کد خبر: 862340
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
معاون حقوقی شورای عالی انجمن‌های ایثارگران:
معاون حقوقی شورای عالی انجمن‌های ایثارگران شاخصه‌های پیشنهادی این انجمن را برای انتخاب رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت دوازدهم ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار «جوان»، یوسف مجتهد درباره شاخصه‌های کلی انتخاب ریاست بنیاد شهید، گفت: ما طی نامه‌ای رسمی شاخصه‌هایی که نیاز است معاونت ریاست جمهوری و ریاست بنیاد شهید داشته باشد را به رئیس جمهور اعلام کرده‌ایم تا به کمک آن و انتخاب یک رئیس توانا ضعف‌های گذشته رفع شده و اشتباهات جبران شود، متأسفانه انتصابات دو دوره اخیر مشکلات ایثارگران را بیشتر از گذشته کرده است و به دلیل مسائل مختلفی که در بنیاد بوجود آمد دیگر مسئولین نیز نتواستند اقدامات موثر مورد نیاز جامعه ایثارگر را به ثمر برسانند، از همین رو در شورا تصمیم گرفته شد برخی شاخص‌های عمومی برای انتخاب ریاست بنیاد منعکس شود.

مجتهد در ادامه بیان کرد: حجت الاسلام شهیدی درسخنرانی‌های خود می‌گفت روزی که من عهده دار مسئولیت بنیاد شهید شدم فکر می‌کردم باکاری مطابق سه وزارتخانه روبرو هستم اما حالا می‌گویم حجم کار در بنیاد از 5 وزارتخانه نیز بیشتر است. همانطور که رئیس بنیاد اشاره کرده حجم فعالیت‌ها و مطالبات در بنیاد شهید بسیار زیاد است و همین موضوع، کار مدیر آن را سخت‌تر می‌کند. لذا به دنبال آن هستیم کسی عهده دار مسئولیت باشد که معتقد به فرهنگ ایثارگران و رسیدگی به آنان باشد و بتواند مشکلاتی که نادانسته برای مجروحین و خانواده شهدا پیش آمده به همراه سهل انگاری‌ها و کوتاهی‌ها را رسیدگی و حل کند. وقتی مقام معظم رهبری فرمان تجمیع بنیاد شهید و بنیاد جانبازان و ستاد آزادگان را دادند یک نکته اساسی در آنجا ذکر کردند که این اتفاق مشروط به نهادی بودن باشد. تفاوت‌هایی میان ساختار نهاد و وزارتخانه و سازمان‌ها است. در نهاد شما در ابتدای امر به فکر امکانات و تجهیزات مستقر در آنجا نیستید و کاغذبازی‌ها در نظام نهادی به شدت کاهش پیدا می‌کند و کارها سرعت بهتری دارد.

معاون حقوقی شورای عالی انجمن‌های جانبازان با اشاره به حساسیت‌های کار در بنیاد شهید تصریح کرد: مدیری می‌خواهیم که جوان و با سابقه مدیریت سطح کلان و حتی الامکان عضو جامعه ایثارگری باشد. برنامه جامعی داشته باشد، زیرا کسانی که بدون برنامه وارد بنیاد شدند در واقع زمان را برای برنامه ریزی به هدر دادند. برخی مدیران گاهی در طی دو سال هم نتوانستند فضای بنیاد را شناخته و به این دلیل لطمات زیادی به آن وارد کردند. مدیر انتخابی باید در جامعه ایثارگری خوشنام باشد زیرا کسانی بودند که در تصدی مسئولیت‌های مختلف در بنیاد افرادی را از بیرون آورده و مدیریت را حزبی و جناحی کردند. به این مسائل باید توجه شود.

وی با اشاره به توانمندی مدیر پیشنهادی با نهادها و قوای سه گانه گفت: رئیس بنیاد باید توانایی ارتباطات قوی با سایر دستگاه‌ها را داشته باشد. وقتی فردی این توان را ندارد، نمی‌تواند انسجام مدیریتی خود را حفظ کند و از قوانین حاکم بر بنیاد دفاع کرده و مطالبات ایثارگران را در دستگاه‌های مربوط پیگیری کند. همانطور که مدیران فعلی بنیاد همچنان نتوانستند ارتباط خوبی با نیروهای مسلح برقرار کنند و مشکلات ایثارگران از ناحیه نیروهای مسلح معطل این تعامل مانده است. همچنین مسئولان بنیاد با نمایندگان مجلس تعامل کاملی نداشتند و مشکلات قانونی آنان بر زمین مانده است.

مجتهد افزود: اینها نشان دهنده آن موضوع است که تعامل با مجلس، دولت و سایر مجموعه‌ها یکی از مشکلات بنیاد است. مدیر انتخابی بنیاد می‌بایست با تشکل‌ها و جامعه ایثارگری تعامل داشته باشد و این تعاملات را پیگیری کند. اینها اهم شاخص‌هایی بود که ما خدمت رئیس جمهور ارسال کرده و از او تقاضا کردیم در انتخاب رئیس جدید نظرات مسئولین را به نظرات ایثارگران نزدیک کند و نگاه ایثارگران در این موضوع لحاظ شود.

مجتهد با اشاره به عمده مسائل ایثارگران گفت: بیشترین مشکلات ایثارگران بحث بودجه و منابع نیست بلکه مدیران کم توان است که از ارتباط عالی با مجموعه‌های زیرنظر خود عاجز هستند و نمی‌توانند حقوق آنها را مطالبه کنند. به عنوان مثال قانون سهم 30 درصدی استخدام ایثارگران را پیش بینی کرده است اما اکثر نهادها از اجرای آن فرار می‌کنند درحالی که این موضوع به صراحت در ماده دو قانون جامع آمده است. اگر مدیر ایثارگران توانمند و در تعامل خوب با دستگاه‌ها باشد این مشکلات کمتر خواهد شد. مشکل دیگری که بنیاد تاکنون با آن دست و پنجه نرم کرده است مشکل رویه‌هاست. گاهی روش‌ها تبدیل به معظلی برای پیگیری و خدمت به ایثارگران شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: حوزه کارشناسی یکی از این مشکلات است به عنوان مثال یکی از معاونت‌های بنیاد شهید معاونت حقوقی و امور مجلس است که در هیچ دوره‌ای معاونی که شرایط لازم برای این پست را داشته باشد در بنیاد مسئولیت نگرفته است. معمولا معاونان این بخش بسیار ضعیف و ناتوان در تخصص خود هستند و حتی در ارائه یک طرح معمولی نیز عاجز بودند. طبق مصوبه مجلس، مسئول رسیدگی به مشکلات رزمندگان ساتا معرفی شده است. اما کسی در بنیاد به این موضوع توجهی نمی‌کند. حتی وزارت دفاع نیز با توجه به این قضیه در غفلت به سر می‌برد. هنوز رزمندگان بسیاری داریم که دائما از ما می‌پرسند برای حل مشکلاتمان به کجا برویم؟ این مشکلات در ساختار اداری دولت است. موضوع مشاور ایثارگران در وزارتخانه‌ها موضوعی است که باید به آن اهمیت داد. این مشاوران جلسات مختلفی داشته و شرح وظایفی دارند اما وقتی وارد فاز اجرایی قوانین می‌شویم، می‌بینیم نسبت به مصوبات قانون اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار