کد خبر: 862395
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
يكبار ديگر يك روحاني براي خاموش كردن شعله گناه و فساد و نيز احياي نيكي‌هاي فراموش شده در جامعه، راه پر افتخار احياي امر به معروف و نهي را در پيش مي‌گيرد.
نیره ساری
 
يكبار ديگر يك روحاني براي خاموش كردن شعله گناه و فساد و نيز احياي نيكي‌هاي فراموش شده در جامعه، راه پر افتخار احياي امر به معروف و نهي را در پيش مي‌گيرد. راهي را كه وي انتخاب مي‌كند، همان راهي است كه روزانه بسياري از افراد ديگر هم انتخاب مي‌كنند تا روح بي‌تفاوتي در برابر آنچه را كه اطرافشان مي‌گذرد، نكوهش كرده باشند. فارغ از برخوردهاي سلبي و غير مؤثري كه سال‌هاست بر بدنه جامعه در اين زمينه حاكم شده است، فريضه تذكر را امري واجب براي خود تعريف مي‌كنند و تمام هستي خود را براي بقاي سعادت و سلامت جامعه فدا مي‌كنند، اما همچنان اين ضد ارزش‌هاست كه گاهي جاي ارزش‌ها را پر كرده است بي‌آنكه حمايت عملي از يكي از واجبات الهي از سوي مسئولان ديده شود.
 
مدت زماني است كه شهادت تعدادي از آمران به معروف و ناهيان از منكر و مجروحيت و جانبازي بسياري ديگر باعث شده است تا مراجع و علما، بارها نگراني خود را از كمرنگ شدن فريضه امر به معروف در جامعه و تبديل اين فريضه الهي به ضد ارزش در جامعه ابراز كنند.
 
شهداي امر به معروف
ارديبهشت ماه سال ۹۰ بود كه حجت‌الاسلام منتظري، امام جماعت وقت مسجد انصار الحسين (ع) تهران پس از امر به معروف يك دختر و پسر در خيابان نيروي هوايي در اثر ضربه‌ يكي از اراذل چشم چپش را از دست داد. چند هفته بعد، در خرداد ماه همان سال حجت‌الاسلام فروزش، امام جماعت وقت دانشگاه علوم پزشكي تهران كه براي نجات يك دختر جوان از چنگال دو نفر از اراذل و اوباش از جان‌گذشتگي كرد، از ناحيه چشم راست آسيب ديد. يك ماه بعد، در تير ماه همان سال، شهيد طلبه امر به معروف و نهي از منكر علي خليلي با اشراري كه مي‌خواستند به زور دو خانم را در تهرانپارس به قصد تجاوز سوار خودرو كنند درگير شد و از ناحيه شاهرگ آسيب ديد و بر اثر همان جراحت چند سال بعد به شهادت رسيد.
 
اين ماجراها به همين شكل در گوشه و كنار كشور ادامه داشت تا شهريور سال ۹۳ كه حجت‌الاسلام نظري از طلبه‌هاي جوان حوزه علميه اصفهان در خيابان با اعمال غيراخلاقي چهار جوان سوار بر موتورسيكلت كه شرب‌خمر كرده بودند، مواجه مي‌شود و آنان را امر به معروف مي‌كند، اما اراذل و اوباش با قمه به او هجوم مي‌آورند و اين طلبه را از ناحيه صورت و دست به شدت مصدوم مي‌كنند.
 
شهريور سال ۹۵ هم فيلمي از حمله چند اراذل با قمه به روحاني آمر به معروف حجت‌الاسلام اخروي مقابل چشمان خانواده‌اش عواطف مردم را جريحه‌دار كرد. اين روحاني مي‌خواست مانع مزاحمت دو جوان به يك خانم در كوچه‌هاي تاريك نيمه‌شب تهران شود كه آن اراذل با قمه به او حمله‌ور مي‌شوند.  اين چرخه همچنان  ادامه دارد.  
 
تأكيد رهبر معظم انقلاب بر حمايت قوه قضائيه از آمران به معروف
اين حادثه در حالي تكرار می‌شود كه «حقوق آمران به‌معروف و ناهيان از منكر» از جمله موضوعات مطرح شده در سخنرانی  اخير رهبر انقلاب اسلامي با رئيس و مسئولان قوه قضائيه و رؤساي كل دادگستري‌هاي سراسر كشور بود.
ايشان در اين ديدار تأكيد كردند: برخي مكرراً مي‌گويند بعضي اصول قانون اساسي معطل مانده است، اما گويا آنها، اصل هشتم قانون اساسي را كه مربوط به امر به‌معروف و نهي از منكر است، جزو اصول قانون اساسي نمي‌دانند و به اين امر واجب توجه نمي‌كنند.  پس از آن هم با اشاره به حمايت بياني و عملي خود از آمران به‌معروف، اين كار را وظيفه قوه قضائيه خواندند.  
 
جدا از تذكر فوق كه به حق و ضروري به نظر مي‌رسد، اما در اين ميان سخن اصلي ابتذال و فساد اخلاقي و فرهنگي است كه حتي در دستگاه‌هاي دولتي به عنوان بدنه و خانواده قوه مجريه نفوذ يافته و به صورت تدريجي شاهد لوث‌شدن ارزش‌ها حتي در دستگاه‌هاي دولتي هستيم كه به جاي ضد ارزش‌ها جايگزين و در حال بسط و گسترش است. نگاهي به آموزش و پرورش، محيط‌هاي آموزش عالي و بسياري ديگر از دستگاه‌هاي دولتي گواه اين ادعا بوده كه تعهدات ديني و شئونات اسلامي سير نزولي پيدا كرده است.حال آنكه در طرح حمايت از آمران به معروف نيز وظايف زيادي براي مسئولان دولتي پيش‌بيني‌شد، اما به دليل استنكاف دولت از اجرا، اين قانون معطل ماند و در نهايت هم با مخالفت رئيس‌جمهور توسط رئيس مجلس رأساً اين قانون ابلاغ شد. به گفته پور محمدي مهم‌ترين اشكال اين طرح تداخل در وظايف قوا معرفي شد، اما در نهايت هيئت حل اختلاف قوا نظر كميسيون قضايي و مجلس شوراي اسلامي را تأييد کرد و ايرادي را كه دولت گرفته بود، رد كرد.   در نتيجه اين تصميمات، دولت ديگر براي اجرا نكردن قانون حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر، بهانه‌اي نداشته است. با توجه به اينكه همة مراحل قانوني اين طرح رعايت شده، اكنون به صورت لازم‌الاجرا براي دولت درآمده اما در عمل آنچه مشاهده مي‌شود، بي‌توجهي و بي‌احترامي است كه موجب مي‌شود خلأ ناشي از اجرايي شدن قوانين را به گردن ساير دستگاه‌ها بيندازد و وظيفه آنها را دو چندان كند و نتايج ناخرسندتري را رقم بزند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار