در دنيا مرسوم است كه بخشي از سود بنگاهها جهت ارتقاي تكنولوژي مورد استفاده قرار گيرد اما متأسفانه در ايران آنقدر به اين مهم بيتوجهي شده است كه عقبماندگي در تكنولوژي برخي بنگاهها را در معرض مرگ قرار داده است، در همين راستا معاون وزير صنعت گفت: در دنيا، تمام بنگاهها بعد از طي دوره مقدماتي، ميانسالي و كهولت به مرحله خروج از بازار ميرسند، پس بنگاههايي كه خود را با تكنولوژي روز تطبيق ندهند، از دور خارج خواهند شد.
منصور معظمي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در نشست خبري گفت: قرار بر اين است كه در 50 سال دوم، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران(ايدرو) به سمت تغيير رفته و با واگذاري بنگاهها به بخش خصوصي، از اين بخش حمايت كند. وي افزود: سازمان گسترش و نوسازي، نه رقيب بخش خصوصي بوده و نه از اين پس خواهد بود. ما ۱۸ طرح داريم كه در دست اجراست و تنها سهام يك طرح به صورت ۱۰۰ درصدي در اختيار ايدرو است ولي مابقي در اختيار بخش خصوصي قرار دارد. وي گفت: 8/8 ميليارد دلار در قالب ۱۷۲ طرح بعد از برجام سرمايهگذاري شد كه 5/5 ميليارد دلار از آن اجرا شده و مابقي هم در حال پيگيري و انجام است. وي افزود: در بخش توليد سال گذشته افزايش چشمگيري داشتيم. آهن، فولاد، فرش ماشيني، دارو و محصولات پتروشيمي از توليداتي است كه افزايش داشته است. معظمي گفت: سال گذشته دولت تصويب كرد ۱۷ هزار ميليارد تومان در قالب تسهيلات در اختيار ۲۴ هزار صنعتي و كشاورزي قرار گيرد. اين واحدها توانستند با اين تسهيلات مشكلات نقدينگي خود را حل كنند.
وي با اشاره به مصوبه دولت براي افزايش ميزان تسهيلات گفت: امسال ۳۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات در اختيار واحدهاي صنعتي، معدني و اصناف قرار خواهد گرفت. وي خاطر نشان كرد: ما ۱۸ طرح به ارزش ۶۰ هزار ميليارد تومان در دست اجرا داريم كه از طريق منابع داخلي و خارجي در حال انجام است. براي حدود ۸ هزار نفر در سال ۱۳۹۶ به صورت مستقيم و غيرمستقيم در اين ۱۸طرح اشتغالزايي خواهد شد.
اين مقام مسئول در ادامه گفت: توقع ما از دولت و مجلس اين است كه به سازمانهاي توسعهاي مانند ايدرو اجازه درآمدزايي بدهد. ما درآمدزايي ميكنيم اما به خزانه واريز ميكنيم و دولت از خزانه به ما چيزي پرداخت نميكند. وي ادامه داد: سهم ايدرو در تمام مشاركتها سهم غيرمديريتي است و مديريت با بخش خصوصي و شركتهاي خارجي است. وي در تشريح بخشي از طرحهاي اين سازمان گفت: توليد گيربكس اتوماتيك با بلژيكيها با سرمايهاي حدود ۴۰ ميليون يورو با اشتغالزايي ۱۰۰ نفر، طرح تاير سيستان و بلوچستان با سرمايه ۱۶۰ ميليون يورو و اشتغالزايي هزار و 600 نفر كه ۱۰۰ درصد متعلق به ايدرو است. وي افزود: ۲۸ موافقتنامه بعد از برجام در ايدرو امضا شده است. ما هيچ راهي نداريم به جز اينكه درآمدزايي كنيم چون دولت كه به ما پول نميدهد،البته توقعي هم نداريم.
معظمي ادامه داد: ما در تلاش هستيم اين موافقتنامهها را تبديل به قرارداد كنيم. در حال حاضر حدود هفت يا هشت مورد تبديل به قرارداد شده است. وي افزود: ما بايد قراردادهايي را ببنديم كه منافع دو طرف را تضمين كند، ما بايد به اهداف خود برسيم و توانمندي داخلي افزايش پيدا كند.
معاون وزير صنعت تصريح كرد: شركتهاي خارجي عادت كردهاند و علاقهمند به واردات هستند، ما نبايد واردات را براي آنها تسهيل كنيم. ما در مقابل واردات مقاومت ميكنيم، اگرچه مذاكرات طولاني ميشود اما به انتقال تكنولوژي و افزايش توان توليد داخلي فكر ميكنيم.
معظمي در توضيح قرارداد ايدرو با رنو گفت: خود وزير صنعت توضيحات كامل را خواهد داد. با كارخانهاي كه خريدهايم كار را امسال شروع ميكنيم. كارخانه در حال حاضر روزي هفت دستگاه توليد دارد كه برنامه توليد روزانه ۱۱ دستگاه است.