کد خبر: 862415
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
در پي محکوميت گسترده بسته ‌شدن مسجدالاقصي از سوي مسلمانان، رژيم صهيونيستي پس از دو روز محاصره مجبور به بازگشايي مسجدالاقصي شد، اما...
در پي محکوميت گسترده بسته ‌شدن مسجدالاقصي از سوي مسلمانان، رژيم صهيونيستي پس از دو روز محاصره مجبور به بازگشايي مسجدالاقصي شد، اما نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با افزايش تدابير امنيتي دستور داد ردياب‌ها و دوربين‌هاي مدار بسته در ورودي‌هاي مسجدالاقصي نصب شود. مقامات فلسطيني مي­‌گويند بستن مسجدالاقصي مقدمه­‌اي براي تقسيم و يهودي‌سازي آن است.
 
رژيم صهيونيستي كه از روز جمعه در واكنش به عمليات شهادت‌طلبانه فلسطيني‌ها در صحن مسجدالاقصي، درهاي اين مسجد را به روي فلسطيني‌ها بسته بود پس از دو روز و زير بار فشارهاي جهان اسلام از مواضع خود عقب نشست و مجبور شد تا اين مكان مقدس را به روي نمازگزاران فلسطيني باز كند. به گزارش خبرگزاري فلسطين اليوم، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي شنبه شب دستور داد مسجدالاقصي از ظهر يک‌شنبه و به‌شکل تدريجي به‌روي نمازگزاران فلسطيني بازگشايي شود. نتانياهو پس از گفت‌وگوي تلفني با مقامات امنيتي کابينه خود تصميم به بازگشايي تدريجي مسجدالاقصي گرفت. مقامات بسياري از كشورهاي اسلامي از روز جمعه واكنش‌هاي تندي را به اقدام اسرائيل نشان دادند و گروه‌هاي مقاومت فلسطين بستن مسجدالاقصي را اعلان جنگ ناميدند. به‌رغم بازگشايي درهاي مسجدالاقصي، اما اسرائيل تدابير امنيتي را در اين منطقه افزايش داده است. نتانياهو دستور داد تا دوربين‌هاي مداربسته در ورودي‌هاي مسجدالاقصي نصب و تدابير امنيتي بيشتري اتخاذ شود.
 
روز جمعه در پي يک عمليات استشهادي جديد در نزديکي باب‌العمود در داخل محوطه مسجدالاقصي در قدس اشغالي، سه فلسطيني به شهادت رسيدند و پنج صهيونيست نيز زخمي شدند که دو تن از صهيونيست‌ها در پي شدت جراحات وارده به هلاکت رسيدند. در پي اين عمليات، پليس رژيم صهيونيستي دروازه‌هاي شهر قديمي در قدس و مسجدالاقصي را بست و به نمازگزاران اجازه ورود به اين مسجد را نداد. از زمان آغاز انتفاضه سوم فلسطين از اكتبر 2015، عمليات شهادت طلبانه در قدس افزايش يافته است كه طي آن دهها تن از نظاميان صهيونيست كشته و زخمي شدند و اسرائيل به‌رغم افزايش تدابير امنيتي نتوانسته مانع عمليات شهادت‌طلبانه فلسطيني­‌ها شود.
 
از سوي ديگر، جوانان فلسطيني شنبه شب در تلاش بودند تا با شکستن حصر نظامي وارد اين مسجد شوند كه با نظاميان صهيونيست درگير شدند. شماري از جوانان فلسطيني نيز در محله‌هاي قديمي بيت‌المقدس تظاهرات اعتراضي برگزار کردند و با پليس صهيونيستي درگير شدند. شاهدان عيني در شهرک سلوان بيت‌المقدس گزارش دادند که يکي از عناصر پليس صهيونيستي در درگيري با جوانان فلسطيني زخمي شده است.
  
بازتلاش براي تقسيم مسجدالاقصي
گروه‌ها و مقامات فلسطيني بستن مسجدالاقصي را مقدمه‌­اي براي يهودي‌سازي اين صحن مقدس مي‌­دانند.
به گزارش مرکز اطلاع‌رساني فلسطين، خالد مشعل، رئيس سابق دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) شنبه شب با بيان اينكه مسجدالاقصي در برابر خطري بزرگ قرار دارد، تأکيد کرد که دشمن صهيونيستي سعي دارد از تحولات اخير براي اجراي طرح­هاي شوم خود و يهودي‌سازي و تقسيم مسجد‌مبارک‌الاقصي بهره ببرد. اين درحالي است كه گيلعاد آردان، وزير امنيت داخلي رژيم صهيونيستي روز يک‌شنبه ادعا کرد حق حاکميت در حرم قدسي شريف متعلق به اين رژيم بوده و موضع هيچ کشوري در اين زمينه مهم نيست. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي بارها در اظهاراتي بي‌پايه و اساس مدعي شده است قدس همچنان پايتخت يکپارچه اسرائيلي‌ها خواهد بود و تا ابد هم بدين شکل باقي خواهد ماند. برخي ناظران بر اين باورند كه اقدام رژيم صهيونيستي براي بستن مسجدالاقصي گام آخر اسرائيلي­‌ها براي تثبيت اشغالگري است. بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده، رژيم صهيونيستي از سال 2015 به ‌دنبال اجرايي کردن طرحي است که از آن با عنوان تقسيم زماني و مکاني مسجدالاقصي ياد مي‌کند. اين طرح که اکنون به ‌عنوان قانون در مجلس قانونگذاري رژيم صهيونيستي به تصويب رسيده از طرح‌هاي خطرناکي است که با اجرايي کردن آن مسجدالاقصي و صحن‌هاي اطراف آن را به‌ عنوان ميراث يهودي مصادره خواهند کرد. اين تلاش‌ها به خاطر ترس از واكنش فلسطيني­‌ها و كشورهاي جهان اسلام مسكوت مانده است.
 
حمايت کاخ سفيد از بسته شدن مسجدالاقصي
امريكا كه از هر اقدام صهيونيست‌ها در مقابل فلسطيني‌ها حمايت مي‌كند اين بار نيز از تلاش اسرائيل براي بسته درهاي مسجدالاقصي حمايت كرد. دولت امريکا ضمن حمايت از تصميم رژيم صهيونيستي در تخليه کردن و بستن مسجدالاقصي، از جامعه جهاني مسلمانان خواست تا نسبت به اين مسئله تحمل نشان دهند. به نوشته وبگاه «تايمز اسرائيل»، کاخ سفيد روز يک‌شنبه با صدور بيانيه‌اي ضمن محکوم کردن عمليات استشهادي مسلحانه در مسجدالاقصي، اعلام کرد: «هيچ تحملي براي تروريسم نداريم. اين امر با تلاش‌ها براي رسيدن به صلح ناسازگار است.»
 
 در اين بيانيه خطاب به مسلمانان براي سکوت کردن در برابر بسته شدن مسجدالاقصي آمده است: «از همه رهبران جهان و مردمي که حسن‌نيت دارند، مي‌خواهيم پيشرفت و جمع‌بندي اين فرآيند را درک کنند.» دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا كه حامي اصلي رژيم صهيونيستي است در ماه‌هاي اخير مدعي شده قصد دارد سفارت امريكا در تل‌آويو را به قدس انتقال دهد؛ اقدامي كه در صورت محقق شدن مي‌تواند روند صلح اسرائيل با فلسطيني‌ها را با چالش مواجه كند. اين در حالي است كه ترامپ همزمان آمادگي خود را براي ميانجيگري بين دو طرف اعلام داشته و پايان دادن به اين بحران را يكي از اولويت‌هاي سياست خارجي خود اعلام كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار