهد که در 4 مهدکودک روستایی با 104 کودک این طرح انجام می‌شود.

وی با اشاره به حمایت بهزیستی از خانواده‌های چند قلو، بیان کرد: در فرزندخواندگی بهزیستی به دو شکل عمل می‌کند، زوج‌هایی که نابارور هستند می‌توانیم به آنها فرزند واگذار کنیم و شکل دوم طرح امین موقت ویژه کودکان 10 سال به بالا است.

صادقی افزود: در طرح امین موقت ویژه کودکان 10 سال به بالا به خانواده‌هایی که حتی فرزند داشته باشند، فرزند تحت نظارت بهزیستی داده می‌شود که می‌توانند در ازدواج، رشد و جهیزیه به او کمک کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح شنوایی‌سنجی در شهرستان شهرضا، گفت: کودکان از بدو تولید به پایگاه‌های ثابت و سیار این اداره در بیمارستان امیرالمومنین (ع) و بهزیستی، مراکز درمانی و بهداشتی ارجاع داده می‌شوند.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با بیان اینکه در دوران نوزادی می‌توان از بسیاری از ناشنوایی‌ها جلوگیری کرد، بیان کرد: در سال گذشته 2هزارو100 نوزاد در طرح شنوایی سنجی شرکت کردند.

وی با بیان اینکه پیشگیری از معلولیت بسیار مهم است و در دهه‌های اخیر انجام شده، تصریح کرد: طرح غربالگری تنبلی چشم در شهرستان در حال انجام است و به صددرصد هدف در بینایی‌سنجی رسیده‌ایم.

صادقی بیان کرد: در طرح بینایی سنجی کودکان 3 تا 6 سال غربالگری می‌شوند که در سال گذشته 6هزارو 6 کودک بینایی سنجی شدند که صددرصد جامعه هدف بودند. 5 درصد از کودکان که در طرح بینایی‌سنجی شرکت کردند مشکوک به انواع اختلالات بینایی بودند که به پزشک متخصص ارجاع داده شدند.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با بیان اینکه 36 خانوار در حوزه امور اجتماعی بازتوان شدند، افزود: 51 خانوار چندقلو شامل 40 خانوار 2 قلو، 8 خانوار 3 قلو و یک خانوار 4 قلو تحت حمایت بهزیستی شهرضا هستند.

وی با اشاره به اینکه در بخش پرستاری از بیماران ضایع نخاعی 55 نفر تحت پوشش این اداره هستند، گفت: بیشتر افراد معلول در شهرستان معلولیت آنها ناشی از تصادف، عوامل محیطی و کار بوده است.

صادقی با بیان اینکه بیش از سه دهه از تشکیل سازمان بهزیستی می‌گذرد، اظهار داشت: این سازمان در 25 تیرماه 1359 به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد.

وی با بیان اینکه این سازمان با حدود 60 فعالیت عمده و بیش از 160 فعالیت جزء و خرد در خدمت جامعه است، افزود: سلامت نگری و سلامت محوری، جایگزینی خدمات قادر‌سازانه در مقابل خدمات حمایتی، محور قرار دادن آسیب‌های اجتماعی در مقابل آسیب دیدگان و تبیین و شناخت علمی و سیستماتیک آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها از اهداف سازمان بهزیستی است.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا با اشاره گروه‌های تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان شهرضا، اظهارداشت: گروه‌های مختلف معلولان، زنان بی‌سرپرست یا سرپرست خانواده، زنانی که سرپرست از کارافتاده دارند و کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست از گروه‌های تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان شهرضا است.

وی افزود: سالمندان، بیماران مبتلا به ام‌.اس که دچار معلولیت شده‌اند، بیماران مبتلا به سرطان که دچار معلولیت شدند، افراد در معرض آسیب، افراد آسیب دیده اجتماعی، خانواده‌های دوقلوها و چندقلوها، خانواده‌های متقاضی فرزند خواندگی، خانواده‌های معتادان و در یک کلام آحاد و گروه‌های مختلف جامعه از بدو تولد تا مرگ از گروه‌های تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان شهرضا است.

صادقی اظهار داشت: معلولان جسمی-حرکتی و ضایعه نخاعی، معلولان کم‌شنوا و ناشنوای مطلق، معلولان کم‌بینا و نابینای مطلق، معلولان کم‌توان ذهنی، بیماران اعصاب و روان و سالمندان از جمله گروه‌های مختلف معلولان تحت پوشش اداره بهزیستی هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار