کد خبر: 862436
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶
زاكاني در نامه‌اي به مجلس و نهادهاي نظارتي مطرح كرد
عليزضا زاكاني، نماينده سابق مجلس در نامه‌اي خطاب به بخش‌هاي نظارتي كشور قراردادهاي كرسنت و توتال را ننگين خواند و گفت: كاش قدري انصاف و حس دفاع از حقيقت در وجود آقايان بود تا مجبور به فرافكني نشوند.
به گزارش مهر، زاكاني در نامه‌اي خطاب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و سازمان‌هاي نظارتي كشور ضمن انتقاد از عملكرد وزير نفت در انعقاد قراردادهاي نفتي گفت: با توجه به قراردادهاي گازي طولاني مدت ايران با كشورهاي همسايه و نيز پرونده‌هاي شكايت پيچيده در مجامع داوري بين‌المللي از جمله پرونده‌هاي قرارداد گازي كرسنت و بوتاش تركيه، چرا آقاي زنگنه در شروع صدارت خود در دولت يازدهم، ابتدا دستور انتقال شركت ملي صادرات گاز ايران از شركت ملي گاز ايران به زيرمجموعه شركت ملي نفت ايران بدون هيچ‌گونه سنخيتي را داده و سپس در مهرماه ۱۳۹۵ دستور انحلال كامل شركت ملي صادرات گاز ايران - كه سبب تضعيف روحيه و پراكنده شدن مديران و كارشناسان مجرب و توانمند شركت ملي صادرات گاز ايران شده است - را صادر كرده‌اند؟ در اين نامه آمده است: پيرو نامه قبلي اينجانب پيرامون « جريمه يك ميليارد و هشتصد و هفتاد و پنج ميليون دلاري ايران به تركيه و صدور حداقل ۱۴ ماه گاز مجاني به اين كشور» مسئولان وزارت نفت مواضع متناقضي را ابراز داشتند.
 
از جمله روابط عمومي وزارت نفت در رويكردي فرافكنانه با صدور بيانيه‌اي غيرمستدل به‌جاي پاسخ به سؤالات دقيق اينجانب، اين سخنان را «سراسر كذب و فاقد هر نوع مدرك و مستندات قانوني» دانست و از جمله «بازپس‌گيري بيش از يك ميليارد دلار از كشور تركيه» در سال‌هاي ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ را بي‌اساس، مبهم و «فاقد هيچ سند و مدركي» خواند.
زاكاني اضافه كرده است: اينجانب با تأكيد بر منافع ملي سؤالاتم را مطرح كردم ولي وزارت نفت آنها را بي‌پاسخ گذاشت، علاوه بر آن دريافت يك ميليارد و سيصد و بيست و هفت ميليون دلار از شركت بوتاش تركيه را نيز يك «ادعاي مبهم» و بدون سند خواند. با اظهار شگفتي از اظهار بي‌اطلاعي مسئولان وزارت نفت از وصول چنين مبلغ هنگفتي كه طي دو فقره صورتحساب Take or Pay به تاريخ ۲۸ فوريه ۲۰۰۹ (۱۹ اسفند ۱۳۸۸) به مبلغ ۷۳۸۴۸۸۹۹۷. ۴۸ دلار و به تاريخ ۱۷ ژانويه ۲۰۱۰ (۲۷ دي‌ماه ۱۳۸۹) به مبلغ ۶۰۲۸۴۶۰۰۲. ۴۳ دلار با شركت بوتاش تركيه تسويه حساب گرديده و اسناد مالي آن نيز موجود است، از رفتار مسئولان آن وزارتخانه متحيرم كه به‌جاي پاسخگويي و اقدامات عملي در راستاي احقاق حقوق مردم به اتهام زني و تهديد اينجانب پرداخته اند، ‌اي كاش قدري انصاف و حس دفاع از حقيقت در وجود آقايان بود تا اينگونه مجبور به فرافكني و عدم صداقت نشوند، در هر صورت پاسخ به سؤالات زير و سؤالات بسياري كه پيرامون برخي قرار دادهاي ننگين وزارت نفت به‌ويژه كرسنت و قرار داد خسارت بار توتال - كه ان‌شاءالله در آينده نزديك به آن خواهم پرداخت - و اهتمام به حل آن تامين‌كننده مصالح كشور و منافع ملي خواهد بود.
 
 ۱-  در سال ۱۳۹۱ شركت بوتاش تركيه و ايران با استناد به بند Price revision  شكايت‌هايي را در خصوص قيمت گاز صادراتي ايران به داوري سوئيس ارسال و اعلام ثبت نمودند. علت «عدم پيگيري و بي‌سرانجام ماندن» شكايت طرح شده ايران از سوي وزارت نفت چيست؟
 
۲ـ پس از ابلاغ حكم داوري سال ۱۳۹۵ به نفع طرف ترك‌، قيمت گاز صادراتي ايران به تركيه داراي كمترين قيمت در ميان سبد گازهاي وارداتي به اين كشور شده است، چرا مسئولان وزارت نفت بعدازاين رخداد، با استناد به بند Price revision در داوري بين‌المللي طرح شكايت نكرده‌اند؟ پاسخگوي خسارت اين عدم شكايت كيست؟
 
۳ـ علت عدم تقسيط بلندمدت جريمه يك ميليارد و هشتصد و هفتاد و پنج ميليون دلاري به تركيه چه بوده و چرا وزارت نفت «صدور گاز مجاني ۱۴ ماهه به تركيه» را در شرايط قيمت ارزان كنوني گاز انتخاب كرده است؟
 
۴ـ از چه طريقي اختلال تأمين درآمد پيش‌بيني‌شده فروش گاز به تركيه در بودجه سال ۹۶ جبران خواهد شد و تمهيدات وزارت نفت براي تسويه بدهي گاز وارداتي تركمنستان - كه از اين محل انجام مي‌پذيرفته - چيست؟
 
۵ ـ علت «عدم تعيين تكليف به موقع» بدهي 2 ميليارد دلاري گاز وارداتي از تركمنستان چه بوده و چگونه وزارت نفت دويست و چهل هزار دلار جريمه روزانه آن را جبران خواهد نمود؟
 
۶ـ وزارت نفت يكي از دلايل قطع واردات گاز از تركمنستان را قيمت بالاي آن ذكر كرده است. در صورت صحت اين ادعا، مسئولان وزارت نفت چرا تاكنون موضوع قيمت بالاي گاز تركمنستان را به داوري بين‌المللي ارجاع نداده‌اند، تا مانع ادامه خسارت به كشور شوند؟
 
۷ـ علي رقم مصوبه و انجام اقدامات اوليه احداث خط لوله ۱۱۰۰كيلومتري شماره ۱۱ عسلويه به دامغان كه تضمين‌كننده جبران كامل نيازهاي شش استان خراسان رضوي، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، گلستان، مازندران و سمنان به گاز تركمنستان است، چرا در دوره صدارت آقاي زنگنه احداث اين خط لوله از اولويت خارج شده است؟ آيا در زمان مصرف بالاي گاز در فصل سرما، تأمين گاز اين شش استان فقط از طريق خط دامغان، كياسر و ساري كفايت خواهد كرد و طبق سنوات قبل اختلال در امور مردم ايجاد نخواهد شد؟ به راستي پاسخ وزارت نفت در عدم توسعه گازرساني به‌عنوان زيرساختي حياتي براي توسعه اين شش استان چه مي‌باشد؟
 
۸ ـ در فصل سرما و زمان بالاي مصرف گاز و ضرورت اولويت تأمين گاز خانگي، آيا اسباب تعطيلي گاز‌رساني به صنايع و خسارت بالاي اقتصادي در شش استان فوق‌الذكر نشده يا  قطع گاز به نيروگاه‌ها سبب مصرف سوخت مايع و آلودگي محيط زيست و تحميل هزينه بالاتر به كشور نخواهد شد؟
 
۹ـ علت «عدم عقد قرارداد نهايي» فروش گاز طبيعي به كشورهاي خليج‌فارس از جمله كشور عمان چه مي‌باشد؟ آيا دليلي غير از استناد آنها به قيمت بسيار نازل قرارداد گاز كرسنت وجود دارد؟
 
۱۰ـ با توجه به قراردادهاي گازي طولاني مدت ايران با كشورهاي همسايه و نيز پرونده‌هاي شكايت پيچيده در مجامع داوري بين‌المللي از جمله پرونده‌هاي قرارداد گازي كرسنت و بوتاش تركيه، چرا آقاي زنگنه در شروع صدارت خود در دولت يازدهم، ابتدا دستور انتقال شركت ملي صادرات گاز ايران از شركت ملي گاز ايران به زير مجموعه شركت ملي نفت ايران بدون هيچ گونه سنخيتي را داده و سپس در مهرماه ۱۳۹۵ دستور انحلال كامل شركت ملي صادرات گاز ايران - كه سبب تضعيف روحيه و پراكنده شدن مديران و كارشناسان مجرب و توانمند شركت ملي صادرات گاز ايران شده است. - را صادر كرده اند؟
 
زاكاني در پايان نامه خود نوشته است: با توجه به اهميت سؤالات فوق، از شما نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و مسئولان سازمان‌هاي نظارتي كشور استدعا دارم جهت «روشن شدن حقيقت» و «تنوير افكار عمومي» پاسخ آنها را از وزير محترم نفت جويا شويد و با پيگيري موارد ذكرشده از منافع ملي و مصالح كشور حفظ و حراست نماييد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
0
0
میگم فردا کشور رو می فروشند
صمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
0
0
سوالات آقای زاکانی نباید بدون پاسخ بماند . آنهم پاسخی با مدارک مثبته
اما توجه آقای زاکانی را به چند نکته جلب میکنم:
اول اینکه با بحران شدید اقتصادی طی تحریم های ناجوانمردانه قدرت های بزرگ ( البته متاسفانه پس از برجام هم شاید هنوز بیش از 80 درصد آنها برطرف نشده اند ) ایران مجبور است تن به قرارداد های بزرگ از جمله قرارداد با شرکت مطرح توتال بزند که این اقدام دو مورد را در پی خواهد داشت یکی باز شدن یکی از گره های نفت و گاز مملکت دیگری هموار شدن راه برای شرکت های بزرگ دیگر در سرمایه گذاری صنایع ایران .
ببینید ما میادین گازی و نفتی مشترک با برخی از همسایگان داریم و بسیار بسیار مملکت متضرر خواهد شد ( کما اینکه تا کنون متضرر شده است ) این کشور های همسایه بدون هیچگونه تکنو لژی از خودشان و یا بهتر بگیم بدون داشتن هیچ متخصص در این زمینه میایند براحتی کارها را بدست شرکت های بزرگ میسپارند و آنها هم در کوتاه ترین زمان شروع به بهره برداری از منابع مشترک میکنند و متاسفانه در این راستا باید چند سال وقت بر سر دعوا های بیخودی در داخلمان بکنیم و اگر هم کار را به پیمانکاران داخلی سپردیم نتیجه اش چند برابر شدن هزینه ، چند برابر اتلاف زمان ، و مهمتر اینکه بی کلفیت ترین کار را از نظر مصالح و اجرا باید شاهد باشیم.
ایران الان باید پای شرکت های قوی خارجی را به داخل باز کند که ضمن آموزش دیدن شرکت های مهندسی داخلیمان در حین اجرای پروژه ها ( متاسفانه نزذیک به 20 سال است این شرکت ها از گردونه حذف شدند و ضمن عدم ارتقا دانش بروز متحمل شکست بخش خصوصی در اینگونه صنایع شدیم ) به سرعت بتوانیم این منابع را بهره برداری کنیم.
حالا یک سوال از آقای زاکانی:
لطف کنید بفرمایید جنابعالی طی این مدت نمایندگی مجلس بطور کل چه قدمی در این مقوله ها برداشتید که الان بتوانیم آنرا مطرح کنیم و بتوان گفت آقای زاکانی جلوی مثلا راه های اشتباه را به عنوان یک نماینده گرفت؟
در ابتدا بیاییم اول خودمان را ارزیابی کنیم.
خدا قوت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار