کد خبر: 862409
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
تشريح چگونگي ثبت جهاني شهر بادگيرها
براي حفظ شهر يزد به عنوان ميراث جهاني و به عنوان يك شهر الگو، در آينده طرح ساخت بناهاي خشتي در اين شهر آغاز خواهد شد.
محمدصادق عابديني
 
محمدحسن طالبيان، معاون ميراث سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي، روز گذشته در نشست خبري ثبت جهاني شهر يزد، ضمن تشريح فرآيند و نحوه ثبت اين شهر تاريخي در فهرست آثار جهاني، درباره برنامه‌هاي آتي كه قرار است در اين شهر اجرا شود نيز توضيح داد، از جمله طرح جايگزيني ساختمان‌هاي بتني كه سنخيتي با بافت تاريخي شهر يزد ندارد. سازمان ميراث فرهنگي به دنبال طرحي است كه طبق آن از اين پس در شهر يزد ساختمان‌هاي ساخته شده با خشت، جايگزين بناهاي ساخته شده با مصالحي مانند بتن خواهد شد. طالبيان در اين باره گفت: «در محله زرتشتيان سه ساختمان بتني داشتيم. البته ارتفاع و تراكم در ساخت اين ساختمان‌ها رعايت شده بود، اما خشتي نبودند. نظام مهندسي كشور به خانه‌هاي خشتي پروانه ساخت نمي‌دهد.
 
در يكي دو سال گذشته تلاش شده كه از طريق رايزني با وزارت راه و همكاري بدنه دانشگاهي، مديران محلي و شهرداري، مركز تحقيقات مسكن را درگير اين مسئله كنيم تا دستورالعملي براي ساخت خانه‌هاي خشتي و صدور پروانه ايجاد شود و ديگر شاهد ساخت خانه‌هاي بتني در يزد نباشيم و تمام خانه‌ها با همان روش‌هاي قديمي و دانش سنتي اما مقاوم و با رعايت مسائل مهندسي ساخته شوند.»
 
وي همچنين درباره حريم تاريخي شهر يزد، با اشاره به اينكه حريم ثبت ملي اين شهر 700 هكتار است، گفت: از اين ميزان 200 كيلومتر اصلي آن را براي ثبت جهاني انتخاب كرديم.
معاون سازمان ميراث فرهنگي هدف از ثبت ‌جهاني يزد را علاوه بر بحث حفاظت، ايجاد گفتماني براي حفاظت عنوان كرد و گفت: چند روز گذشته مسئولان شهرداري هفت هشت شهر تاريخي با من تماس گرفته‌اند و گفته‌اند كه ما اكنون متوجه شده‌ايم كه چه اشتباهاتي انجام داده‌ايم و شهرهاي تاريخي ما از بين رفته يا دچار مخاطره شده است. آنها اعلام مي‌كردند كه آمادگي دارند از اشتباهات گذشته برگردند. اينكه اين موضوع به گفتمان حفاظت در سطح جامعه تبديل شود بسيار جاي خوشحالي دارد.
 
طالبيان با اشاره به استقبال مردم يزد از ثبت تاريخي اين شهر، فرهنگ‌سازي ثبت خانه‌هاي تاريخي اين شهر را ستود و آن را يكي از عوامل حفظ بافت تاريخي اين شهر دانست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار