کد خبر: 862426
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
نشست سخنگوي قوه‌قضائيه برگزار شد
حسين فريدون قرار تأمين را تأمين نکرد و به زندان معرفي شد...
سخنگوي قوه قضائيه از صدور 10 سال حبس برای یک جاسوس دو تابعیتی خبر داد.
به گزارش جوان، حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي سخنگوي دستگاه قضا در ابتداي صدوچهارمين نشست خبري سخنگو با نمايندگان رسانه‌هاي مكتوب و مجازي، به جزئيات حكم جاسوس امريكايي با تابعيت دوگانه اشاره كرد،  و گفت:  وي با نفوذ خاصي وارد ايران شده بود كه با تلاش مأموران وزارت اطلاعات شناسايي و دستگير شد. محرز و مشخص شد كه اين فرد در جهت جمع‌آوري و بحث نفوذ وارد ايران شده است.  هدايت‌پذيري اين فرد از سوي امريكايي‌ها نكته ديگري بود كه سخنگوي دستگاه قضا درباره آن گفت: اين عامل نفوذي امريكا در دادگاه بدوي به 10 سال حبس محكوم شده كه قابل تجديد و نظرخواهي است كه اگر حكم قطعي شد شايد بيشتر در مورد نفوذ وي توضيح دهم. اين فرد مستقيماً از ناحيه امريكايي‌ها هدايت مي‌شد.
خبرگزاري ميزان از هويت اين فرد پرده برداشت و نوشت وي «زي يو وانگ» يک فرد چيني -  امريکايي است که در رشته‌هاي مختلفي تحصيلات داشته و به فارسي مسلط است.  
‌  
رسيدگي سريع قوه قضائيه به قتل آتنا
معاون اول قوه قضائيه جزئيات قتل آتنا را با اين كيفيت توضيح داد: قاتل در مدت اول بازداشتي خود به خانم خود پيغام مي‌دهد يك مقدار مواد مخدر در فلان نقطه منزل مسكوني خود دارم كه آن را جابه‌جا كن؛ خانم اين فرد نگران مي‌شود و اين اطلاعات را به ما مي‌دهد كه بعد از بررسي به جنازه مي‌رسند. اين متهم به مورد ديگري كه به قتل رسانده بود، هم اعتراف مي‌كند اما هنوز جسد اين مقتول كشف نشده است.
‌  
از شكايت قراردادهاي نفتي بي اطلاعم
شكايت از انعقاد قراردادهاي نفتي پرسش يكي از اصحاب رسانه بود كه محسني اژه‌اي در پاسخ گفت: من نشنيدم در مورد قراردادهاي نفتي شكايتي به ديوان عدالت رسيده باشد، البته نشنيدن من به معني نبود شكايت نيست ولي اگر شكايتي باشد در ديوان رسيدگي مي‌شود. وي درباره سند2030نيز به اين عبارت بسنده كرد: در مورد ٢٠٣٠ افرادي شكايت كردند، پرونده‌اي تشكيل شده، ديوان از مسئولان ذيربط سوال كرده و باسخ خواسته و هنوز منجر به رأي نشده است.
‌  
برگ سبز ناجا سندرسمي نیست
مناقشه ميان نيروي انتظامي و قوه قضائيه درباره سند مالكيت خودرو را نيز محسني اژه‌اي پاسخ مي‌دهد و موضع قوه قضائيه درباره آن را بيان كرد: رئيس قوه قضائيه در بخشنامه خود در تاريخ 21 اسفند سال 95 توضيح داده قانون چه مي‌گويد و در آخر هم گفته‌اند محاكم اسنادي را قبول مي‌كنند و جنبه قانوني مي‌دهند كه در دفاتر اسناد رسمي ثبت شده باشد. ايشان در بخشنامه‌شان اعلام كرده‌اند كه چنانچه سندي توسط دفترها ثبت نشده باشد در محاكم سند رسمي حساب نمي‌شود.
 
سؤالي مبني براينكه «پرونده آقاي احمدي مقدم در بحث فروش نفت به كجا رسيده و اينكه آيا اين فرد بازجويي و بازداشت شده است» از معاون اول قوه قضائيه پرسيده شد كه وي در پاسخ گفت: همان طور كه آن زمان هم گفتم، آقاي احمدي مقدم بازداشت نيستند اما پرونده دارد. فقدان عزم لازم قوه قضائيه در برخورد با كانال‌هاي ضد انقلاب مثل آمد نيوز را محسني اژه‌اي پاسخ داد: قوه قضائيه در سال‌هاي اخير صيانت را نسبت به اين موضوع تشديد كرده است البته اين بدان معنا نيست كه مطلقاً كسي مورد لغزش و آسيب قرار نگيرد اما با ساير دستگاه‌ها همكاري مي‌كنيم تا حداقل كمتر آسيبي از اين ناحيه ببينيم.
‌  
حرف‌هاي احمدي‌نژاد در نامه‌اش خلاف واقع است
محسني اژه‌اي نامه اخير احمدي‌نژاد را خلاف واقع و قابل تعقيب قضايي دانست و درباره جزئيات اتهامات حميد بقايي گفت: اتهام ايشان عبارت است از تصرف غيرمجاز، اختلاس و تباني در معاملات دولتي. فرد دستگيرشده در زمان تحقيقات قبلي خود دو وكيل داشته است كه اين دو وكيل كفيل‌شان هم شدند كه يكي از وكلا كفيل بوده و در دادسرا حضور دارد كه به ايشان مي‌گويند بايد ظرف يك ماه اين فرد خود را معرفي كند كه اين وكيل مي‌گويد شما احضاريه رسمي بفرستيد و صورتجلسه را امضا نمي‌كند؛ حتي وكيل نامه‌اي اعتراضي به دادستان نوشته كه بازپرس صورتجلسه كرده كه صورتجلسه را ابلاغ كرده تا اين فرد بيايد.
‌  
سفارش غذاي بقايي به حساب وزارت اطلاعات!
وي در ادامه تشريح نامه احمدي‌نژاد و پرداختن به جزئيات اتهامات بقايي نيز گفت: در زماني كه اين فرد در اختيار وزارت اطلاعات بوده بارها به حساب وزارت غذا سفارش داده است. اين فرد در سوئيتي بوده كه يخچال و تلويزيون داشته است و از نور كافي برخوردار بوده است.  معاون اول قوه قضائيه از اعتصاب غذاي بقايي هم اظهار بي اطلاعي كرد.
 ارتباط بابك زنجاني با نيروي انتظامي درباره فروش نفت را معاون اول قوه قضائيه رد و بيان كرد: در خصوص فروش نفت توسط نيروي انتظامي با پرونده بابك زنجاني ارتباطي وجود ندارد.
‌  
تصميم در خصوص فضاي مجازي با كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه است
درباره اظهارات اخير دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي محرمانه درباره فيلتر نشدن 8هزار كانال و سخنان وزير ارتباطات در خصوص اين اظهار نظر و اينكه آيا مقام قضايي مي‌تواند درخواست فيلتر شدن را داشته باشد محسني اژه‌اي گفت: همه موافق سامان‌دهي فضاي مجازي هستند. مرجع عام يعني دستگاه قضا مي‌تواند به جرائم رخ داده در فضاي مجازي ورود كند و اين جزو وظايف ذاتي قوه قضائيه است. درباره فضاي مجازي، قانون كارگروه تعيين مصاديق محتوا محرمانه را هم پيش بيني كرده كه از دولت و قوه قضائيه درآن عضو هستند و اگر قرار باشد تصميمي در اين خصوص گرفته شود، مربوط به همان كارگره است.  درباره تركيب اعضاي اين كارگروه سخنگوي دستگاه قضا اظهار كرد: اعضاي بيشتري از دولت در اين كارگروه عضو هستند و ممكن است موضوعي مطرح شود و دولتي‌ها به آن رأي ندهند. گاهي پيش مي‌آيد كه با توجه به فوريت يك موضوع جلسه آني برگزار شود.
‌  
حسين فريدون به‌دليل اتهامات مالي به زندان رفت
دستگيري و زنداني كردن حسين فريدون برادر رئيس‌جمهور مهم‌ترين خبري بود كه محسني اژه‌اي جزئيات آن را اينگونه تشريح كردند: در خصوص ايشان چندين نوبت تحقيق شد و از افرادي هم كه مرتبط بودند تحقيق شد. برخي افراد بازداشت هستند.  ديروز براي ايشان قرار تأمين صادر شد. چون قرار تأمين را ديروز تأمين نكردند به زنداني معرفي شده، اما اگر قرار را تأمين كنند آزاد مي‌شوند. قرار بازداشت موقت نيست.  سخنگوي دستگاه قضا با تأكيد بر اينكه قرار تأمين آقاي فريدون مسائل مالی  و نه معوقات بانكي است به ادامه رسيدگي‌هاي مربوط به جاسوس دستگير شده در دفتر حسام الدين آشنا اشاره كرد.
محسني‌اژه‌اي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه بحث رسيدگي به بحث كپي‌برداري از مدرك دكتراي رئيس‌جمهور به كجا رسيد و آيا قوه قضائيه به اين مسئله ورود پيدا كرده يا خير، گفت: بايد شاكي خصوصي داشته باشد و اگر هم داشته باشد، در صلاحيت دادگاه روحانيت است.
 
پرونده جاسوس دستگيرشده در دفتر آشنا در جريان رسيدگي است
وي در اين باره گفت: قبلاً نيز اعلام كرده‌ام كه يك فردي در دفتر ايشان دستگير شده، اما اينكه چه نوع ارتباطي دارد، بايد بررسي شود. اينكه يك فردي دستگير شده درست است و بايد بگويم پرونده در جريان رسيدگي است؛ تمام نشده و نظر نهايي را نداده‌اند.  وي در خصوص پرونده ياشار سلطاني گفت: ظاهرا در 8 مرداد براي رسيدگي به آن تعيين وقت شده كه ايشان يا وكيل‌شان يا هر دو براي دفاع بايد بيايند.  اژه‌اي همچنين در پاسخ به نماينده روزنامه جوان در خصوص پرونده توتال و كرسنت گفت: درباره گرفتن رشوه براي قرارداد توتال حكم صادر شد و آن فرد در زندان است. درباره كرسنت نيز حكمي صادر و قطعي شد اما بعد از آن مجددا درخواستي كردند كه در حال رسيدگي است و هنوز نهايي نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار