کد خبر: 862356
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
شاخصه‌هاي تشكيل كابينه کارآمد از ديدگاه وكلاي ملت
همزمان با نزديك شدن به مراسم تنفيذ و تحليف رئيس‌جمهور، گمانه‌زني‌ها در خصوص كابينه آينده نيز افزايش يافته است. در اين ميان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز كه قرار است به عنوان وكلاي ملت به وزراي پيشنهادي رأي اعتماد دهند، ديدگاه خود را در خصوص نحوه انتخاب وزرا و شرايط آنان براي تصدي سكانداري وزارتخانه‌هاي مختلف بيان كرده‌اند.
همزمان با نزديك شدن به مراسم تنفيذ و تحليف رئيس‌جمهور، گمانه‌زني‌ها در خصوص كابينه آينده نيز افزايش يافته است. در اين ميان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز كه قرار است به عنوان وكلاي ملت به وزراي پيشنهادي رأي اعتماد دهند، ديدگاه خود را در خصوص نحوه انتخاب وزرا و شرايط آنان براي تصدي سكانداري وزارتخانه‌هاي مختلف بيان كرده‌اند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در مراسم هشتمین کنفرانس بین‌المللی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد گفت: وزرای آینده باید این شجاعت را داشته باشند که وقتی مشکلی پیش‌روی خود می‌بینند به سمت حل آن بروند نه اینکه مشکلات باشدو درجلسات درد دل کنند.
در اين ارتباط نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر در مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به نزديك شدن به زمان اعلام اسامي هيئت وزيران از سوي رئيس‌جمهور، اظهار داشت: آنچه خير و صلاح ملت است و نتيجه بهتري به دنبال دارد، كارايي و كارآمدي وزرا و بخش‌هاي مختف دولت است.
محمدحسين فرهنگي بيان كرد: استفاده از نيروهاي كارآمد و داراي سعه صدر مناسب و معتقد به اهداف و آرمان‌هاي كشور، مي‌تواند مطلوب باشد و طبيعتاً مردم نيز از چنين كابينه‌اي استقبال بيشتري مي‌كنند.
وي افزود: اينكه افراد ضعيف اما وابسته به جناح‌ها و جريان‌ها بر سر كار بيايند سبب مي‌شود تا مردم مشكلاتي كه دارند رنج ببرند و احساس كنند مشكلات همچنان ادامه دارد.
فرهنگي در خصوص لزوم استفاده از افراد همسو با دولت در كابينه، گفت: اين موضوع بستگي به رويكرد مسئولان دولت دارد، اگر آنها اراده كنند كابينه فراجناحي تشكيل دهند، طبيعتاً مطلوب‌تر خواهد بود. عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: احتمال كارشكني اعضاي هيئت دولت به واسطه انتخاب افراد به صورت فراجناحي عملاً منتفي مي‌شود، شكل ديگر انتخاب اعضاي هيئت دولت شكل جناحي و بسته است كه اين شيوه را نفي مي‌كنم.
 
   كابينه جناحي زمين مي‌خورد
همچنين سيدعلي ادياني نيز با اشاره به اينكه در انتخاب وزرا از سوي رئيس‌جمهور و معرفي هيئت وزيران با دو پديده واقعيت و حقيقت روبه‌رو هستيم، گفت: نخست اينكه حق دولت منتخب است كه وزراي خود را در چارچوب‌ وعده‌هايي كه به مردم داده معرفي كند.
نماينده مردم قائمشهر و سوادكوه در مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه مجلس نيز وظيفه تعيين صلاحيت وزراي پيشنهادي را برعهده دارد، عنوان كرد: اين موضوع به عنوان حقيقتي است كه حق هر رئيس‌جمهور منتخب باشد كه همكاران خود را در چارچوب برنامه‌هاي خود برگزيند.
وي ادامه داد: از سوي ديگر واقعيت اين است كه با توجه به تجربه‌هاي بعد از انقلاب، دولت‌هاي تك‌بعدي كه صرفاً تكيه بر ليست جناحي داشته، با عينك جناحي هيئت وزيران را شكل داده و حتي رأي اعتماد از مجلس گرفتند عملاً نتوانستند كشور را به خوبي اداره كنند. ادياني در ادامه با بيان اينكه ملت ايران از بافت‌هاي سياسي مختلفي برخوردار بوده و با يك بال نمي‌تواند پرواز كند، يادآور شد: دولت‌هايي كه تلفيقي از نيروها و جريان‌هاي داراي پايگاه اجتماعي در درون ملت هستند، بسيار موفق‌تر عمل كرده‌اند. اين نماينده مردم در مجلس دهم افزود: از طرف ديگر هم رئيس‌جمهور منتخب از آراي خوبي برخوردار است و هم رقيب وي توانست آراي زيادي كسب كند و اين نزديك بودن آرا ميان رئيس‌جمهور منتخب و نفر دوم در تاريخ بعد از انقلاب بي‌سابقه است، لذا طبيعي است اگر دولت بخواهد به تجربه موفق دولت‌هاي گذشته عمل كند، با توجه به شعار «اعتدال» لازم است از ظرفيت همه گروه‌ها و جناح‌ها در كابينه استفاده كند.
وي تأكيد كرد: لازم است رئيس‌جمهور فهرستي تقديم مجلس كند كه در آن همانطور كه دولت متعلق به همه ملت و نظام است، نشان‌دهنده تركيب تمام سلايق و تفكرات قابل قبول درون انقلاب و نظام نيز باشد. عضو شوراي مركزي فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطرنشان كرد: هيئت وزيران قطعاً بايد از صلاحيت و كارآمدي برخوردار بوده و از شعارزدگي و حرف درماني بپرهيزد، همچنين بايد اقتصاد، ايجاد رونق در توليد و اشتغال را مورد توجه قرار دهد و اعضاي آن انقلابي، كارآمد، چالاك و قانون‌محور باشند تا در چارچوب منافع ملي در طول دوره چهارساله خدمت كنند.
  
  رأي رفيق و رقيب نبايد ملاك تشكيل كابينه باشد
محمدجواد كوليوند رئيس كميسيون شوراهاي مجلس هم در اين زمينه اظهار داشت: سهم‌خواهي براي تشكيل كابينه دولت در قاموس جمهوري اسلامي ايران نمي‌گنجد. نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه بايد چند معيار براي انتخاب وزرا و حضور در كابينه دولت مبنا قرار گيرد، بيان كرد: تدين، كارآمدي، مفيد بودن، انگيزه داشتن، منافع ملي را بر شخصي ترجيح دادن و اشراق تخصصي به وزارتخانه از جمله معيارهاي انتخاب وزرا باشد.
وي با بيان اينكه صحيح نيست كه در انتخاب اعضاي كابينه، رأي رفيق و رقيب را ملاك تشكيل كابينه قرار دهيم، افزود: اگر قرار بود مبناي تشكيل كابينه براساس رفاقت و رقابت باشد، به مثبتي دست نمي‌يابيم ولي اگر بر اساس معيارها و ملاك‌هاي پذيرفته اعضاي هيئت دولت انتخاب شوند، نتيجه مناسبي حاصل مي‌شود.
كوليوند با بيان اينكه درخواست ما از هيئت دولت اين است كه دولت براي تشكيل كابينه به تفكر چپ و راست نگاه نكند، متذكر شد: خواسته ما اين است كه به شاخص‌ها و معيارهاي متعارفي مانند خلاقيت، جواني، تخصص و تعهد در انتخاب اعضاي كابينه توجه شود.
 نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: رقيبان رئيس‌جمهور نمي‌توانند به واسطه رأي خود براي انتخاب هيئت دولت تعيين تكليف كنند، از طرف ديگر رفيقان دولت نيز نمي‌توانند براي تشكيل كابينه سهم‌خواهي كنند. رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور گفت: اگر از يك طيف براي تشكيل هيئت دولت استفاده كرديم به اين معناست كه نتوانسته‌ايم برنامه‌اي را براي حل مشكلات كشور در دستور كار قرار دهيم، امروز لازم است افراد لايق و مدير را از طيف‌هاي مختلف به كار گيريم و صرفاً توجه به چپ و راست براي تشكيل كابينه اقدام مناسبي نيست.  
 
   روحاني وزراي با روحيه جهادي و انقلابي انتخاب كند
امير خجسته در نطق ميان‌دستور در صحن علني پارلمان با اشاره به موضوع كابينه دوازدهم اظهار داشت: از رئيس‌جمهور مي‌خواهيم افراد توانمند، برنامه‌ريز با روحيه جهادي و انقلابي و متخصص را براي كابينه دوازدهم انتخاب كند. وي با بيان اينكه رئيس‌جمهور در انتخاب وزرا جوان‌گرايي كند، افزود: رئيس‌جمهور افراد بي‌حاشيه و همچنين كساني را به عنوان وزير انتخاب كند كه با مجلس تعامل خوبي داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار