کد خبر: 862346
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
وزير نيرو با تأكيد بر اينكه نبايد در سدسازي افراط و تفريط كرد از توقف و خروج ۵۰ سد از برنامه اجرايي وزارت نيرو و همچنين مشكلات ساختاري شبكه برق كشور خبر داد.
وزير نيرو با تأكيد بر اينكه نبايد در سدسازي افراط و تفريط كرد از توقف و خروج ۵۰ سد از برنامه اجرايي وزارت نيرو و همچنين مشكلات ساختاري شبكه برق كشور خبر داد.
به گزارش فارس، حميد چيت‌چيان با حضور در برنامه نگاه يك با اشاره به اينكه با آغاز به كار دولت يازدهم 145 سد در حال احداث و اجرا بود، گفت: با بررسي‌هاي زيست‌محيطي و فني انجام شده به اين نتيجه رسيديم كه 50 سد از برنامه اجراي وزارت نيرو خارج شد.  وي افزود:در امر سدسازي بايد معيارهاي فني در نظر گرفته شود بنابراين بايد اذعان داشت كه در سدسازي نبايد افراط و تفريط شود.  چيت‌چيان اضافه كرد: تلاش كرديم كه برنامه سدسازي خود را منطقي كنيم چراكه تنها ابزار مديريت منابع آب احداث سد نيست.
وزير نيرو با اشاره به اينكه مديريت منابع آب را مي‌توان با آبرساني، احداث تصفيه‌خانه‌ها و بازچرخاني آب نيز انجام داد، تأكيد كرد: نمي‌توان در شرايط فعلي كشور از سدسازي چشمپوشي كرد چراكه اگر سدهاي پنج‌گانه تهران نبود چگونه مي‌توانستيم برای جمعيت 10 ميليون نفري تهران تأمين آب انجام دهيم.
 
   سد گتوند
وي در پاسخ به موضوع مشكلات ايجاد شده در سد گتوند نيز گفت: كارگروهي متشكل از وزارت نيرو، جهاد كشاورزي، برنامه و بودجه و محيط‌زيست براي بررسي مشكلات سد گتوند زير نظر رئيس‌جمهور تشكيل و علاج‌بخشي اين سد به دانشگاه تهران محول شد.
چيت‌چيان افزود: علاج‌بخشي و راهكارهايي مشخص شد و وزارت نيرو نيز بر همان مبنا در حال پيش بردن كار است، بنابراين حل مشكل اين سد كه در دولت‌هاي قبل احداث شده است بر اساس شرايط علمي و فني در حال برطرف شدن است.
وي در خصوص مشكل سد هامون نيز گفت: مذاكرات متعددي با دولت افغانستان در خصوص تالاب هامون صورت گرفته است چراكه اين تالاب متعلق به هر دو كشور است و تأثير بسزايي در شرايط زيست‌محيطي دارد، اگر تالاب هامون خشك شود مشكلات زيادي ايجاد مي‌كند و خطرناك است.
چيت‌چيان در خصوص خاموشي‌هاي اخير در كشور گفت: خاموشي‌هاي رخ داده ناشي از كمبود توليد برق نيست و حادثه در شبكه برق در تمام دنيا رخ مي‌دهد اما به هر حال شبكه برق مشكل ساختاري دارد كه بايد اصلاح شود.
وي افزود:قيمت آب و برق بايد واقعي شود و همانطور كه قانون هدفمندي يارانه‌ها بر آن تأكيد كرده است بايد قيمت برق و آب تا پنج سال واقعي مي‌شد كه متأسفانه نشد.
وي با بيا‌ن اينكه به‌‌رغم كمبود منابع آب، خشكسالي و پديده گرمايش جهاني الان با اتكا به توانمندي‌هاي ملي قادريم كشاورزي صنعتي و نياز شرب مردم را به خوبي تأمين كنيم، گفت: حدود 92 درصد آب در بخش كشاورزي، 6 درصد در مصارف شرب و بهداشتي و 2 درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار مي‌گيرد لذا بايد بهره‌وري آب در بخش كشاورزي ارتقا پيدا كند.
وزير نيرو با اشاره به اينكه منابع آب در سال 100 ميليارد متر مكعب است، عنوان كرد: موضوع آب گران كردن آن نيست، هر محصول و هر كالايي بايد به قيمت خود عرضه شود، كشاورزاني كه آب از چاه برداشت مي‌كنند هيچ پولي پرداخت نمي‌كنند يا اينكه مصرف‌كنندگان آب در منزل قيمت بسيار كمي را پرداخت مي‌كنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار