کد خبر: 861773
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
امروز دادگاه عالي ورزش درباره شکايت ايران از عربستان حکم مي دهد...
سعيد احمديان 
 
امروز نگاه اهالي فوتبال به لوزان سوئيس است، به حکمي که قرار است دادگاه عالي ورزش درباره پرونده ايران و عربستان بدهد، پرونده‌اي که از دو سال پيش و پس از حمله گروهي در ايران به سفارت عربستان باز شد و سعودي‌ها با ادعايي مضحک مدعي ناامني کشورمان شدند و با توجه به حکم جانبدارانه کنفدراسيون فوتبال آسيا، بازي‌هاي تيم‌هاي ايراني و عربستاني در کشور سوم برگزار مي‌شود. حالا قرار است با اعتراض کشورمان به اين حکم، دادگاه CAS به اين پرونده رسيدگي کند و مسئولان فدراسيون فوتبال اميدوار به رأي به نفع کشورمان هستند.
 
عليرضا اسدي پس از يک هفته پرتنش، پرحاشيه و مجادلات لفظي‌اش با کارلوس کرش که به برکناري‌اش از پست دبيركلي فدراسيون فوتبال منتهي شد، امروز در سوئيس به عنوان نماينده ايران روبه‌روي قاضي دادگاه عالي ورزش يا همان دادگاه CAS مي‌نشيند تا يکي از مهم‌ترين حکم‌هايي که ورزش کشورمان انتظار آن را مي‌کشد، صادر شود، حکم پرونده شکايت ايران از عربستان به دليل ادعاهاي واهي عليه امنيت کشورمان كه به برگزاري بازي‌هاي تيم‌هاي ورزشي دو کشور در کشور ثالث منتهي شده است. در ايران همه اميدوار به رأي به نفع کشورمان هستند، طوري که مهدي تاج، رئيس فدراسيون فوتبال اول هفته در مراسم تجليل از داوران ترجيح داد به جاي صحبت بيشتر درباره داوري، ماجراي دادگاه امروز را رسانه‌اي کند و از رأي احتمالي که به نفع کشورمان خواهد بود، خبر دهد: «شک ندارم که در دادگاه CAS ما پيروز مي‌شويم. مقدمات را فراهم کرده‌ايم. ثابت مي‌کنيم که کشورمان براي برگزاري مسابقات امن و امان بوده است و به همين خاطر هزينه و غرامت تمام مسابقاتي که تيم‌هاي ما در کشور بي‌طرف انجام دادند را از  AFCمي‌گيريم و کنفدراسيون فوتبال آسيا بايد عواقب اين تصميم خود را بدهد.»
    ***
اختلافات ايران و عربستان چند سالي است فراتر از ميدان سياست رفته و به حوزه ورزش هم کشيده شده، تا قبل از زمستان 94، سعودي‌ها با معطلي‌ها زياد در فرودگاه‌ها و مطرح کردن ادعاهاي واهي مانند آب آلوده و شعارهاي سياسي در ورزشگاه‌هاي کشورمان، سعي در جوسازي عليه فوتبال ايران داشتند، از زمستان 94 اين ادعاها رنگ و بوي گرفت و  آنها  با ادعاهايي مضحک، سعي در ناامن جلوه دادن کشورمان داشتند، بهانه‌شان هم حمله گروهي به سفارت عربستان در دي‌ماه سال 94 بود. پس از اين ماجرا بود که سعودي‌ها با کشاندن ورزش به حوزه سياست با جوسازي درباره امنيت کشورمان، در نامه‌اي به کنفدراسيون فوتبال آسيا، اعلام کردند حاضر نيستند تيم‌هاي باشگاهي‌شان به ايران سفر کنند و بازي‌هاي تيم‌هاي ايراني و سعودي بايد در کشور ثالث برگزار شود. عربستاني‌ها در سايه سکوت و بي‌تفاوتي علي کفاشيان، رئيس وقت فدراسيون فوتبال توانستند ادعاي واهي‌شان را به کرسي بنشانند و کنفدراسيون فوتبال آسيا در رأيي جانبدارانه، رأي به برگزاري بازي‌هاي ايران و عربستان در کشور سوم داد.
 
با توجه به اين رأي، در دو سال اخير تيم‌هاي باشگاهي کشورمان در صورت همگروهي با تيم‌هاي عربستاني، بازي‌هايشان در کشور سومي که عمان بود برگزار مي‌شد، مسئله‌اي که علاوه بر هزينه‌هاي سنگيني که به باشگاه‌ها بابت اجاره ورزشگاه  و رفت و آمد تحميل مي‌کرد، نمايندگان کشورمان را از حضور پرشور تماشاگران نيز محروم کرد، فاکتوري که مي‌توانست تأثير زيادي در نتيجه نهايي مسابقات  داشته باشد.
    ***
پس از جانبداري کنفدراسيون فوتبال آسيا بود که فدراسيون فوتبال کشورمان براي فرجام‌خواهي به دادگاه عالي ورزش در سوئيس شکايت کرد تا به قول مهدي تاج، امنيت کشورمان را به رخ سعودي‌ها بکشاند. در همين راستا قرار است در جلسه‌اي که امروز در سوئيس برگزار مي‌شود، اين دادگاه در اين‌باره تصميم‌گيري کند. دوشنبه بود که آرش نجفي، وکيل حقوقي فدراسيون فوتبال در پرونده مناقشه ميزباني باشگاه‌هاي ايراني و عربستاني آخرين مراحل مربوط به اين پرونده را تشريح کرد: «به ماهيت حقوقي موضوع اميدوار هستم. ماهيت حقوقي اعتراض‌مان اين بود که ايران از هر جهت کشور امني است و يک اتفاق که برحسب اجتماع يک عده اقليت بخواهيم بگوييم کشورمان امن است، صحيح نبوده و اصل لايحه ما همين بود.» رضا جاوداني، وکيل حقوقي فوتبال و عضو کميته انضباطي فدراسيون فوتبال هم معتقد است: «عربستاني‌ها از يکسو مي‌گويند ايران امن نيست از طرف ديگر منشور ملي المپيک و حتي فيفا مي‌گويد که سياست نبايد نقشي در ورزش و فوتبال ايفا کند. اينکه يک سفارت مورد تعرض قرار گرفته و به واسطه آن ايران را امن نمي‌دانند حرف درستي نيست ضمن اينکه اين موضوع را هم ثابت نکرده‌اند. در حال حاضر کشورهايي مثل عراق، سوريه و حتي افغانستان در ايران بازي مي‌کنند و اگر کشورمان امن نبود فيفا اين اجازه را نمي‌داد.»
 
همچنين عليرضا اسدي، دبيرکل سابق فدراسيون فوتبال که به عنوان نماينده ايران، امروز در سوئيس حضور پيدا مي‌کند، درباره پيش‌بيني‌اش از رأي دادگاه گفت: «از مواضع خود در مقابل تيم‌هاي عربستاني عقب‌نشيني نمي‌کنيم. اميدوارم با همراهي دوستان سربلند از اين جلسه بيرون بياييم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار