کد خبر: 861998
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
ايران هنوز موضع رسمي له يا عليه توافق آتش‌بس هفته قبل بين روس‌ها و امريكا نگرفته، ولي امريكايي‌ها در محافل غيررسمي ابراز ترديد كرده‌اند كه روس‌ها بدون همراهي ايران بتوانند آتش‌بس در جنوب غربي روسيه را سرپا نگه دارند.
به گزارش «جوان»، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا روز پنج‌شنبه از همكاري روسيه با امريكا براي برقراري آتش‌بس در دومين منطقه در سوريه خبر داد. هرچند ترامپ نگفته كه دومين منطقه‌اي كه امريكا با روسيه بر سر آن در حال مذاكره است، كجاست ولي برخي ناظران مي‌گويند بعد از توافق امريكا و روسيه براي آتش‌بس در مناطق جنوب غربي سوريه در نزديكي مرزهاي سرزمين‌هاي اشغالي، دومين منطقه مورد مذاكره دو طرف، احتمالاً منطقه جنوب‌شرقي سوريه در مرز عراق و به طور خاص گذرگاه تنف خواهد بود؛ جايي كه در پي نزديك شدن حشدالشعبي عراق به نزديكي مرز سوريه، هفته‌ پرتنشي را پشت سر گذاشت و برخي ناظران احتمال درگير شدن متحدان روسيه با نيروهاي امريكايي را نيز در آن مناطق منتفي نمي‌دانستند. 
 
مذاكرات امريكا و روسيه براي برقراري آتش‌بس در دومين منطقه در سوريه در حالي در حال انجام است كه ناظران حتي در مورد پايداري آتش‌بس در جنوب ‌غربي سوريه هم ترديد دارند. سوران بوتوبكوف، كارشناس روس در بنياد جيمز تاون در گفت‌و‌گو با بيزينس اينسايدر گفته كه روسيه تلاش دارد برخي متحدان خود را در پيمان امنيت دسته‌جمعي از جمله قرقيزستان و قزاقستان براي نظارت بر آتش‌بس وارد سوريه كند، با اين اميد كه نفوذ همپيمانان خود را در خاورميانه افزايش دهد. به گفته او، توافق براي وارد كردن متحدان مسكو براي نظارت بر آتش‌بس سوريه در جريان مذاكره ماه مي بين روسيه، ايران و تركيه در آستانه صورت گرفته است. ظاهراً روس‌ها با وارد كردن متحدان خود در پيمان امنيت دسته‌جمعي به سوريه علاوه بر تلاش براي محدود كردن ناتو در سوريه، سعي دارند زمينه بيشتري براي تضمين اجراي توافق خود با امريكايي‌ها نيز فراهم كنند؛ توافقي كه فارين پاليسي روز گذشته بخش‌هايي از جزئيات آن را منتشر كرد و نوشت كه بخش مهمي از آن خواستار جلوگيري از ورود رزمندگان مورد حمايت ايران به بخش استراتژيك سوريه در نزديكي مرزهاي اسرائيل و اردن است.
 
با اين حال، ديپلمات‌هاي سابق امريكايي و ناظران در اين باره كه آيا اين توافق آتش‌بس بدون تضمين ايران، قابل اتكا و پايدار خواهد بود يا نه، ابراز ترديد مي‌كنند. جرالد فيرشتين، ديپلمات كهنه‌كار امريكايي كه سال گذشته بازنشسته شده، با اشاره به اينكه توافق آتش‌بس امريكا و روسيه بدون ايران قابل انكار نيست، مي‌گويد: «سؤال اينجاست كه چه كسي قصد دارد اين آتش‌بس را اجرايي کند؟ آيا روسيه مسئوليت اين را مي‌پذيرد كه به ايران بگويد كه چه كار بايد بكند؟ ايراني‌ها در مقايسه با نزديكي‌اي كه روس‌ها به اسد دارند، خيلي به جايگاه اسد نزديك‌تر هستند.» او با اشاره به اينكه اهرم ايراني‌ها در مقايسه با روس‌ها بر سوريه قوي‌تر است، مي‌گويد: «اين ايراني‌ها و حاميان آنها هستند كه كار نبرد را در سوريه انجام مي‌دهند.» فارين پاليسي مي‌نويسد: «در شرايطي كه ايران در جايگاه راننده قرار دارد، ديپلمات‌هاي امريكايي درباره اينكه روسيه بتواند به تعهدات خود (طبق آتش‌بس) عمل كند، ابراز ترديد مي‌كنند.» فرد هاف، مشاور ويژه پيشين وزارت خارجه امريكا مي‌گويد: «عامل كليدي بقاي رژيم اسد، ايراني‌ها هستند نه روسيه. آيا روس‌ها سعي دارند توافق خود را به جلو ببرند بدون به درست آوردن درك رژيم (سوريه) و بدون فهم اينكه چه چيزي و چه كار ديگري بايد انجام بدهند؟» فارين پاليسي در ادامه گزارش خود به موضع‌گيري بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه ايران در مورد آتش‌بس اشاره و موضع ايران در مورد اين توافق را «سرد» تعبير كرده است.
 
امريکا در حال مكان‌يابي 300 نقطه سوريه براي ايجاد پايگاه
روزنامه امريکايي ديلي بيست گزارشي درباره وجود ۳۰۰ نقطه احتمالي براي ايجاد پايگاه‌هاي جديد امريکايي در سوريه و خاورميانه منتشر کرد. احمد عبدالله، گزارشگر اين شبکه گفت: امريکا به بهانه مبارزه با داعش فرصت دخالت نظامي زميني، درياي و هوايي را در سوريه از دست نمي‌دهد و به فکر ايجاد پايگاه‌هاي نظامي در اين کشور است که مهم‌ترين اين پايگاه‌ها در شمال سوريه و به بهانه حمايت از کردهاي اين کشور تأسيس شده است. اين گزارش تأکيد مي‌کند وزارت دفاع امريکا اقدام به ساخت و توسعه دهها پايگاه در سوريه و اردن و عراق کرده است. گزارشگر به نقل از اين روزنامه امريکايي افزود: تصاويري که ماهواره‌ها در ژوئيه گذشته ثبت کرده‌اند، مکان فرود هواپيماهاي کوچک امريکايي را در جنوب سوريه و در نزديکي مرز با اردن و عراق نشان مي‌دهد. اين تصاوير همچنين وجود پايگاه هواپيماهاي بدون سرنشين را در شمال شرق اردن تأييد مي‌کند. طبق گزارش اين روزنامه، گسترش زيرساخت‌هاي حضور امريکا، حمايت فزاينده پنتاگون را از گروه‌هاي مسلحي که عليه دولت سوريه مي‌جنگند، تسهيل مي‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار