کد خبر: 862390
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۳
روايت مديرعامل بركنار شده هما از روزهاي سخت تحريم
كارشكني‌هاي سفير امريكا در تايلند بابت ارائه سوخت، مسائل و مشكلات تحريم‌هاي سوختي و نبود نقدينگي از مشكلاتي بود كه مديرعامل سابق هما به‌عنوان مصائب دوران مديريت خود عنوان كرد و گفت: اجازه نداديم پروازهاي هما لغو شود.
به گزارش فارس، مراسم توديع و معارفه مديرعامل ايران‌اير ديروز در ساختمان هما برگزار شد. در اين مراسم فرهاد پرورش اظهار داشت: هشت سال پيش در سخت‌ترين شرايط هما را تحويل گرفتيم.
 
بلافاصله بعد از آن در اكتبر 2009 ميلادي موضوع بازرسي ايمني هما پيش آمد. آنها خيلي فشار آوردند تا ثابت كنند ايمني هما مطلوب نيست، هما را در حوزه‌هاي مختلف عملياتي و فني شخم زدند و دنبال بهانه‌جويي بودند. تلاش‌هاي زيادي كردند اما از اين مرحله عبور كرديم.
 
وي ادامه داد: سال 2010 ميلادي بود كه مديركل ياتا به ما اعلام كرد از پنجم اكتبر همه حساب‌هاي هما را مي‌بنديم و حتي مهلت خارج‌سازي پول‌ها را نداشتيم.
مديرعامل سابق هما افزود: 35 حساب فروش بليت ما در دنيا مسدود شد، تحريم سوخت‌رساني را عليه ما آغاز كردند و همه قراردادهاي خود را در سوخت‌رساني يك‌طرفه لغو كردند.
 
پرورش گفت: به نقاط ثالث و مياني زيادي مي‌رفتيم تا سوخت تهيه كنيم تا بدين ترتيب پروازهاي ما لغو نشود و نگويند تحريم‌ها مؤثر بوده است، حتي بسياري از فرودگاه‌هاي مياني هم سوخت‌رساني به ما را لغو كردند و از ما ارز و يورو مي‌خواستند، در حالي‌ كه بانك مركزي به ما يورو نمي‌داد، ريال قطر پرداخت مي‌كرد كه بايد تبديل مي‌كرديم و پرداخت نقدي انجام مي‌داديم و در اين شرايط براي 20 پرواز به اروپا فقط يك فرودگاه مياني سوخت‌رساني براي هما مانده بود.
مديرعامل سابق هما با اشاره به گزارش محرمانه وزارت امور خارجه ايران در شش سال پيش در مورد تحريم سوخت ايران‌اير گفت: در همان سال‌ها سفير امريكا به كمپاني PTT تايلند اعلام كرده بود، اگر به هما سوخت بدهيد، من سهام خود را از آن كمپاني برداشت مي‌كنم، حتي اعلام كرده بود در صورت سوخت‌رساني به هما پرواز بلگراد ـ واشنگتن براي آنها كنسل خواهد شد.
 
وي افزود: اما ما به تحريم سوخت فائق آمديم و اجازه نداديم حتي يك پرواز ما لغو شود، البته هنوز مسئله سوخت‌رساني به هواپيماهاي هما در ژنو به حالت اول برنگشته است كه وزارت خارجه در حال پيگيري است.
مديرعامل سابق هما افزود: 4هزار و 500 نشست و برخاست اضافه بابت تحريم سوخت انجام داديم، در جايي ما به‌جاي مسافر سوخت حمل مي‌كرديم تا بتوانيم پروازهاي برگشت خود را از اروپا مديريت كنيم.
 
وي اظهار داشت: بانك مركزي از سال 2009 تا 2015 ميلادي نتوانست يك ريال براي هما جابه‌جا كند و همه هزينه‌هاي ما به صورت دستي جابه‌جا شد، ضمن اينكه مسئوليت مصوبات ستاد تدابير ويژه براي حمل پول نقد طبق مصوبه برعهده مديرعامل هما بود.
پرورش افزود: من بايد ارز مبادله‌اي از دولت مي‌گرفتم چون ايرلاين دولتي بودم و اجازه نداشتم مثل بقيه از چهارراه استانبول ارز بخرم. زماني با يكي از معاونان وزير سابق راه و شهرسازي در دولت قبل يك ساعت پشت در اصلي ورودي بانك مركزي منتظر مانديم، اما ما را به داخل راه ندادند.
وي اظهار داشت: زماني برد الكتريكي يكي از هواپيماهاي ما خراب مي‌شد اما همين قطعه ساده الكتريكي را به ما ندادند و ما از ايران يك هواپيما اعزام كرديم تا بتواند مسافران را در اروپا جابه‌جا كند.
 
وي ادامه داد: ايران‌اير در شرايط اقتصاد مقاومتي اداره شد و مجبور بوديم با كاهش هزينه‌ها هما را سرپا نگه داريم. زماني چرخ يكي از هواپيماها را باز مي‌كرديم و به هواپيماي ديگر مي‌بستيم يا قطعه‌اي از يك هواپيما در مهرآباد باز مي‌كرديم و روي هواپيماي ديگري در فرودگاه امام(ره) نصب مي‌كرديم تا اجازه ندهيم پرواز‌هايمان لغو شود.
پرورش صندوق بازنشستگي هما را يكي از موارد زياندهي هما عنوان كرد و گفت: در اين 93 ماهي كه در دوره مديريتم حقوق پرداخت كرديم، 3 هزار و 850 ميليارد تومان دستمزد و حقوق پرداخت شد كه هزار و 150 ميليارد تومان آن مربوط به بازنشستگان بود در حالي‌ كه مي‌توانستيم با اين پول كارهاي بزرگي را براي هما انجام دهيم، يعني ماهانه حدود 7ميليون دلار، برخي ايرلاين‌ها با 7 ميليون دلار دو هواپيما مي‌خرند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار