کد خبر: 861878
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
به اعتقاد کارشناس غرب آسیا، موصل به عنوان محل اتصال شکاف­‌های مذهبی و قومی عراق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شاید بتوان آن را نقطه ثقل طرح­‌های تجزیه­‌ای در منطقه و بالأخص عراق دانست.
تسنیم: سید مهدی نبوی در خصوص نتایج پیروزی بر داعش در موصل، با اشاره به اینکه شکست داعش در موصل شکست بخشی از استراتژی حامیان آن است، بیان داشت: آزادسازی موصل شکست سنگینی برای داعش و حامیان آن است. اگر این گروه تروریستی را دارای دو پایه و ستون اصلی در عراق و سوریه بدانیم، آزادسازی موصل، یک پایه داعش را فروریخت و ساختار آن را متزلزل کرد.

وی با توجه به دلایل تزلزل داعش پس از شکست در موصل گفت: موصل علاوه بر اهمیت ژئوپلیتیک، اهمیت نمادین نیز داشت و محل اعلام خلافت خود خوانده این گروه تروریستی بود. شکست داعش در موصل آغازی برای پایان رؤیای خلافت داعش است. سازمان نیرویی داعش در عراق با این شکست استراتژیک دچار پراکندگی شده و احتمالاً به سمت سوریه و لیبی متواری خواهد شد. ضمن اینکه احتمالاً با پدیده پخش تروریسم انتحاری و عملیات انفرادی در عراق مواجه خواهیم شد.

پژوهشگر موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام با اشاره به دستاوردهای پیروزی بر داعش در موصل تأکید داشت: این پیروزی، یک پیروزی استراتژیک برای جبهه مقاومت است. اگر روزی عراق با تهدید از دست رفتن و سقوط حاکمیت ملی مواجه بود، امروز این تهدید مرتفع شده و داستان داعش در عراق رو به اتمام است.

وی با تأکید بر تقویت محور مقاومت به دنبال شکست اخیر داعش اشاره داشت: نکته دیگر بحث اتصال زمینی و کریدور امن محور مقاومت از ایران تا سوریه است که موجب تقویت جبهه مقاومت در مبارزه با تروریسم خواهد شد. دستاورد دیگر این پیروزی وحدتی بود که بین شیعه و سنی در عراق ایجاد کرد و همچنین جایگاه حشد الشعبی را به عنوان یک نیروی کاملاً مردمی و مصمم در مبارزه علیه تروریسم تقویت کرد.

نبوی در پاسخ به این پرسش که «تأثیرات پیروزی بر داعش در موصل بر حامیان منطقه­‌ای و فرا منطقه‌ای آن چیست؟» بیان داشت: موصل به عنوان محل اتصال شکاف­‌های مذهبی و قومی عراق از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شاید بتوان آن را نقطه ثقل اصلی طرح­‌های تجزیه­‌ای در منطقه و بالأخص عراق دانست. واقعیت اصلی تروریسم موجود در منطقه، چیزی غیر از نبرد به نیابت از ارتجاع منطقه‌ای و حامیان فرا منطقه‌ای برای اجرای طرح‌های تجزیه منطقه و ترسیم مرزهای جدید برای تحقق اهداف سرمایه‌داری از یک‌سو و تضعیف محور مقاومت و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی از سوی دیگر نیست.

کارشناس غرب آسیا با اشاره به شکست استراتژی حامیان داعش تأکید کرد: شکست داعش در موصل، شکست بخشی از استراتژی حامیان آن است. اکنون آن­ها مجبور به پذیرش واقعیت‌هایی هستند که برای تضعیف آن‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند. نفوذ منطقه‌ای و بازیگری مؤثر ایران بالأخص در عراق، تثبیت حاکمیت ملی عراق و جایگاه مؤثر حشد الشعبی در این کشور از جمله این واقعیت‌ها هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار