کد خبر: 862345
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
سومين جلسه رسيدگي به اتهامات دست راست زنجاني در دادگاه
جلسه سوم رسيدگي به اتهامات مهدي شمس متهم رديف دوم پرونده فساد نفتي در شرايطي برگزار شد كه متهم اين پرونده خواستار رسيدگي به نامه چهار وزير دولت قبل شد كه با پاسخ‌هاي صريح قاضي پرونده مواجه شد.
جلسه سوم رسيدگي به اتهامات مهدي شمس متهم رديف دوم پرونده فساد نفتي در شرايطي برگزار شد كه متهم اين پرونده خواستار رسيدگي به نامه چهار وزير دولت قبل شد كه با پاسخ‌هاي صريح قاضي پرونده مواجه شد.
به گزارش «جوان»، مهدي شمس كه دست راست بابك زنجاني در پرونده فساد نفتي بوده است، به اعدام محكوم شده است اما با اعتراض به حكم خود، در دادگاه تجديدنظر حاضر شد و به سؤالات قاضي مقيسه پاسخ داد. شمس مسئوليت اصلي در تحويل نفت و محموله‌ها و همچنين فروش آنها را بر عهده داشت ولي در جلسه دادگاه، به شكلي جالب خود را هيچ‌كاره عنوان كرد. در اين جلسه شمس به دنبال فرار از ارتباط عميق خود با زنجاني بود و گفت نستراداموس نبودم كه به نيت زنجاني پي ببرم بلكه نهادهاي امنيتي پس از كلي بررسي، به موضوع رسيدند. من اصلاً نمي‌دانستم به زنجاني پول نقدي هم داده‌اند.   پس از اين اظهارات، قاضي مقيسه گفت: زنجاني گله داشت كه ارز‌فروش نبوده در حالي كه كارهاي اوليه وي ارز‌فروشي و كارهاي آرايشي بوده است. شخص فلاح و شما بوديد كه زنجاني را به مسئولان معرفي كرديد و او را چهره‌اي داراي دو بانك مستعد در فروش نفت معرفي كرديد.
 
من از مردادماه وارد شدم
با ارائه مستندات از سوي قاضي، شمس گفت كه زنجاني دروغ مي‌گويد. متهم خطاب به قاضي دادگاه و در ادامه دفاعيات خود گفت: شما (قاضي) گفتيد هر كسي كه به زنجاني كمك كرده، شريك است بنابراين بايد آن چهار وزيري كه نامه نفتي را امضا كردند و بقيه افراد هم شريك جرم زنجاني محسوب شوند. در انگليس جرمي كه براي من تعريف شده، قاچاقچي دور زدن تحريم است. افراد امين زنجاني را به من معرفي كردند و تأكيد شده كه براي شكستن تحريم وارد ميدان مي‌شويم. اعتبارات نجومي كه شركت ملي نفت داده، مقدم بر كارهاي نفتي بوده و از فروردين اين اعتبارات داده شده در صورتي كه من از مرداد ماه وارد شدم.
 
  من معرفي نكردم
در اين لحظه قاضي گفت: اينكه مي‌گوييد افراد امين زنجاني را به شما معرفي كرده، درست نيست. شما قبل از بابك با «و. د» آشنا بوديد. متهم گفت: من بابت فروش نفت به هيچ وجه معرفي نكردم بلكه آقاي «ك. د» جلسه‌اي با زنجاني گذاشته بود كه من هم رفتم.  شمس گفت: مؤسسه‌ اي‌سي‌تي بنكرز و اف‌اي‌آي‌بي ‌با بانك‌هاي كارگزار در ايران كار مي‌كردند و تأييديه وزارت اطلاعات و بانك مركزي را داشته است و چهار وزير هم نامه زدند.
 
 بانک خارجی را بزک کردید تا بانک ملت هم شریکشان بود
واكنش قاضي به اين اظهارات شمس هم جالب بود: «‌شما و فلاح اين دو بانك را به‌گونه‌اي در نزد مسئولان جلوه داديد كه آمدند بانك ملت را هم شريك كردند و گفتيد بابك كسي است كه بانك ملت هم شريكش است. آقاي «و. د» در اظهارات خود گفته كه شمس زنجاني را معرفي كرده است. شما در فروش نفت به زنجاني نقش داشتيد يا خير؟»
 
  ورود نماينده دادستان
نماينده دادستان هم پس از اجازه از قاضي اظهار كرد: در اينجا فقط بحث معرفي مطرح نيست بلكه در كنار آن كلي كار هم انجام شده است. شما در اين قراردادها نقش مؤثر داشتيد. هيچ كس نگفته صرف معرفي جرم است اما وقتي يك سري اعمال كنار هم قرار مي‌گيرد، يك شبكه به‌وجود مي‌آيد. خانم «م» در تشكيلات زنجاني، يك نقشي را ايفا مي‌كند، آقاي «ص» در تاجيكستان يك نقش ديگر دارد، كارمندان ديگر زنجاني در بحث ساخت مهر يوروسف به شكل ديگر عمل مي‌كنند. زنجاني در قالب يك مؤسسه يك ال‌سي صادر كرده و تأييد‌كننده هم بانك خودش است كه اصلاً بانك نيست بلكه يك ماشين جعل بوده است. در اين شبكه مجرمانه كه منتج به عدم برگشت وجوه شد، بحث نفت است. نگوييد كالا را به من ندادند. نقش شما خيلي فعال‌تر از اينهاست. شما در رأس هرم، اين بار را مديريت مي‌كرديد.
نجفي ادامه داد: 2/1 ميليارد يورو نفت تحويل شما شده، بنابراين اظهار نكنيد كه هيچ نقشي نداشتيد. در وجوه نقدي هم كه به زنجاني دادند، نقش شما در تبديل اين وجوه و خريدها بسيار محرز است. خواهش مي‌كنم به جاي اينكه بگوييد معرفي جرم است، به سلسله اقدامات خود بپردازيد. كجاي كيفرخواست آمده كه معرفي جرم است.
 
من خودم اطلاع دادم!
شمس در پاسخ به اظهارات نماينده دادستان گفت: شركت ايزو خريدار و شركت نفت هم فروشنده بوده است. ال‌سي داده و ال‌سي را هم قبول كردند. بايد ال‌سي‌ها را چك مي‌كردند و من در اين قضيه نقش نداشتم. در رابطه با 4/1 ميليارد دلار هم من اصلاً نقشي نداشتم و روحم نيز خبر نداشت. در رابطه با فال نيز من به وزارت اطلاعات و شركت نفت گزارش دادم و 20 نامه هم براي مقام محترم تحقيق نوشتم و فراتر از وظيفه خود عمل كردم.
 
 قاضی: شما به زنجانی اعتبار دادید
مقيسه اما گفت: زنجاني كه خودش انجام نداده است. با تأييد شما دو فرد، آقايي كه هيچ اعتباري نداشته، معتبر معرفي شده است. اظهارات زنجاني و مسئولان نشان مي‌دهد كه شما او را تأييد كرديد.
شمس هم گفت: زنجاني از قبل با وزير رفيق بوده است. طبق اظهارات نماينده دادستان، از 4/1 ميليارد دلار، 600 ميليارد به پيمانكاران و 600 ميليارد نيز به صرافي سفير آلتين داده شده، چرا رد‌يابي نشده است. تنها جايي كه شفاف است، اونر اير و فال است. درخواست دارم يك دادگاه غيرعلني گذاشته شود و در رابطه با خيلي مسائل صحبت شود شايد صلاح نباشد.
 
  چرا ممانعت كردي؟
قاضي مقيسه در آخرين بخش از دادگاه ديروز با اشاره به اظهارات اخير عليرضا زيباحالت منفرد در خصوص شمس اظهار كرد: شما از بازگشت محموله نفتي به ايران ممانعت كردي؟
شمس گفت: من به خاطر ضرر و زيانش گفتم. من مي‌خواستم از بابت خيرخواهي كمك كنم. وگرنه به من ربطي نداشت.
مقيسه گفت: آقاي زنجاني مي‌گويد مجري كارهاي ما آقاي شمس و فلاح بوده‌اند.
 
 متهم: ایمیل‌های زنجانی موجود است
شمس گفت: اصلاً چنين چيزي نيست و ايميل‌هاي زنجاني موجود است.
نماينده دادستان گفت: در جلسه با آقاي الف و بحث 300 ميليون يورو مطرح شد و قرار بود اف‌اي‌آي‌بي‌ ‌پرداخت كند و شما كه اطلاع داشتيد از اينكه بانك اف‌اي آي بي‌ با 4 ميليون دلار خريداري شده، چرا اطلاع نداديد؟
 
 قاضی: شما به دنبال شکار پول‌ها بودید
مقيسه هم خطاب به متهم گفت: مگر نمي‌گوييد دلسوز بوديد، چرا اطلاع ندايد، شما به دنبال شكار پول‌ها بوديد.
جلسه سوم روز گذشته به پايان رسيد و شمس با فرار از پاسخگويي و عدم ارتباط عميق با زنجاني سعي كرد با ارائه آدرس‌هاي انحرافي روند دادگاه را تغيير دهد كه با مستندات دادگاه رو‌به‌رو شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار