کد خبر: 862181
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
اقدام رژيم صهيونيستي مبني بر بستن مسجدالاقصي به روي نمازگزاران فلسطيني، خشم جهان اسلام را در پي داشته است.
اقدام رژيم صهيونيستي مبني بر بستن مسجدالاقصي به روي نمازگزاران فلسطيني، خشم جهان اسلام را در پي داشته است. کميته‌هاي مقاومت در غزه، بسته شدن مسجدالاقصي از سوي رژيم صهيونيستي را اعلام جنگ دانست. اتحاديه عرب و سازمان همكاري اسلامي نيز به سران صهيونيست هشدار دادند كه اين اقدام به تشديد تندروي و افزايش بحران مي‌انجامد.
 
اقدام رژيم صهيونيستي در بستن درهاي مسجدالاقصي واكنش تند گروه‌هاي مقاومت فلسطين و جهان اسلام را به دنبال داشته است. به گزارش پايگاه العهد، کميته‌هاي مقاومت در غزه روز شنبه اعلام کرد که بسته شدن مسجدالاقصي از سوي رژيم صهيونيستي و جلوگيري از اداي نماز در اين مسجد، اعلام جنگ است. کميته‌هاي مقاومت تأکيد کرد که امت اسلامي بايد به ياري مقدسات خود بشتابد. جنبش مقاومت اسلامي حماس هم اعلام کرد که اين جنبش اقدام دولت صهيونيستي در بستن مسجدالاقصي را بسيار خطرناک مي‌داند. به گزارش مرکز اطلاع‌رساني فلسطين، فوزي برهوم، سخنگوي اين جنبش طي بيانيه‌اي از تمامي آحاد ملت فلسطين خواست در واکنش به اين اقدام به انتفاضه قدس شدت بخشيده و با اشغالگران صهيونيست در مناطق مرزي درگير شوند و از مسجدالاقصي حراست و پاسداري کنند و تمامي معادلات دشمن صهيونيستي را بر هم زنند. ابو احمد فواد، معاون دبيرکل جبهه مردمي براي آزادي فلسطين نيز در واكنش به اقدام اسرائيل تأکيد کرد: «اين عمليات شهادت‌طلبانه جوانان فلسطيني در مسجدالاقصي سرآغاز انتفاضه‌اي جديد خواهد بود.»
 
ابو احمد فواد در گفت‌وگو با شبكه الميادين گفت: «اين يک پيشرفت بي‌سابقه در عمليات شهادت‌طلبانه به شمار مي‌رود، زيرا چند روز پيش نيز يک عمليات ديگر در باب العامود روي داد. بنابراين اين عمليات از باب العامود آغاز شد و امروز آن را در الاسباط و در داخل مسجدالاقصي مي‌بينيم. اين نشان‌دهنده تأکيد همه ملت ما در همه خاک فلسطين بر اين مطلب است که قدس پايتخت فلسطين است و ملت فلسطين و قهرمانان و جوانان فلسطيني از مقدسات دفاع مي‌کنند.» روز جمعه در پي يک عمليات استشهادي جديد در نزديکي باب‌العامود در داخل محوطه مسجدالاقصي در قدس اشغالي، سه فلسطيني به شهادت رسيدند و پنج صهيونيست نيز زخمي شدند که دو تن از صهيونيست‌ها در پي شدت جراحات وارده به هلاکت رسيدند.
 
در پي اين عمليات، پليس رژيم صهيونيستي دروازه‌هاي شهر قديمي در قدس و مسجدالاقصي را بست و به نمازگزاران اجازه ورود به اين مسجد را نداد و از ورود شيخ حسين، خطيب مسجدالاقصي به اين مكان جلوگيري کرد. به گزارش شبکه اسکاي نيوز، در پي عمليات شهادت‌طلبانه، پليس رژيم صهيونيستي تعدادي از نزديکان عاملان اين عمليات را طي عمليات يورش به محله عين النبي در شهر ام‌الفحم، زادگاه اين جوانان بازداشت کرد. اين نخستين بار از سال 1967 ميلادي به شمار مي‌رود که رژيم صهيونيستي مانع از برگزاري نماز جمعه در مسجدالاقصي شد. نزديک به دو سال از آغاز انتفاضه قدس مي‌گذرد، اما جوانان فلسطيني، بدون تشكيلات سازماني و دستور از سوي هيچ يک از گروه‌هاي مبارز، به شکل خودجوش اقدام به حمله به نظاميان صهيونيست كرده­اند.
 
خشم جهان اسلام
جهان اسلام نيز همسو با گروه‌هاي مقاومت فلسطين، به اقدام اشغالگران واكنش نشان دادند. احمد ابوالغيط، دبيرکل اتحاديه عرب با محكوم كردن اين اقدام گفت که اقدامات رژيم صهيونيستي در قدس اشغالي به تشديد تندروي و افزايش بحران مي‌انجامد. به گزارش الميادين، سازمان همکاري اسلامي هم بسته شدن مسجدالاقصي توسط رژيم صهيونيستي و جلوگيري از برگزاري نماز جمعه در آن را محکوم کرد. احمد الخطيب، رئيس دانشگاه الازهر اقدام اشغالگران در بستن مسجدالاقصي را يک عمل تحريک‌آميز خواند و گفت: «اين عمل، خشم مسلمانان را در تمام نقاط جهان برخواهد انگيخت.» اتحاد جهاني علماي مسلمان نيز ضمن محكوميت اين اقدام گفت: «آن زمان که اسرائيل دست به اعمال جنايتکارانه و خطرناک مي‌زند و مانع از آن مي‌شود که مسلمانان در يکي از مقدس‌ترين اماکن مذهبي، نتوانند فرايض الهي خود را به جاي آورند. امت اسلامي کجا هستند؟ آنها تنها نظاره‌گر هستند.» وزارت امور خارجه ترکيه هم خواستار باز شدن درهاي اين مسجد به روي نمازگزاران مسلمان شد.
 
موضع متفاوت بحرين و عربستان
در شرايطي كه بسياري از مقامات جهان اسلام بسته شدن مسجدالاقصي را محكوم كرده و نسبت به عواقب آن هشدار دادند، اما برخي كشورهاي مرتجع عرب موضع متفاوتي را در پيش گرفتند. به گزارش روزنامه قدس‌العربي، خالد بن احمد، وزير امور خارجه بحرين جمعه شب با انتقاد از عمليات سه جوان فلسطيني در اطراف مسجدالاقصي‌، در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت: «نماز در مسجدالاقصي حق مسلم مسلمانان است، اما مسئله کشته شدن پليس رژيم صهيونيستي معاهدات و به ويژه کنوانسيون چهارم ژنو را از آن باز مي‌دارد.» توئيت خالد بن احمد با واکنش شديد کاربران روبه‌رو شد که در پي آن وزير امور خارجه بحرين را طرفدار رژيم صهيونيستي خواندند. همچنين احمد بن سعيد القرني يک مفتي سعودي در صفحه توئيتري خود ادعا کرد: «آيا حرمت خون مسلمان فلسطيني کمتر از مسجدالاقصي است؟ از خدا بترسيد و خون مردم را مباح نکنيد، چه کسي گفته است که مرگ در راه مسجدالاقصي شهادت است؟» القرني از مردم فلسطين خواست از رهبران ماجراجوي خود پيروي نکنند، زيرا فلسطيني­‌ها هيزم جنگي محکوم به شکست شده‌­اند. حمايت رژيم­‌هاي مرتجع عرب از اسرائيل در حالي است كه در ماه‌هاي اخير گزارش‌هاي زيادي از عادي‌سازي روابط بين عربستان سعودي و شيوخ خليج فارس با رژيم صهيونيستي منتشر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار