کد خبر: 862384
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
دكتر مجيد ابهري
دكتر مجيد ابهري*
 
جامعه هنوز داغ پروانه 10 ساله از شيراز و ستايش پنج ساله را فراموش نكرده بود كه مرگ فجيع آتنا هفت ساله غمي بر دل جامعه گذاشت. قبل از ورود به بحث بايد گفت كه اظهار‌نظر افراد غير كارشناس و فاقد صلاحيت تخصصي در اينگونه موارد فقط باعث افزايش تنش فكري و اضطراب اجتماعي در جامعه مي‌شود، بنابراين اصحاب رسانه بايد در انعكاس نظريات بسيار دقت كنند. در آسيب‌شناسي اين حادثه مجموعه‌اي از عوامل از خانواده تا شرايط فرهنگي و اجتماعي و موارد ديگر بايد در نظر گرفته شوند. خانواده‌ها بايد از همراه‌كردن زيور‌آلات طلا به كودكان خود خودداري و به تذكرات پليس و نهادهاي انتظامي توجه كنند. پوشانيدن لباس‌هاي غير‌منطقي و نامتعارف به كودكان باعث جلب توجه بيماران جنسي‌شده و آنها را تحريك مي‌كند و از همين رو بايد در اين زمينه نيز توجه لازم صورت پذيرد.
 
ممكن است عده‌اي بگويند آتنا كودكي هفت ساله بوده است، اما در پاسخ به اين افراد بايد گفت وقتي منحرفان جنسي از حيوانات چشمپوشي نمي‌كنند، اينگونه كودكان طعمه مناسبي براي آنها هستند.
 
متأسفانه برخي مادران خواسته‌هاي خود را در فرزندان جبران مي‌كنند و اين رفتار باعث بروز بعضي از آسيب‌هاي رفتاري در كودكان مخصوصاً در سنين رشد مي‌گردد. در كنار خانواده، نهاد‌هاي فرهنگي و سازمان‌هاي متولي بايد به اين نكات توجه كنند. آتنا از بيكاري و براي جلوگيري از سر رفتن حوصله به همراه پدر به دستفروشي مي‌رفته است، اگر امكانات آموزشي رفاهي براي اوقات فراغت كودكان به صورت رايگان يا ارزانقيمت وجود داشت، هيچ‌وقت يك دختر هفت ساله مجبور به آمدن با پدر نمي‌شد. فرد جاني يك بيمار جنسي و قبلاً نيز سوابقي در اين زمينه داشته‌است، چرا بايد يك جاني اينگونه در جامعه رها باشد؟ نظارت و كنترل اينگونه افراد مي‌تواند ضامن سلامت جامعه مخصوصاً كودكان و نوجوانان شود. در نهايت اظهار‌نظر به صورت تك محوري كاري اشتباه است و بايد صاحبنظران و همچنين قانونگذاران در زمينه تهيه و تصويب قوانين حمايتي مخصوصاً حمايت از كودكان گام‌هاي عملي و مؤثر بردارند. اميدواريم اين حادثه تلخ هيچ وقت تكرار نشود.
 
* پژوهشگر و آسيب‌شناس اجتماعي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار